سینماسینما، جمال رهنمایی*
فیلم «ما با هم تمامش میکنیم» که توسط جاستین بالدونی در سال ۲۰۲۴ ساخته شده، روایت تاثیرات بلند مدت خشونت خانگی است که میتواند تا نسلهای بعدی ادامه یابد. خشونتی که شاید هیچ وقت دست از سر کودکان برندارد.
لیلی دختر خانوادهای است که در آن مادر مرتب از پدر کتک میخورد و او بدون آنکه آگاه باشد، در حال تکرار الگوی زندگی مادر خود و انتخاب مردانی که همین رفتار را تکرار میکنند.
فیلم از روی رمانی به همین نام ساخته شده است و خواندن این مطلب فیلم را برای شما اسپویل خواهد کرد .
هنگامی که قرار است لیلی در مراسم تدفین پدرش که یکی از مقامات شهر است سخنرانی کند، نمیتواند هیچ ویژگی مثبتی از او به یاد بیاورد. گویی تصمیم گرفته است همه خاطرات پدرش را از یاد ببرد یکی از ویژگیهای اصلی افرادی که شاهد خشونتهای خانوادگی هستند همین است آنها معمولا سعی میکنند همه این خاطرات آزاردهنده را فراموش کنند .گاهی هم داستانهای خیالی از زندگی خود میسازند که اصلاً واقعیت نداشته است.
آنها فرد آزاردهنده را خوب و مهربان توصیف میکنند که بتوانند این ترومای شدید دوران کودکی را از خود دور نگه دارند و در پناه دروغهای خود توان ادامه زندگی را پیدا کنند.
رابطه عاطفی والدین و فرزندان اصلیترین راهنمای عاطفی کودکان در بزرگسالی هستند. فرزندان در این رابطه اولویتهای آن، اهمیت رابطه عاطفی، چگونگی برقراری رابطه و نحوه حفاظت از آن را فرا میگیرند.
در رابطه پدر و مادر لیلی رابطهای مبتنی بر اعمال زور و قدرت به جای رابطهای مبتنی بر احترام و عشق جریان دارد .در این نوع رابطه برتری به هر قیمتی اولویت دارد و نیازهای عاطفی طرفین به همین منوال تامین میشود و کودک فرا میگیرد که رابطه عاطفی را از طریق اعمال خشونت فیزیکی اعمال و نگهداری کند و احترام و عشقورزی و محبت جایی در این الگوی نخستین ندارند .
کودک فرا گرفته که احترام نگذارد، محبت نورزد و از سوی دیگر در جستجوی احترام و محبت هم نیست و به تعبیری آن را حق خود و اولویت رابطه نمیداند.
لیلی این امکان را پیدا میکند که با این واقعیت درونی خود روبرو شود. اتفاقی که شاید بیشتر آرزوی نویسنده کتاب کالین هوور باشد. (او در جایی گفته است که این داستانها را از روی خاطرات مادر خود ساخته است )زیرا در حالتهای واقعی خارج شدن از این الگوی معیوب بسیار سخت و اغلب ناممکن است .
در جایی از فیلم که مادر لیلی در حال آماده کردن وسایل نوزاد اوست، از قدرت تردیدی که مانع تصمیمگیری درست افراد در این موقعیتها میشود صحبت میکند.
واقعیت این است که ماندن در این شرایط سخت برای قربانیان خشونت خانگی راحتتر از خارج شدن از این موقعیت است که چرا که باقی ماندن در این موقعیت به خاطر ظاهر فداکارانه و آشنا برای قربانیان دلپذیرتر است و خارج شدن از آن هم هزینههایی مانند تنهایی فقر و ناکامی به همراه دارد. ظاهراً لیلی تصمیم دارد این هزینهها را بپردازد تا دخترش مجبور به تکرار این الگوی ناکارآمد نباشد جایی که به دختر نوزادش در بیمارستان میگوید «ما با هم تمامش میکنیم». رایلی نیز به نوبه خود قربانی یک اشتباه کودکانه است که در ۶ سالگی او را با یک سانحه وحشتناک روبرو کرده است. او در هنگام بازی با اسلحه پدرش، برادر بزرگتر خود را به قتل رسانده و این آقای جراح و مغز و اعصاب موفق شهر در هنگام روبرو شدن با موقعیتهای دشوار قادر به کنترل خشونت خود نیست .
جدای از پایان نسبتا خوب داستان که حداقل میتوان برای دختر لیلی تصور کرد، بقیه روایت شباهتهای جدی با زندگی واقعی دارد.
بروز تروماها در دوران کودکی و آسیبهایی حاصل از آن تقریباً اجتناب ناپذیر است و این آسیبها، زندگی پررنجی را برای ما آدمیان به همراه میآورند که آشنایی با آنها شاید بتوانند رنجهای حاصل از آن را تا حدودی کاهش دهد.
راه حل نهایی که روایت در اختیار بیننده میگذارد راه حلی صحیح و چاره قطعی خروج از این چرخه معیوب است .کشف فرایند رسیدن به این راه حل به عهده مخاطب گذاشته شده است تا بر اساس تجربیات فردی خود، راه حل فردی خود را بیابد. اما آنچه روشن است رسیدن به مرحله آخر این فرایند کاری بس دشوار است کاری که انتظار انجام آن از سوی قربانیان خشونت تا حد زیادی مقدور نیست و همین ناتوانی باعث تداوم این ترومای بین نسلی میشود.
*روانشناس تحلیلی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- «ناپلئون»؛ سه بیماری امپراتور
- نقش خانوادهها در گسترش تبهکاری/ نگاهی به سریال «اوزارک»
- بدون پول و قدرت مرد نیستی/ «مهتاب»؛ اندوه مردانه و ممنوعیت ابراز احساسات
- هفته پایانی فیلسوف/ نگاهی به فیلم «آخرین جلسه فروید»
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- وقتی غم، نفس زندگی را بند میآورد/ نگاهی به فیلم «ملانکولیا»
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- مرگ رابطههای ناکام کننده؛ چرا نهنگها خودکشی میکنند؟/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛