سینماسینما، رضا صائمی
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی شکایات مردمی از نماوا، فیلیمو و روبیکا در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که قرار است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش دقیقی از تخلفات و اقدامات قانونی انجام شده و همچنین نحوه جبران خسارات وارده به مردم را به کمیسیون ارائه کند. موضوع شکایت از این قرار است که در گذشته کاربران برای استفاده از سامانه های مذکور اقدام به خرید اشتراک میکردند و در مقابل از ترافیک نیمبها برخوردار بودند اما این مجموعهها در اقدامی خلاف مقررات، موضوع خرید اشتراک را حذف و اقدام به محاسبه ترافیک تمامبها کردند که این امر بدون اطلاع رسانی لازم بوده و سبب افزایش هزینههای کاربران شده است.
آنچه که در این یادداشت قصد داریم به آن بپردازیم نه مفاد این شکایت یا توجیه و تشریح و تقلیل آن بلکه تحلیل یک رخداد فرهنگی در پس آن است. فارغ از اینکه بخواهیم نسبت به این شکایت سوگیری داشته باشیم و در میانه این دعوا یک سوی طرفین بایستیم می خواهیم خود این شکایت را به عنوان یک اتفاق و امر فرهنگی تجزیه و تحلیل کنیم. نه من نگارنده این یادداشت که قطعا برای صاحبان این پلتفرم ها نیز نظر و رضایت مخاطب مهم است و علاقهمندند تا از پس این شکایت بتوانند رضایت مخاطب خود را به دست آورند چرا که نه تنها این یک اصل در بازار است که حق با مشتری است بنا به منطق رسانه و مناسبات آن هیچ رسانه ای بدون مخاطب خود شکل نمی گیرد و نمی تواند به حیات حرفه ای خود ادامه دهد. آنچه در فعالیت های رسانه ای چه رسانه ای کلاسیک و سنتی و چه رسانه های مجازی و اینترنتی حائز اهمیت است توجه و احترام به نظر مخاطب و جلب رضایت اوست و ماهیت و هویت هر رسانه ای در نسبت با مخاطبانش تعریف می شود. به عبارت دیگر مسئله در اینجا دقیقا همین مفهوم و موقعیت «مخاطب» است. در واقع آنهایی که از خدمات پلتفرم ها استفاده می کنند «مخاطب» و «مشترک» آن هستند نه مشتری به مفهوم سنتی آن که در گفتمان بازار معنا می شود. وقتی از مخاطب و مشترک حرف می زنیم یعنی فارغ از نسبت تجاری و مالی و اقتصادی بین تولید کننده و مصرف کننده کالا یا خدمات، نسبتی معنوی هم بین آنها برقرار است. چنانکه اکنون بین استفاده کنندگان پلتفرم های شناخته شده و پر کاربر یک نوع فرهنگ هواداری و حتی تعصب نسبت به آن پلتفرم شکل گرفته که نشان می دهد مشترکان این پلتفرم ها نسبت به آنها نوعی حس مالکیت معنوی یا فرهنگی دارند. وقتی از مخاطب یا «کاربر» حرف می زنیم یعنی با یک ارتباط دوسویه مواجه هستیم که اگه به هر دلیلی این توازن به هم بخورد می تواند اعتبار حرفه ای پلتفرم ها را مخدوش کرده و از آنها در افکار عمومی یا استفاده کنندگان خود مشروعیت زایی بکند. نکته دیگر این شکایت فارغ از اینکه یک خبر ناخوشایند برای صاحبان پلتفرم ها محسوب می شود اما در پس این شر یک خیری هم نهفته و نشان می دهد تعداد کاربران و مخاطبان آنها به قدری بالا رفته و حالا این پلتفرم ها به عنوان مدل های نوین اکران و نمایش فیلم در افکار عمومی پذیرفته شده و جا افتاده که حالا نسبت به کیفیت یا قیمت خدماتی که ارائه می دهد شکایت می شود. حالا با تعطیلی سینما ها و تشدید مجدد بحران های کرونایی مراجعه به این پلتفرم ها بیشتر شده و این یعنی اینکه آنها توانستند جایگاه خود را به عنوان یک رسانه نوین همگانی ثبت کند. بر این مبنا می توان این شکایت را مصداق این تعبیر شاعرانه کرد که« اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی!» در واقع کایت این شکایت صرفا نارضایتی نیست بلکه مخاطب پذیری بالای آنهاست که باید به عنوان یک «سرمایه اجتماعی» از سوی صاحبان این پلتفرم ها قدر دانسته شود. آنکه شکایت کرده رقیب نیست، رفیقی است که می خواهد تداوم رفاقتش، بهای سنگینی نداشته باشد. باید این شکایت را از منظر مخاطب روایت و قرائت کرد و با جلب رضایت آنها، از اعتماد بین مخاطب و رسانه که بزرگترین سود هر پلتفرمی است صیانت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور مجوز برای ۴ طرح سریال نمایش خانگی
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- «طناز» از روبیکا حذف شد
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش