سینماسینما، مجید موثقی؛
«سامورایی» با بازی درخشان آلن دلون یک اندیشه فلسفی با موضوع «انسان» را به جای «اندیشیدن محض» در برابر چشمان مخاطب قرار می دهد، در واقع ژان پیر ملویل پای ثابت فیلمهایش ژان پل بلموندو را کنار گذاشته و سراغ آلن دلون این آچار فرانسه بازیگری می رود که پیش از این تجربه خوبی با کارگردانان بزرگی چون ویسکونتی، آنتونیونی، مارک رابسون، رنه کلمان و روبر انریکو داشته است!
ملویل کارگردان جسوری بود که فامیلی خود را از گرومباخ به خاطر نویسنده آمریکایی مورد علاقه اش هرمان ملویل تغییر داد! او با ساخت «سامورایی» و دعوت از آلن دلون، هم در ساخت یک فیلم موثر نقش به سزایی داشت و هم در خلق و معرفی شخصیت «جف کاستلو» که یک آدمکش خونسرد و کم حرف است.
ملویل سینمای میزانسن محور را از استاد فقیدش آندره بازن به ارث میبرد و با روایت و مونتاژی متفاوت یکی از شخصیتهای جذاب سینمایی را خلق میکند! نگاه کنید به پلان دسته کلید در سکانس معروف سرقت ماشین که دوربین همراه و همدل دستهای سارق است، چقدر فیلمبرداری درخشان «هانری دکا» با بدن و چشمان تیز بین آلن دلون در این فیلم سازگار است. او در ابلاغ نقش با استفاده از صورتی خنثی و فرم مناسبی که به بیان بدنی خود داده، بیبنده را تدریجا نسبت به سرنوشت این آدم کش حرفهای سمپات می کند؛ بازی باورپذیر او در این فیلم کارت ضمانتی است که باعث ترجمه درست فیلمنامه به زبان تصویر شده است، از اینرو سامورایی یکی از نقشهای بسیار خاطره انگیز تاریخ سینما است.
آلن دلون عمق جدیدی از توانایی های بازیگری خود را با این فیلم به رخ میکشد و مخاطب را تا انتهای داستان به خوبی همراهی میکند، شاید این سوال به وجود می آید چرا بازی های او بهویژه در این فیلم خاص و متفاوت است؟ تکنیک یک بازی درست، کاربرد و شناخت مناسب از ابزاری است که در اختیار بازبگر است، این شناخت تا جایی که از گنجایش شخصیت عبور نکند میتواند پیشروی کند، در واقع همان فرم کلاه، بارانی اتو کشیده، فریم عینک، سبیل، سیگار، گریم و کادر بندی مناسب نیز ببننده را به جهان بیرونی شخصیت نزدیک میکند.
حرکت نرم تراولینگ (حرکت رو به جلوی دوربین) با سکوت های به موقع نه تنها در فیلم «سامورایی» بلکه در آثار بعدی ملویل چون «دایره سرخ» و «یک پلیس » نیز با بازی آلن دلون به قوام خوبی رسیده است. نامگذاری یک شخصیت رزمی – ژاپنی آنهم در فیلمی فرانسوی کمی عجیب است ، اما ساختار شکن! زیرا برگرفته از منش تنهایی سامورای هاست که اغلب آنها تحت تعلیم «ذن بودیسم» قرار داشتند که در وفای به عهد، هراسی از اهدای جان خود نداشتند! تاثیرگذاری این نقش بر فیلمسازان دیگری چون «لوک بسون» نیز آشکار است! دقت کنید چه شباهت زیادی بین شخصیت ها در استفاده از «قفس قناری» در خانه و مفهوم ترس از تنهایی و بروز آن در شخصیت «تونی» با بازی خوب ژان رنو قابل قیاس است! گویی بذری از نشانه های «انسانی -عاطفی» در زیر متن خشن فیلم «سامورایی» و لئون در حال جوانه زدن است! حتی این نگاه در جهان روایی فیلم «حکم» ساخته مسعود کیمیایی و شباهت آن با فینال «سامورایی» قابل استناد است! فقدان این بازیگر بزرگ سینما که در سالهای اخیر اخبار جنجال برانگیزی را به خود اختصاص داد، دردناک است.
پنج سال پیش اعتصاب فمینیستها در شهر کن به خاطر اظهارات زن ستیز و همجنس هراس او، حلاوت نخل طلای افتخاری را به کام این سامورایی تنها تلخ کرد. او در سن هشتاد و سه سالگی هنگامی که این جایزه را از دست دخترش گرفت، دیگر آن چهره صورت سنگی «جف کاستلو» را نداشت! بغض آلود میگوید: «امشب برای من بیش از آنکه پایان فعالیت کاری من باشد، انگار پایان زندگی است. این مراسم شبیه یک بزرگداشت پس از مرگ است، البته در زمان زنده بودنم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آلن دلون؛ نور سیاه درخشان
- درباره آلن دلون/ شوالیه چشم آبی به افسانهها پیوست
- فوت بازیگر سرشناس سینمای فرانسه و جهان؛ آلن دلون درگذشت
- آلن دلون؛ یک بازیگر و چندین صدا در بیست و دومین قسمت «صداهای ابریشمی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- در سینماتک اکران میشود؛ میزبانی از «ارتش سایهها» در خانه هنرمندان ایران
- ستارهای که میخواهد خاموش شود/ آلن دلون تصمیم به مرگ خودخواسته گرفت
- خسرو خسروشاهی: دوبله در سراشیبی خطرناکی قرار گرفته است
- حال آلن دلون خیلی خوب است/ ردِ شایعات درباره بدتر شدن وضعیت آقای بازیگر
- ناتالی دلون درگذشت/ مرگ یکی از زیباترین زنان جهان
- آلن دلون در سالروز تولدش از شارل دو گل گفت/ دوگل همانند ناپلئون بود
- برشهای کوتاه/ کلیپی از فیلمهای آلن دلون
- برشهای کوتاه/ کلیپی از فیلم روکو و برادرانش
- آلن دلون از بهبودیاش خبر داد/ اولین گفتگوی دلون با خبرنگاران پس از سکته مغزی
- بازپخش یک سریال پلیسی با بازی آلن دلون از شبکه پنج سیما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایشهای راه یافته به «مسابقه تئاتر نوجوان» جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد
- معرفی نامزدهای بخشهای مختلف سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- حضور همراه اول در جیتکس ۲۰۲۴ با محوریت هوش مصنوعی
- فرزاد حسنی مجری اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شد
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- «درباره اشمیت»؛ فیلمی انتقادی با رویکرد امیدبخش
- نسخه ویژه نابینایان «بوتیک» با صدای شقایق فراهانی منتشر میشود
- تجلیل از کوستا گاوراس در مراسم سزار
- هشدار خانه تئاتر نسبت به وضعیت رضا آشفته
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- معرفی آثار راه یافته به بخش دیگری از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
- مدیر شبکه نسیم مطرح کرد؛ آخرین وضعیت پخش «جنابخان»، «مهمانی» و چند برنامه دیگر
- دو نمایش جدید در سنگلج روی صحنه میروند
- این حجم از خونسردی وزیرارشاد واقعا شاهکار است !
- داستان کوتاه/ خوابگاه شماره ۲
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- فیلمهای بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- بیست و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم بوسان؛ جایزه فیلمساز سال آسیا به کوروساوا اعطا شد
- نمایش «تابو» در جشنواره فیلم OC آمریکا
- اکران «در آغوش درخت» برای ناشنوایان و کمشنوایان
- راهیابی «علت مرگ؛ نامعلوم» به دو جشنواره جهانی
- اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شنبه برگزار میشود
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!