سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«شمال از جنوب غربی»؛ همهچیز سادهانگارانه شکل میگیرد
فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد همانند بسیاری از آثار مرتبط با گروه های تروریستی نگاهی ساده انگارانه به حوادث و وقایع دارد. فیلم ایده مشخصی ندارد مقدمه کوتاه فیلم که اگر کپشن ابتدایی آن نبود شاید تماشاگر تا پایان به درک درستی از آنچه می بیند نمی رسید باعث شد به یک باره تماشاگر خود را در کارزار جنگ در جنگل ببیند. جنگی که نه تاکتیک مشخصی برای آن هست و نه دکوپاژی روشن دارد، همه چیز به یک باره رها می شود نیروهای تروریستی با آن تعداد از هم می پاشد و سران شان در باتلاق مانندی در دل جنگل گیر می کنند. فرمانده اصلی در این گیرودار در کمال ناباوری از جنگل های آمل از پل ورسک سردرمی آورد و…
یک پیروزی ارزشمند نیاز به دشمنی باهوش دارد چیزی که در فیلم نیست.
با این همه در تدوین مجدد با حذف سکانس های طولانی جدال در جنگل و اضافه کردن چگونگی فرار عامل اصلی نیروهای تروریستی شاید بتوان با اثری قابل تحمل تر مواجه شد.
«چشم بادومی»؛ پیشنهاد چسب زخم برای درمان سرطان
مهمترین اتفاق درباره نخستین تجربه ابراهیم امینی که پیشتر او را با فیلمنامه هایی چون «مردبازنده»، «ماجرای نیمروز، رد خون»، «درخت گردو» و… می شناختیم این است که فیلم نخست او «چشم بادومی» مساله دارد. تفاوت نسل و در نتیجه فاصله فرهنگی بین نسل جدید با خانواده ها عارضه تازه ای است که بیشتر خانواده ها با آن درگیرند و جدالی و جنگی خاموش در جامعه را شاهدیم که در آن اگر چه خونی ریخته نمی شود اما تا دلتان بخواهد کشته داریم و به نظر می رسد این تازه شروع یک اتفاق هولناک است.
پدر و مادر مائده هر دو تحصیل کرده و کارمند هستند اما به خاطر شرایط اقتصادی تنها به سیر کردن شکم بچه هاشان می رسند و از تربیت شان آن هم در روزگار جولان فضاهای مجازی پرزرق و برق غافل.
مساله اما نه پدر هست و نه مادر که ریشه در عرصه های رها شده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در جامعه ای دارد که دغدغه بزرگان قومش تنها دوری از گناه است و دعوت به تقوا و پاکدامنی و بس.
فیلمساز اگر چه علاوه بر طرح موضوع تلاش می کند راه حلی هم ارایه دهد اما هم او می داند که راه حل او نه امکان پذیر است و نه شدنی، در نتیجه پیشنهاد درمانی که کارگردان می دهد چسب زخمی برای سرطان است.
دیدن فیلم «چشم بادومی» به خانواده هایی که نوجوانی در خانه دارند فرق هم نمی کند پسر یا دختر باشند پیشنهاد می شود. شاید خودشان درمانی بیابند… شاید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- نشست نقد و بررسی فیلم «ملف گند» در بنیاد حریری برگزار شد/ ایلیا محمدینیا: «ملف گند» اتفاق بیتکرار سینمای مستند ماست
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- تهیهکننده فیلم پس از پخش تلویزیونی مطرح کرد؛ «شماره ۱۰» را بدون سانسور اکران میکنیم/ رویه اشتباه تلویزیون برای افزایش مخاطب
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- یکی را غربت و دیگری را غصه، سرطان میشود
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- «نمور»؛ ملودرامی که جان ندارد
- وقتی کارگردان احساساتی میشود/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- «خائنکشی»؛ تلخترین فیلم کیمیایی
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران