سینماسینما، خسرو دهقان
۱٫ نه. ما کارهای نیستیم. نظر و دیدگاه ما چه اهمیتی دارد و اگر دارد مثلا. اما چه جایگاهی دارد. حرف ما کارکردی ندارد و اجرایی نیست. برای خشنودی و رضایت دل خودمان است که نجوا میکنیم.
۲٫ در باره اکران فیلم های خارجی داریم صحبت می کنیم.
۳٫ و اگر بار منفی جملات فوق را کناری بگذاریم و فراموش کنیم، می ماند مقداری پیشنهاد و یادآوری نکات و گوشزد و تذکر و توجه به مواردی از قبیل سر فصل های زیر:
۴٫ تلویزیون دم دستمان است. تلویزیون چه میکند. تلویزیون با سینمای خارجی چه میکند. همواره و همیشه از تلویزیون سینمای آن سو را دیده ایم. با کم وکاستی ها و چند و چون ها و رعایت خط قرمزها. اما به هرحال تماشاگران میلیونی تلویزیون همیشه اقبال این را داشته اند که سینمای دیگر را ببینند. سینمای غیربومی و غیرمحلی. چرا و چگونه است که این حداقل از تماشاگر عادی سینمارو حرفهای دریغ میشود. جواب قانع کننده ای سراغ نداریم. خوشحال میشدیم که حجتها را بشنویم. و میکوشیم که قانع شویم. اما هنوز این تفاوت را کسی برایمان توضیح نداده است.
۵٫ و اما تذکر دوم. اینکه حکایت جدال اکران سینمای ایران و سینمای جهان تازگی ندارد. همواره در طول تاریخ سینمای ایران بودهاند کسانی که سر سازگاری با اکران فیلم خارجی نداشتهاند. و آن را مخل و مزاحم روند جاری و عادی سینمای ایران میدانسته اند. و معتقد بوده اند که اکران سینمای غیرخودی، لطمه مادی و غیره به پیکر نحیف سینمای ایران وارد میکند. در روزگار دور و آغاز دهه ۵۰ شمسی مثلا آقایان علیرضا داوودنژاد و مهدی فخیم زاده و سیروس الوند پرچمدار این طرز تلقی و نگاه بودهاند و بر سر مرام و اعتقاد و باور خود بسیار جنگیدهاند. نق زدنها همیشه بوده و هست و خواهد بود. گاه موثر بوده و کارآمد و گهگاه کم اثر و بی اثر. وقتی به تاریخ اکران سینمای ایران نگاهی میاندازیم.
۶٫ اکران فیلم در تاریخ سینمای ایران تا مقطع انقلاب به چهار دوره تقسیم میشود.
الف) ۳۰ سال اول تاریخ سینما، که پدران پدران پدران و مادران مادران مادران ما تماشاگران فیلم های خارجی بودهاند. چراکه از ۱۲۷۹ شمسی تا ۱۳۰۹ هیچ تولیدی (سینمای بدنه و داستانی و رایج و عادی) نداشته ایم تا «آبی و رابی» ساخته آوانس اوگانیانس .
منباب یادآوری یادمان باشد که حکایت سینمای مستند حدیث جداگانهای است. که از اول فعال بوده است.
ب) چند سال از ۱۳۰۹ تا حدود ۱۳۱۶ تعدادی فیلم ساخته میشود. توسط سه رادمرد؛ اوگانیانس، سپنتا، مرادی. اولین فیلم ناطق، «دختر لر»، در این روزگار ساخته میشود.
ج) از ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۷ دوران رکود است. منباب ساخت سینما توسط خودمان. و پدران و مادرانمان به دیدن سینمای آن سوی مرزها ادامه میدهند.
هر چند دیدن فیلم های خارجی هیچوقت از دستور کار تاریخ اکران سینمای ایران حذف نمیشود.
د) از ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۷ که سیطره اصطلاحا فیلم فارسی است. و اکران سینمای خارجی بیش و کم فراز و فرود داشته، اما هرگز قطع نشده است.
توجه به نکته ظریفی حائز اهمیت است، و آن اینکه فیلم فارسی رغبت و گرایش و پای تماشاگر بومی را به سینما باز میکند و جا میاندازد. که بررسی فیلم فارسی خود محل تحقیق و بررسی دقیقتری دارد، که بماند و از چهارچوب این یادداشت خارج است.
۷٫ و بعد از انقلاب بیش و کم اکران سینمای دیگر کشورها از دستور اکران سینمای ایران خارج میشود.
۸٫ چه باید کرد؟ نمیدانیم. چه پیشنهادی داریم. نکته جدید و نگفته ای به ذهنمان نمی رسد. جز اینکه توجه کنیم. سینما صنعت است. اکران سینمای آن سو به پیشرفت و توانایی فنی سینمای ایران میتواند کمک کند (حتی در شکل روایت و موضوع و فیلمنامه و تعریف کردن قصه). و در یک کلمه، به صنعت سینمای بومی، اکران سینمای غیربومی، میتواند مددرسان باشد
منبع:ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- کسادی بازار اکران و تمهید تازه برای جلب مخاطب/ خزاعی اکران فیلم خارجی را آزاد کرد
- دو دنیا، یک کارگردان/ درباره مسعود کیمیایی
- بخشی از یک راه بزرگ/ درباره نشریات سینمایی
- مستندی درباره خسرو دهقان به شبکه نمایش خانگی می آید
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- در نشست «وضعیت نقد در سینمای ایران» عنوان شد(بخش اول)/ نقد پاسخی به نیازهای درونی منتقد است
- ابراز نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از نمایش بدون مجوز آثار خارجی در شبکههای اینترنتی
- ششمین جشن نوشتار سینمای ایران / گزارش تصویری
- فیلم های بخش «جلوهگاه شرق» جشنوارهی جهانی فجر معرفی شدند
- معرفی هفت فیلم دیگر بخش «جام جهاننما» جشنواره جهانی فجر
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش نخست خسرو دهقان و پرویز جاهد
- گیشه فیلمهای خارجی در اکران۹۷ چقدر بود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





