سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«شمال از جنوب غربی»؛ همهچیز سادهانگارانه شکل میگیرد
فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد همانند بسیاری از آثار مرتبط با گروه های تروریستی نگاهی ساده انگارانه به حوادث و وقایع دارد. فیلم ایده مشخصی ندارد مقدمه کوتاه فیلم که اگر کپشن ابتدایی آن نبود شاید تماشاگر تا پایان به درک درستی از آنچه می بیند نمی رسید باعث شد به یک باره تماشاگر خود را در کارزار جنگ در جنگل ببیند. جنگی که نه تاکتیک مشخصی برای آن هست و نه دکوپاژی روشن دارد، همه چیز به یک باره رها می شود نیروهای تروریستی با آن تعداد از هم می پاشد و سران شان در باتلاق مانندی در دل جنگل گیر می کنند. فرمانده اصلی در این گیرودار در کمال ناباوری از جنگل های آمل از پل ورسک سردرمی آورد و…
یک پیروزی ارزشمند نیاز به دشمنی باهوش دارد چیزی که در فیلم نیست.
با این همه در تدوین مجدد با حذف سکانس های طولانی جدال در جنگل و اضافه کردن چگونگی فرار عامل اصلی نیروهای تروریستی شاید بتوان با اثری قابل تحمل تر مواجه شد.
«چشم بادومی»؛ پیشنهاد چسب زخم برای درمان سرطان
مهمترین اتفاق درباره نخستین تجربه ابراهیم امینی که پیشتر او را با فیلمنامه هایی چون «مردبازنده»، «ماجرای نیمروز، رد خون»، «درخت گردو» و… می شناختیم این است که فیلم نخست او «چشم بادومی» مساله دارد. تفاوت نسل و در نتیجه فاصله فرهنگی بین نسل جدید با خانواده ها عارضه تازه ای است که بیشتر خانواده ها با آن درگیرند و جدالی و جنگی خاموش در جامعه را شاهدیم که در آن اگر چه خونی ریخته نمی شود اما تا دلتان بخواهد کشته داریم و به نظر می رسد این تازه شروع یک اتفاق هولناک است.
پدر و مادر مائده هر دو تحصیل کرده و کارمند هستند اما به خاطر شرایط اقتصادی تنها به سیر کردن شکم بچه هاشان می رسند و از تربیت شان آن هم در روزگار جولان فضاهای مجازی پرزرق و برق غافل.
مساله اما نه پدر هست و نه مادر که ریشه در عرصه های رها شده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه ای دارد که دغدغه بزرگان قومش تنها دوری از گناه است و دعوت به تقوا و پاکدامنی و بس.
فیلمساز اگر چه علاوه بر طرح موضوع تلاش می کند راه حلی هم ارایه دهد اما هم او می داند که راه حل او نه امکان پذیر است و نه شدنی، در نتیجه پیشنهاد درمانی که کارگردان می دهد چسب زخمی برای سرطان است.
دیدن فیلم «چشم بادومی» به خانواده هایی که نوجوانی در خانه دارند فرق هم نمی کند پسر یا دختر باشند پیشنهاد می شود. شاید خودشان درمانی بیابند… شاید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- «جبر با احتمال بازسازی»؛ نمایشی که خود محصول جبر است
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- نمایش و بررسی فیلم «کاغذ بی خط» در بنیاد حریری
- فستیوال روسی در ایستگاه پایانی؛ جشنواره فیلم کازان ۶ جایزه به هنرمندان ایرانی داد
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- رونمایی از پوستر خارجی «چشم بادومی» در بازار کن
- با موافقت شوراهای پروانه ساخت و نمایش؛ مجوز ساخت ۷ فیلم غیر سینمایی و پروانه نمایش ۴ فیلم سینمایی صادر شد
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





