سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
“ماجرای نیمروز؛رد خون” همان چیزی است که سینمای جریان اصلی می نامیمش. جریان غالب در سینمای دنیا بر پایه ایدئولوژی ها و تفکرات حاکم بر جغرافیا و اتمسفری است که فیلمها در آن ساخته می شوند. جریان غالب سینمای دنیا از دل نگاه ها، تحلیل ها، سوگیری ها، سلایق و حتی حمایت شدن ها برمی خیزد.در این میان جریان سینمای واقعا و مطلقا مستقل(اگر بپذیریم که چنین جریانی اساسا وجود دارد) جز اندکی از کلیت سینمایی که میشناسیم را شکل می دهد. ساده انگارانه است اگر اینطور تحلیل کنیم که سینما صرفا یک صنعت سرگرم کننده است که تمام توش و توانش را صرف جذاب و بدیع گفتن و بدیع نمایش دادن می کند تا در نهایت مخاطبی پیدا کند و بلیطی بفروشد و جریان اقتصادی پول سازی ایجاد شود. این همه هست. اما این تمام ماجرا نیست.در طول تاریخ سینما غالب آثار سینمایی برخاسته از دغدغه های فردی، گروهی، ملی،مذهبی، سیاسی،جغرافیایی و الخ فیلمساز، نویسنده و سرمایه گذرانش بوده و هست. آیا میتوان نگاه گریفیث به سینما را سیاسی و وطن پرستانه ندانست؟ کم بوده است نگاه و نقدهایی که اطراف فیلمهای گریفیث به عنوان پدر سینمای آمریکا وارد شده است؟ مگر نه اینکه سینمای دنیا برپایه نظرات و روحیات نویسندگان و فیلمسازان شکل گرفته است؟ مگر نه اینکه در سطحی ترین شکل ممکن جریانهای بزرگ فیلمسازی دست کم سبک زندگی مورد وثوق خودشان را (اگر سراغ سیاست و سوگیری های کلان تر نرویم) دستمایه ساخت اثر می کنند؟ مگر می شود فیلمسازی تمام داشته های فکری، تجربیات شخصی، سوگیری ها و قضاوتهای فردی و هرآنچه جهان خودآگاه یا ناخودآگاهش را شکل می دهد کنار بگذارد و به شکلی کاملا خیالی با ذهنی خالی از هرنوع برداشت شخصی به خلق اثر هنری دست بزند؟ اصولا مگر نه اینکه هنرمند به واسطه کشمکش ها و دغدغه های درونی خودش است که تصمیم به خلق می گیرد و نتیجه تجربه زیست شده خودش را به اثر هنری بدل می کند؟ قیاس مع الفارق است اما مگر حواسمان نیست که پرداختن ویژه به حقوق زنان یا سیاه پوستان و دیگر رنگین پوستان یا حتی همجنسگرایان و دگرباش ها این روزها در هر جشنواره و گردهمایی سینمایی در اولویت توجه است؟ آیا این همه اتفاقی است؟ یعنی به یکباره همه فیلمسازان و جشنواره ها تصمیم گرفته اند متحول شوند و به حقوق زنان و رنگین پوستان اهمیت ویژه ای بدهند؟ به ظن این قلم پاسخ مثبت به سوال ناشی از عدم درک درست مختصات سینما و یا برداشتهای توام با سوگیری است.
این همه را بدان سبب گفتم تا اشاره کنم اگر بلد نیستیم با سینما از دریچه واقعیت سینما روبرو شویم، مشکل ماست.دست کم اگر بپذیریم که این ذات سینماست متاسفانه یا خوشبختانه. اگر بناست که معیار ما برای قضاوت فیلم ها این باشد که چه کسی یا کسانی از ساخت یک فیلم با یک موضوع مشخص خوشحال می شوند یا ناراحت، چه واقعه تاریخی ای یکسویه روایت می شود یا چند سویه، یا اینکه نظرات و سوگیری سیاسی و تاریخی فیلمساز مورد وثوق ما هست یا نیست، می توانیم این رویکرد را در تمام آثار سینمایی دنیا که دانسته یا ندانسته دیده ایم و دوستش داریم و تاییدش کرده ایم جاری کنیم. اما نمی توانیم استاندارد دوگانه داشته باشیم. نمی توانیم بگوییم فیلمسازان غیر ایرانی چون به یک واقعه یا سوژه غیر ایرانی می پردازند، حق دارند هر برداشت و نگاهی داشته باشند و ما فقط از ذات سینما لذت می بریم اما وقتی کار به سینمای ایران رسید بگوییم نه حالا پس پشت اختلاف نظرها و سلیقه ها بر خود سینما اولویت دارد.این قلم مخالف آن نیست که پس و پشت هر فیلم را بسنجیم و با برداشتها ی فردی،اخلاقی، انسانی،غیرانسانی و چه و چه قضاوتش کنیم و تصمیم بگیریم مخاطبش باشیم یا نه.بلکه اعتراض این قلم به آن است که استانداردهای دوگانه از اساس غیرانسانی، غیر اخلاقی و نه چندان منصفانه است. پس نمیتوان با رفتاری غیر منصفانه مدعی دفاع از انصاف و چندجانبه گرایی باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ «مسخره باز» در صدر
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ ادامه صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون»
- قرارداد اکران «ماجرای نیمروز: ردخون» ثبت شد/ اکران در پاییز
- زمان اکران «ماجرای نیمروز: رد خون» اعلام شد
- چالش «۱۲۰دقیقهایها» در اکران ۹۸/ فیلمهای شاخص فجر کوتاه میشود؟
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- «ققنوس» بر شانه «۲۳ نفر» نشست/ مهدویان؛ چهره سال سینمای انقلاب
- نگاهی به دو فیلم «سرخپوست» و «جمشیدیه» / روز نهم؛چارسو: سینمای بوتاکسی و سینمای غیرِ بوتاکسی!
- با حضور عوامل مطرح میشود / حاشیههای «ماجرای نیمروز ۲» و «خون خدا» در تلویزیون
- رویای محمود رضوی برای سهگانه «ماجرای نیمروز» بر باد رفت
- فیلم/ صحنههایی اکشن از پشت صحنه «ماجرای نیمروز: رد خون»
- پایان فیلمبرداری «ماجرای نیمروز ۲»/ نگرانی مهدویان برای مسیر سخت اکران این فیلم
- فیلم/ پشت صحنه سکانسهای جنگی فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه