سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
انتخاب بامسمایی است که تقارن ورود به قرن نوی شمسی با زمان اجرای یک نمایش در خاتمهی سال پیشین و ورود به سال جدید همزمان شود و جالبتر آنکه مضمون و درونمایه اثر نیز با چنین همزمانیای طراحی شده باشد و اینها همه در نمایش «قصهی قرن» نمود یافته است.
قصهی قرن داستان جستوجوی مردی است که به دنبال همسری که در نخستین شب زندگی مشترک ناپدید شده به کندوکاو میپردازد و از رهسپار تلاش برای یافتن او به دالانهای مختلف تاریخ صد سالهی ایران در بستر وقایع و روزگار پرفرازونشیب آن سرک میکشد و در حقیقت به شناختی از هویت خود نائل میشود.
بخش اعظم این اجرا متکی به نمایشنامه و متن اثر است که علاوه بر سوژهی جالب توجه و تلاقی زمانیِ متناسب با وقتشناسی درستِ مولف، در مقولهی بسط و گسترش ایده و پرداخت هر چند اشارهوار به وقایع تاریخی هم موفق شده تا از منظر ایجاز نیم نگاهی نقادانه به دورههای مختلف از جریان جنگل به رهبری میرزا کوچک خان تا پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی و کرونادر در ایران امروز داشته باشد.
حامد شیخی در جایگاه بازیگر اصلی قصهی قرن با شناختی که از فضای اثر و هدفگذاری روایی به مدد نگارش نمایشنامه و تسلط بر کلام، دیالوگ و حس و حال موقعیتهای مختلف کاراکتر بدان دست یافته، توانسته رنگآمیزی و سیر حرکت شخصیت را از آغاز تا انجام به نمایش گذارد هر چند که شاید تغییرات ظاهری و پوششی میتوانست بر اثرگذاری بیشتر بینجامد که با در نظر گرفتن تمهیدی از آن صرف نظر شده است.
قصهی قرن در کنار برخی کاستیها نظیر عدم قدرت و قوام برخی بازیگران و یا عدم توجه به پارهای مقاطع تاریخی به ویژه در دوران پس از جنگ تحمیلی، یک نکتهی مثبت دیگر نیز دارد و آن طراحی صحنهی موجز و استفادهی حداقلی از آکسسوار و لوازم صحنه است که علیرغم بستر صد سالهی روایت قصه به خوبی در خدمت فضاسازی اثر قرارگرفته؛ همچنین است نحوه ی نگرش کارگردان به مقولهی میزانسن.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ تنها سه بازیگر برای ایفای نقش ملکهها برنده اسکار شدند
- با همت همراه اول و دیجینکست؛ گزارش زیستبوم منابع انسانی ایران رونمایی شد
- اکران مردمی فیلم هفتاد سی / گزارش تصویری
- واکنش تند رضا کیانیان به توقیف برنامه عادل فردوسی پور
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- آغاز چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی با معرفی برگزیدگان بخش انیمیشن/ معرفی نامزدهای بخش سینمایی
- «بوف آوازهایش را میخواند» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- «گوسفند» بهترین فیلم کوتاه جشنواره سالمونا شد
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- همکاری همراه اول و صندوق بیمه کشاورزی برای ایجاد تحول دیجیتال در بیمه محصولات کشاورزی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ سه داستان کوتاه با صدای معصومه نورزاد
- کنسرت منظومه سیمرغ قاف / گزارش تصویری
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- همراه اول موفق به دریافت تندیس زرین ششمین جشنواره ملی صنعت سلامتمحور شد
- فروش ویژه سیمکارتهای دائمی همراه اول با تخفیف ۴۰ درصدی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- موفقیت گریه خاموش در جشنواره دانمارکی
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- جایزه جشنواره اسکیپ تاون به یک ایرانی رسید
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- برنده اسکار بازیگر فیلم نولان شد