تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۲۲:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 185455

سینماسینما، مهگان فرهنگ


دکتر بهمن مقصود لو منتقد، نویسنده، پژوهشگر سینمایی، تهیه‌کننده و فیلم‌ساز ایرانی، از انتشار کتاب جدیدش بنام  افسون پرده‌ی نقره‌ای  در صفحه‌ی شخصی‌اش در فیس بوک و اینستاگرام اطلاع داد.

بهمن مقصودلو بیش از ۵۰ سال است که در عرصه های مختلف سینمای ایران فعالیت دارد. می‌توان او را تاریخ شفاهی سینمای ایران دانست و فعالیت هایش منحصر به سینمای ایران نیست. او با سمت های مختلفی چون داور، سخنران و تهیه‌کننده یا فیلمساز در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی حضور داشته است. یکی از مهمترین آثار او کتاب سینمای ایران است که در سال ۱۹۸۷ توسط دانشگاه نیویورک منتشر شد که اولین کتاب او به زبان انگلیسی در مورد تاریخ سینمای ایران است.

به جز فعالیت های مهم سینمایی او اگر در اینجا به کتاب هایشان بخواهیم اشاره کنیم، مهمترین آنها عبارتند از:

  • رئالیسم شاعرانه ژان رنوار (انتشارات حکمت کلمه، تهران، ۲۰۲۱) – کتابی جامع در باره ی سینمای سینماگر برجسته فرانسوی
  • وقتی که ماه زیر ابر نبود (مرکز بین المللی فیلم و ویدیو، نیویورک، ۲۰۲۰) – مجموعه‌۲۷ گفتگو با زنان برجسته هنرمند ایران طی سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰
  • علف: داستانهای شگفت و ناگفته، انتشارات هرمس، تهران، ۱۳۸۹
  • احمد شاملو: بزرگ شاعر آزادی، فیلمنامه (فارسی/انگلیسی)، شرکت کتاب – لوس آنجلس، ۱۳۸۷
  • آزادی و عشق در سینما، انتشارات معین، ۱۳۸۲
  • این سوی ذهن، آن سوی مردمک، انتشارات نیلا، ۱۳۷۸
  • ۳۳۳ چهره‌ی درخشان (با علیرضا تبریزی)، سه جلد، امیرکبیر، ۱۳۴۵
  • اطلاعات عمومی (با علیرضا تبریزی و حمید همتی)، انتشارات اندیشه، ۱۳۴۳ و آثار دیگر..

بر پشت جلد آخرین اثر منتشر شده از بهمن مقصودلو اینگونه نوشته شده است: در کودکی با دیدن فیلم فریدون بینوا فریفته‌ی پرده‌ی نقره‌ای شدم. در دبستان دیدن فیلم های پلیسی-جنایی – تاریخی شیفتگی‌ام را تثبیت کرد.

در نوجوانی، ژانر وسترن، با دشت های وسیع، کاراکترهای خوب و بد، کلاه های سفید و سیاه، و داستان‌های ساده و انسانی، عشق من به سینما را دو چندان کرده و منجر به شناختن نام کارگردان‌ها از جمله جان فورد و بسیاری دیگر شد. در دوران دبیرستان موج نوی سینمای فرانسه و دیگر کشورهای اروپا، به اضافه‌ی سینمای نوی ایتالیا و فرضیه‌ی مولفِ اندرو ساریس مرا با ابعاد ناشناخته جهان دیگری آشنا کرد. همین عوامل سبب شدند تا ارزش فیلم‌های کلاسیک آمریکا را بهتر و بیشتر درک کنم. عاقبت، در دانشگاه، افسون پرده‌ی نقره‌ای برایم راه بازگشتی باقی نگذاشت تا پزشکی را فدای هنر هفتم کنم و برای تحصیلات و مطالعات آکادمیک سینما راهی نیویورک شوم. حاصل این سال‌ها و بخصوص دست‌آورد گفتگو‌هایم با تعدادی از سینماگران برجسته‌ی جهانی همراه با مقالات، نقدها و خاطرات مختلف تا حدودی بازگوی این سفر طولانی در سینمای جهان است.

این کتاب توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به همراهی نشر دامون در موضوع سینمای جهان به تعداد صفحات ۴۷۸ منتشر شده است. انتشارات روشنگران در سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را با مدیریت شهلا لاهیجی _ اولین زن ناشر ایرانی _ آغاز کرد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها