سینماسینما، محدثه واعظیپور
«بازنده»، عناصر جذاب و کنجکاویبرانگیز کم ندارد. تیم بازیگران به ویژه علیرضا کمالی که پس از درخشش در «پوست شیر»، همه منتظر انتخاب بعدیش بودند، و فضای پلیسی و قصه معمایی آن، که هر چه پیش میرود پیچیدهتر میشود عوامل مهمی برای دیده شدن سریال هستند.
نوع روایت قصه، استفاده از راویان متعدد، معرفی شخصیتها و ارتباط آنها با هم، فضایی پرتعلیق به وجود آورده و حدس رویدادها و فرجام شخصیتها را دشوار کرده است.
ارغوان (سارا بهرامی) در پیچ و خمهای داستانی از مادر معصوم فرزند از دست داده به زنی عصبی و تندخو تبدیل میشود، کاوه (صابر ابر) متزلزل و غیرقابل اعتماد است و لباس عاشق دلسوخته، به تنش زار میزند. حرکت تدریجی سریال از ملودرامی عاشقانه به سمت قصهای معمایی و تلخ، آرام و باورپذیر رخ میدهد و ذهن ببینده را درگیر میکند.
فضای گرفته و تاریک آپارتمان، گویی با جهان بیرون ارتباطی ندارد. دوربین کمتر به شهر نزدیک میشود، تمرکز نویسنده و کارگردان بر شخصیتها، حس و حال و ارتباط آنهاست و از این طریق، قصه پیش میرود.
گذشته ارغوان، هر چه بیشتر فاش میشود، تلختر است. اما در قسمت هفتم از زاویه دید جانا، مادرش را میبینیم. این تمهید هوشمندانه، دوباره ذهن تماشاگر را بازی میدهد تا نگاه منفیاش نسبت به ارغوان پررنگ تر شود.
آنچه تماشای این سریال را نسبت به دیگر سریالهای عرضه شده این روزها، دلپذیر میکند، جدا از قصه معمایی، سر و شکل حرفهای و استاندارد آن است. کمتر میتوان بازی بد در سریال دید. حتی درباره بازیگران نقشهای کوتاه و فرعی. استفاده از امیر غفارمنش در نقشی جدی، یکی از ریسکهای کارگردان است که جواب داده و باعث شده پس از سالها سیمایی متفاوت از این بازیگر ببینیم. شخصیت پلیس خشن (پارسا) و کاراگاه درگیر بحران شخصی، نمونههای آشنایی هستند که خوب ایرانی شدهاند.
«بازنده» بدون این که بخواهد آشکارا درباره مشکلات امروز جامعه ایران، صحبت کند با وفاداری به قواعد ژانر پیش میرود، در عین حال بخشی از مختصات جامعه امروز و روابط غریب و سرتاسر منفعتطلبی حاکم بر آن را بازتاب میدهد. در جهان تیره و پلشت قصه، کمتر میتوان به عشق، رفاقت و انسانیت رسید، همه چیز رنگ باخته و از دست رفته به نظر میرسد.
«بازنده» هر چه پیش آمده، بهتر شده و برخلاف اغلب سریالهای پلیسی داخلی ایده کم نیاورده و قابل پیش بینی نشده، به نظر میرسد غافلگیریهای جدیتر در راه است. یک پایان غافلگیرکننده میتواند بهترین حسن ختام برای این سریال جذاب باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- «برف آخر»؛ جادههای سرد
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- «فرمول یک» با صدای کیکاووس یاکیده در نمایش خانگی
- «آستیگمات»؛ تنها در خانه
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- درباره «علت مرگ نامعلوم»/ دایره
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- فیلمهایی که از نبود بازیگر لطمه میخورند/ ویترین شکسته
- تابستانِ ولرم پلتفرمها
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- شهر در دست سینمادارها
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





