سینماسینما، سحر علیپور تنگسیری
همه ما آثار خوبی را از مهران مدیری به یاد داریم، آثاری که محکم و استوار جامعه را نقد کردند و نیازهای اولیه و برطرف نشده انسان را به کمدیترین حالت و البته اعتراضگونه بیان میکردند، آثاری که پر از فانتزی، شخصیت و تیپسازیهای استادانه بودند، اما در مورد اثر جدید مهران مدیری یعنی «قهوه پدری» باید بگوییم که آقای مدیری با تغییر فضای کارگردانی خود و تغییر تیم نویسنده و حتی تیم اجرایی خود یک اثر فانتزی اجتماعی ساخته است که در دو قسمت اول افت کیفیت را در تمامی جوانب میتوان مشاهده کرد.
آنچه میبینیم، شخصیتهایی نه چندان محکم و داستان نه چندان پیچیده که میتوان از ابتدا، انتهایش را حدس زد. خود او نیز هم طبق معمول در نقش مکمل اما اصلی حضور دارد که تیپسازی تکراری و همیشگی خودش را ارائه میکند و به نظر تلاش میکند تا تماشاگر را با کاریزمای آقای مدیری بیشتر درگیر کند تا کشش و کشمکش داستانی و بازیگری.
مهران مدیری در ایفای نقش در این اثر تا اینجا تقریبا هیچ گونه از مسیرهای بازیگری را استفاده نکرده است و به نظر میآید صرفا از امضای شخصیت مهران مدیری استفاده شده است و تماشاگر با همان اداها و خصوصیات خود مهران مدیری باید درگیر شود. بازیگران نوظهوری که در این اثر استفاده شدهاند، کاراکترهای عمیقی را به تصویر نمیکشد و بازی آنها کاملا روتین و بدون تکنیک است و میتوان گفت تنها نقطه مثبت این سریال حضور چهرههایی مانند سام درخشانی و ژاله صامتی است که آنها نیز کاراکترهایی را نشان میدهند که در آثار گذشته همان بازیگران و با همین سبک و سیاق بسیار دیده شدهاند. حتی میتوان گفت شخصیت و بازی تکراری جواد رضویان در این سریال برگرفته از بازی وی در سریال «در حاشیه» است.
کشش داستانی اثر هم بسیار ضعیف است، بهگونه ای که تماشاگر با داستان درگیر نمیشود، نکته کمدی در این اثر به شخصیت پدر عروس برمیگردد که تلاش میکند بتواند مجدد ازدواج کند و با توجه به این هدف بهدنبال سرعت بخشیدن به ازدواج دختر خود و تنها شدن است، اینجا یک روایت مشخص با روندی منظم ساخته شده است، بازی این بازیگر به واسطه دیالوگها، تن صدا، شوخیهای جنسی پساپردهای که در دیالوگنویسی قرار دارند، میتوانند خنده نه چندان محکمی را برروی لب مخاطب بیاورند.
یکی از اصول سریال سازی مهران مدیری به گونه ای بوده است که تماشاگر را همیشه در قسمت اول تشنه نگه میدارد تا بهدنبال دیدن قسمتهای دیگر باشد که در این اثر کاملا برعکس شده است. اگر بخواهیم به نکته مثبت دیگری در این اثر اشاره کنیم بحث اعتراضی و انتقادی به سطح کتابخوانی و مطالعه مردم است که مدیری هوشمندانه به آن پرداخته است که کتاب فروشی بخاطر نبود مشتری و کم شدن مطالعه مجبور است مغازه خود را تعطیل کند، تا صاحب جدید آن را تبدیل به مغازهای برای انواع دخانیات کند، این نکته اعتراضی میتواند نشان دهنده یک حرکت مثبت در اثر باشد.
هرچند نمیتوان با دیدن دو قسمت از یک سریال نظر قاطعی داد، اما تا اینجا اثری قابل دفاع نبوده است، امید است در قسمتهای جدیدتر این اثر اتفاقات، کشش داستانی، کشمکشها و بازیهای بهتری را شاهد باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





