سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«شمال از جنوب غربی»؛ همهچیز سادهانگارانه شکل میگیرد
فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد همانند بسیاری از آثار مرتبط با گروه های تروریستی نگاهی ساده انگارانه به حوادث و وقایع دارد. فیلم ایده مشخصی ندارد مقدمه کوتاه فیلم که اگر کپشن ابتدایی آن نبود شاید تماشاگر تا پایان به درک درستی از آنچه می بیند نمی رسید باعث شد به یک باره تماشاگر خود را در کارزار جنگ در جنگل ببیند. جنگی که نه تاکتیک مشخصی برای آن هست و نه دکوپاژی روشن دارد، همه چیز به یک باره رها می شود نیروهای تروریستی با آن تعداد از هم می پاشد و سران شان در باتلاق مانندی در دل جنگل گیر می کنند. فرمانده اصلی در این گیرودار در کمال ناباوری از جنگل های آمل از پل ورسک سردرمی آورد و…
یک پیروزی ارزشمند نیاز به دشمنی باهوش دارد چیزی که در فیلم نیست.
با این همه در تدوین مجدد با حذف سکانس های طولانی جدال در جنگل و اضافه کردن چگونگی فرار عامل اصلی نیروهای تروریستی شاید بتوان با اثری قابل تحمل تر مواجه شد.
«چشم بادومی»؛ پیشنهاد چسب زخم برای درمان سرطان
مهمترین اتفاق درباره نخستین تجربه ابراهیم امینی که پیشتر او را با فیلمنامه هایی چون «مردبازنده»، «ماجرای نیمروز، رد خون»، «درخت گردو» و… می شناختیم این است که فیلم نخست او «چشم بادومی» مساله دارد. تفاوت نسل و در نتیجه فاصله فرهنگی بین نسل جدید با خانواده ها عارضه تازه ای است که بیشتر خانواده ها با آن درگیرند و جدالی و جنگی خاموش در جامعه را شاهدیم که در آن اگر چه خونی ریخته نمی شود اما تا دلتان بخواهد کشته داریم و به نظر می رسد این تازه شروع یک اتفاق هولناک است.
پدر و مادر مائده هر دو تحصیل کرده و کارمند هستند اما به خاطر شرایط اقتصادی تنها به سیر کردن شکم بچه هاشان می رسند و از تربیت شان آن هم در روزگار جولان فضاهای مجازی پرزرق و برق غافل.
مساله اما نه پدر هست و نه مادر که ریشه در عرصه های رها شده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه ای دارد که دغدغه بزرگان قومش تنها دوری از گناه است و دعوت به تقوا و پاکدامنی و بس.
فیلمساز اگر چه علاوه بر طرح موضوع تلاش می کند راه حلی هم ارایه دهد اما هم او می داند که راه حل او نه امکان پذیر است و نه شدنی، در نتیجه پیشنهاد درمانی که کارگردان می دهد چسب زخمی برای سرطان است.
دیدن فیلم «چشم بادومی» به خانواده هایی که نوجوانی در خانه دارند فرق هم نمی کند پسر یا دختر باشند پیشنهاد می شود. شاید خودشان درمانی بیابند… شاید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- نشست نقد و بررسی فیلم «ملف گند» در بنیاد حریری برگزار شد/ ایلیا محمدینیا: «ملف گند» اتفاق بیتکرار سینمای مستند ماست
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- تهیهکننده فیلم پس از پخش تلویزیونی مطرح کرد؛ «شماره ۱۰» را بدون سانسور اکران میکنیم/ رویه اشتباه تلویزیون برای افزایش مخاطب
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- یکی را غربت و دیگری را غصه، سرطان میشود
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- «نمور»؛ ملودرامی که جان ندارد
- وقتی کارگردان احساساتی میشود/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- «خائنکشی»؛ تلخترین فیلم کیمیایی
- داستان، قربانی فرم/ نگاهی به فیلم ۲۸۸۸
- فیلمی که به آرامی در ذهن رسوب میکند/ نگاهی به «بدون قرار قبلی»
- تعلیق دروغین/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- تکامل تدریجی یک فیلمساز/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میروذ
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ