سینماسینما، محدثه واعظیپور
«بازنده»، عناصر جذاب و کنجکاویبرانگیز کم ندارد. تیم بازیگران به ویژه علیرضا کمالی که پس از درخشش در «پوست شیر»، همه منتظر انتخاب بعدیش بودند، و فضای پلیسی و قصه معمایی آن، که هر چه پیش میرود پیچیدهتر میشود عوامل مهمی برای دیده شدن سریال هستند.
نوع روایت قصه، استفاده از راویان متعدد، معرفی شخصیتها و ارتباط آنها با هم، فضایی پرتعلیق به وجود آورده و حدس رویدادها و فرجام شخصیتها را دشوار کرده است.
ارغوان (سارا بهرامی) در پیچ و خمهای داستانی از مادر معصوم فرزند از دست داده به زنی عصبی و تندخو تبدیل میشود، کاوه (صابر ابر) متزلزل و غیرقابل اعتماد است و لباس عاشق دلسوخته، به تنش زار میزند. حرکت تدریجی سریال از ملودرامی عاشقانه به سمت قصهای معمایی و تلخ، آرام و باورپذیر رخ میدهد و ذهن ببینده را درگیر میکند.
فضای گرفته و تاریک آپارتمان، گویی با جهان بیرون ارتباطی ندارد. دوربین کمتر به شهر نزدیک میشود، تمرکز نویسنده و کارگردان بر شخصیتها، حس و حال و ارتباط آنهاست و از این طریق، قصه پیش میرود.
گذشته ارغوان، هر چه بیشتر فاش میشود، تلختر است. اما در قسمت هفتم از زاویه دید جانا، مادرش را میبینیم. این تمهید هوشمندانه، دوباره ذهن تماشاگر را بازی میدهد تا نگاه منفیاش نسبت به ارغوان پررنگ تر شود.
آنچه تماشای این سریال را نسبت به دیگر سریالهای عرضه شده این روزها، دلپذیر میکند، جدا از قصه معمایی، سر و شکل حرفهای و استاندارد آن است. کمتر میتوان بازی بد در سریال دید. حتی درباره بازیگران نقشهای کوتاه و فرعی. استفاده از امیر غفارمنش در نقشی جدی، یکی از ریسکهای کارگردان است که جواب داده و باعث شده پس از سالها سیمایی متفاوت از این بازیگر ببینیم. شخصیت پلیس خشن (پارسا) و کاراگاه درگیر بحران شخصی، نمونههای آشنایی هستند که خوب ایرانی شدهاند.
«بازنده» بدون این که بخواهد آشکارا درباره مشکلات امروز جامعه ایران، صحبت کند با وفاداری به قواعد ژانر پیش میرود، در عین حال بخشی از مختصات جامعه امروز و روابط غریب و سرتاسر منفعتطلبی حاکم بر آن را بازتاب میدهد. در جهان تیره و پلشت قصه، کمتر میتوان به عشق، رفاقت و انسانیت رسید، همه چیز رنگ باخته و از دست رفته به نظر میرسد.
«بازنده» هر چه پیش آمده، بهتر شده و برخلاف اغلب سریالهای پلیسی داخلی ایده کم نیاورده و قابل پیش بینی نشده، به نظر میرسد غافلگیریهای جدیتر در راه است. یک پایان غافلگیرکننده میتواند بهترین حسن ختام برای این سریال جذاب باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»