سینماسینما، زهرا مشتاق
از مهم ترین ویژگی های مجموعه زیرخاکی بازی های خیلی خوب پژمان جمشیدی و ژاله صامتی است.
ژاله صامتی بازیگری همیشه خوب است. همیشه می درخشد. متفاوت است. خوب بلد است کجا، چطور و چگونه بازی کند. در زیرخاکی با دلبری تمام بازی می کند. با آن چشم ها و صورت کشیده شده و لباس درستی که به تن دارد، به قشنگ ترین شکل ممکن گفت و گوها را ادا و بازی می کند. او اصولا بازیگری است که نقش را مال خودش می کند. دیالوگ ها را جوری می گوید، که انگار بند بندش برای او نوشته شده. برای فرم لب و دهانش. برای چشم هایش. سکانسی را که به ملاقات فریبرز به زندان می رود، یکبار دیگر در ذهنتان مرور کنید. گوشی تلفن به دست دارد و ضمن غصه خوردن برای فریبرز و آن گریه خاص با رگه هایی از طنز، لباسش را به او نشان می دهد. لباس قشنگی که به خاطر فریبرز پوشیده. می شود قسم خورد که او برای بازی در آن سکانس هیچ تلاش خاصی نکرده، نه خودکشی کرده، نه شب تا صبح بیدار مانده. چون او به دنیا آمده که بازیگر باشد، بازیگری درخشان که تلویزیون و سینمای ایران شانس بهره مندی بیشتر از هنر او را نداشته است. کم شانسی از او نبوده، قدر او درست و به اندازه دیده و شناخته نشده است. ژاله بازیگری است که از تمام اجزای صورتش و تمام فیزیکش برای ارائه نقش استفاده می کند. از چشم و ابرویش بازی می گیرد. از سیاهی چشمش. از صدایش. نوع راه رفتنش. و چقدر این بازی کنار پژمان جمشیدی هماهنگ شده است. هر دو درخشیده اند. باورش سخت بود که پژمان جمشیدی با پیشینه فوتبالیاش، چنین بازی تحسین برانگیزی ارائه دهد و از نقش به معنی واقعی کلمه یک شخصیت درست و حسابی بسازد. من نمی دانم نقش کارگردان در هدایت جمشیدی تا چه اندازه بوده است؛ اما نتیجه به طرزی فراموش نشدنی زیباست. و یک پژمان جمشیدی جدید با اندازه و زوایایی تازه معرفی شده ارائه می شود. آنقدر که می شود به جرات گفت این جدی ترین نقش کمدی اوست که با توانمندی حیرت انگیزی ایفا شده است. او موفق شده از زبان بدن نیز به شکلی کامل استفاده کند. نوع راه رفتنش در حالیکه شانه هایش را بالا نگاه داشته است. و فرم صحبت کردنش با دندان های بسته و فشرده. که گاه عصبانیتش را بروز می دهد و گاه عشقش را. بده بستانش با ژاله صامتی که او را ملکه خود خطاب می کند، به راستی فوق العاده زیبا و به حد کمال است. و ارتباط با کودک بازیگر که لحظات بازی قابل توجهی ایجاد می شود.
پژمان جمشیدی در زیرخاکی موفق شده است خشم و ترس و عشق و اضطراب و هر احساس دیگری را به زیبایی به تصویر بکشد. به دور از کلیشه های رایج، با فاصله بسیار از نقش های طنز دیگرش و راست قامت چون ستاره ای درخشان. بی گمان آقای جلیل سامان برای زیرخاکی دو برگ برنده فوق العاده در دست داشته است. ژاله صامتی و پژمان جمشیدی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- درباره پژمان جمشیدی/از حضوردر جشنواره تا همکاری با عادل فردوسی پور در جام ملتها
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





