سینماسینما، محدثه واعظیپور
«بازنده»، عناصر جذاب و کنجکاویبرانگیز کم ندارد. تیم بازیگران به ویژه علیرضا کمالی که پس از درخشش در «پوست شیر»، همه منتظر انتخاب بعدیش بودند، و فضای پلیسی و قصه معمایی آن، که هر چه پیش میرود پیچیدهتر میشود عوامل مهمی برای دیده شدن سریال هستند.
نوع روایت قصه، استفاده از راویان متعدد، معرفی شخصیتها و ارتباط آنها با هم، فضایی پرتعلیق به وجود آورده و حدس رویدادها و فرجام شخصیتها را دشوار کرده است.
ارغوان (سارا بهرامی) در پیچ و خمهای داستانی از مادر معصوم فرزند از دست داده به زنی عصبی و تندخو تبدیل میشود، کاوه (صابر ابر) متزلزل و غیرقابل اعتماد است و لباس عاشق دلسوخته، به تنش زار میزند. حرکت تدریجی سریال از ملودرامی عاشقانه به سمت قصهای معمایی و تلخ، آرام و باورپذیر رخ میدهد و ذهن ببینده را درگیر میکند.
فضای گرفته و تاریک آپارتمان، گویی با جهان بیرون ارتباطی ندارد. دوربین کمتر به شهر نزدیک میشود، تمرکز نویسنده و کارگردان بر شخصیتها، حس و حال و ارتباط آنهاست و از این طریق، قصه پیش میرود.
گذشته ارغوان، هر چه بیشتر فاش میشود، تلختر است. اما در قسمت هفتم از زاویه دید جانا، مادرش را میبینیم. این تمهید هوشمندانه، دوباره ذهن تماشاگر را بازی میدهد تا نگاه منفیاش نسبت به ارغوان پررنگ تر شود.
آنچه تماشای این سریال را نسبت به دیگر سریالهای عرضه شده این روزها، دلپذیر میکند، جدا از قصه معمایی، سر و شکل حرفهای و استاندارد آن است. کمتر میتوان بازی بد در سریال دید. حتی درباره بازیگران نقشهای کوتاه و فرعی. استفاده از امیر غفارمنش در نقشی جدی، یکی از ریسکهای کارگردان است که جواب داده و باعث شده پس از سالها سیمایی متفاوت از این بازیگر ببینیم. شخصیت پلیس خشن (پارسا) و کاراگاه درگیر بحران شخصی، نمونههای آشنایی هستند که خوب ایرانی شدهاند.
«بازنده» بدون این که بخواهد آشکارا درباره مشکلات امروز جامعه ایران، صحبت کند با وفاداری به قواعد ژانر پیش میرود، در عین حال بخشی از مختصات جامعه امروز و روابط غریب و سرتاسر منفعتطلبی حاکم بر آن را بازتاب میدهد. در جهان تیره و پلشت قصه، کمتر میتوان به عشق، رفاقت و انسانیت رسید، همه چیز رنگ باخته و از دست رفته به نظر میرسد.
«بازنده» هر چه پیش آمده، بهتر شده و برخلاف اغلب سریالهای پلیسی داخلی ایده کم نیاورده و قابل پیش بینی نشده، به نظر میرسد غافلگیریهای جدیتر در راه است. یک پایان غافلگیرکننده میتواند بهترین حسن ختام برای این سریال جذاب باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- فضای ماتمزده صداوسیما شادی را از خانه مردم دور میکند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- برگزیدگان هفدهمین جشنواره عکس خبری- مطبوعاتی دوربین.نت معرفی شدند
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود