سینماسینما، محدثه واعظیپور
«بازنده»، عناصر جذاب و کنجکاویبرانگیز کم ندارد. تیم بازیگران به ویژه علیرضا کمالی که پس از درخشش در «پوست شیر»، همه منتظر انتخاب بعدیش بودند، و فضای پلیسی و قصه معمایی آن، که هر چه پیش میرود پیچیدهتر میشود عوامل مهمی برای دیده شدن سریال هستند.
نوع روایت قصه، استفاده از راویان متعدد، معرفی شخصیتها و ارتباط آنها با هم، فضایی پرتعلیق به وجود آورده و حدس رویدادها و فرجام شخصیتها را دشوار کرده است.
ارغوان (سارا بهرامی) در پیچ و خمهای داستانی از مادر معصوم فرزند از دست داده به زنی عصبی و تندخو تبدیل میشود، کاوه (صابر ابر) متزلزل و غیرقابل اعتماد است و لباس عاشق دلسوخته، به تنش زار میزند. حرکت تدریجی سریال از ملودرامی عاشقانه به سمت قصهای معمایی و تلخ، آرام و باورپذیر رخ میدهد و ذهن ببینده را درگیر میکند.
فضای گرفته و تاریک آپارتمان، گویی با جهان بیرون ارتباطی ندارد. دوربین کمتر به شهر نزدیک میشود، تمرکز نویسنده و کارگردان بر شخصیتها، حس و حال و ارتباط آنهاست و از این طریق، قصه پیش میرود.
گذشته ارغوان، هر چه بیشتر فاش میشود، تلختر است. اما در قسمت هفتم از زاویه دید جانا، مادرش را میبینیم. این تمهید هوشمندانه، دوباره ذهن تماشاگر را بازی میدهد تا نگاه منفیاش نسبت به ارغوان پررنگ تر شود.
آنچه تماشای این سریال را نسبت به دیگر سریالهای عرضه شده این روزها، دلپذیر میکند، جدا از قصه معمایی، سر و شکل حرفهای و استاندارد آن است. کمتر میتوان بازی بد در سریال دید. حتی درباره بازیگران نقشهای کوتاه و فرعی. استفاده از امیر غفارمنش در نقشی جدی، یکی از ریسکهای کارگردان است که جواب داده و باعث شده پس از سالها سیمایی متفاوت از این بازیگر ببینیم. شخصیت پلیس خشن (پارسا) و کاراگاه درگیر بحران شخصی، نمونههای آشنایی هستند که خوب ایرانی شدهاند.
«بازنده» بدون این که بخواهد آشکارا درباره مشکلات امروز جامعه ایران، صحبت کند با وفاداری به قواعد ژانر پیش میرود، در عین حال بخشی از مختصات جامعه امروز و روابط غریب و سرتاسر منفعتطلبی حاکم بر آن را بازتاب میدهد. در جهان تیره و پلشت قصه، کمتر میتوان به عشق، رفاقت و انسانیت رسید، همه چیز رنگ باخته و از دست رفته به نظر میرسد.
«بازنده» هر چه پیش آمده، بهتر شده و برخلاف اغلب سریالهای پلیسی داخلی ایده کم نیاورده و قابل پیش بینی نشده، به نظر میرسد غافلگیریهای جدیتر در راه است. یک پایان غافلگیرکننده میتواند بهترین حسن ختام برای این سریال جذاب باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- فضای ماتمزده صداوسیما شادی را از خانه مردم دور میکند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- «طلا»؛ بازگوکننده یکی از بزرگترین سرقتهای تاریخ بریتانیا
- مسعود اطیابی : در ۸ ماه اخیر ، ۹ فیلمنامه من رد شده است
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- تام کروز یک فیلم ترسناک بازی میکند
- چهاردهمین جشنواره فیلمهای ورزشی به پایان رسید/ تصویب حمایت از ساخت فیلمهای ورزشی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- برگزاری نخستین بوتکمپ تحلیلگر داده توسط همراه اول
- آدام سامنر درگذشت