سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«شمال از جنوب غربی»؛ همهچیز سادهانگارانه شکل میگیرد
فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد همانند بسیاری از آثار مرتبط با گروه های تروریستی نگاهی ساده انگارانه به حوادث و وقایع دارد. فیلم ایده مشخصی ندارد مقدمه کوتاه فیلم که اگر کپشن ابتدایی آن نبود شاید تماشاگر تا پایان به درک درستی از آنچه می بیند نمی رسید باعث شد به یک باره تماشاگر خود را در کارزار جنگ در جنگل ببیند. جنگی که نه تاکتیک مشخصی برای آن هست و نه دکوپاژی روشن دارد، همه چیز به یک باره رها می شود نیروهای تروریستی با آن تعداد از هم می پاشد و سران شان در باتلاق مانندی در دل جنگل گیر می کنند. فرمانده اصلی در این گیرودار در کمال ناباوری از جنگل های آمل از پل ورسک سردرمی آورد و…
یک پیروزی ارزشمند نیاز به دشمنی باهوش دارد چیزی که در فیلم نیست.
با این همه در تدوین مجدد با حذف سکانس های طولانی جدال در جنگل و اضافه کردن چگونگی فرار عامل اصلی نیروهای تروریستی شاید بتوان با اثری قابل تحمل تر مواجه شد.
«چشم بادومی»؛ پیشنهاد چسب زخم برای درمان سرطان
مهمترین اتفاق درباره نخستین تجربه ابراهیم امینی که پیشتر او را با فیلمنامه هایی چون «مردبازنده»، «ماجرای نیمروز، رد خون»، «درخت گردو» و… می شناختیم این است که فیلم نخست او «چشم بادومی» مساله دارد. تفاوت نسل و در نتیجه فاصله فرهنگی بین نسل جدید با خانواده ها عارضه تازه ای است که بیشتر خانواده ها با آن درگیرند و جدالی و جنگی خاموش در جامعه را شاهدیم که در آن اگر چه خونی ریخته نمی شود اما تا دلتان بخواهد کشته داریم و به نظر می رسد این تازه شروع یک اتفاق هولناک است.
پدر و مادر مائده هر دو تحصیل کرده و کارمند هستند اما به خاطر شرایط اقتصادی تنها به سیر کردن شکم بچه هاشان می رسند و از تربیت شان آن هم در روزگار جولان فضاهای مجازی پرزرق و برق غافل.
مساله اما نه پدر هست و نه مادر که ریشه در عرصه های رها شده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه ای دارد که دغدغه بزرگان قومش تنها دوری از گناه است و دعوت به تقوا و پاکدامنی و بس.
فیلمساز اگر چه علاوه بر طرح موضوع تلاش می کند راه حلی هم ارایه دهد اما هم او می داند که راه حل او نه امکان پذیر است و نه شدنی، در نتیجه پیشنهاد درمانی که کارگردان می دهد چسب زخمی برای سرطان است.
دیدن فیلم «چشم بادومی» به خانواده هایی که نوجوانی در خانه دارند فرق هم نمی کند پسر یا دختر باشند پیشنهاد می شود. شاید خودشان درمانی بیابند… شاید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- «جبر با احتمال بازسازی»؛ نمایشی که خود محصول جبر است
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- نمایش و بررسی فیلم «کاغذ بی خط» در بنیاد حریری
- فستیوال روسی در ایستگاه پایانی؛ جشنواره فیلم کازان ۶ جایزه به هنرمندان ایرانی داد
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- رونمایی از پوستر خارجی «چشم بادومی» در بازار کن
- با موافقت شوراهای پروانه ساخت و نمایش؛ مجوز ساخت ۷ فیلم غیر سینمایی و پروانه نمایش ۴ فیلم سینمایی صادر شد
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





