برای فیلم ساختن، حتما باید نگاه و بینش و دانش و مهارت داشت، باید مساله داشت، باید از فضا و مضمونی که دربارهاش فیلم ساخته میشود شناخت داشت و طبعا باید فیلمنامه داشت و البته باید پول داشت.
شوربختانه در بسیاری از تولیدات سینمای ایران، هیچیک از مولفههای بالا جز آخری به چشم نمیخورد.
سانتی مانتال کردن مساله مهم امروز جامعه یعنی فقر و تبدیل آن به ماجرایی که میشود به آن خندید، از مشکلات بنیادی شادروان است. فقر، در هیچ شرایطی شیرین نیست. شادروان متاسفانه فیلمی است با هدف فروکاستن فقر به یک امر شیرین و حتی ستایش آن.
شناخت پدیدهای به نام عشق، به عنوان یکی از مضامین محوری فیلم برای کسی که میخواهد پایههای فیلمنامهاش را بر آن بنا کند، لازم است.
فیلمنامه شادروان سه چهار محور مضمونی دارد که دوست دارد همهی آنها را با هم به یک اندازه پیش ببرد و نتوانسته روی یکی از آنها به عنوان تنهی اصلی متمرکز شود. مشکل هویت مهاجران، عشق، فقر، طنز، مارادونا، دستِ خدا و… بدیهی است آخرش هم همه چیز در سطحیترین شکل ممکن باقی میماند.
فیلمنامه شادروان حتی به خود زحمت نمیدهد درباره شخصیتهایش توضیح کافی ارایه کند. از میان مثالهای متعدد به یک نمونه بسنده میکنم: یک زن افغانستانی با فرزندش در خانهی یک خانواده فقیر ایرانی سکونت دارد. چرا؟ زن افغانستانی چرا با زن خانه و دختر خانه و بقیه حتی یک دیالوگ مستقیم ندارد؟ با هم قهرند؟ چرا با وجود آنهمه مهمان، زن افغانستانی به خانم خانه حتی در جابجا کردن یک قاشق هم کمک نمیکند؟ توریست است؟ و…
اما مشکل اصلی شادروان اینها نیست. شناخت و بینش و دغدغه است. متاسفانه نمازی عزیز که آپاندیساش تا حدی امیدوار کننده بود، به بیراهه رفته است. نه مساله دارد و نه حرف مهمی برای گفتن. او فقط خواسته فیلم دومش را «بسازد». فقط خواسته یک فیلم بسازد. حتی اگر بیخاصیت و اخته باشد.
شادروان نه فقرش فقر است، نه طنزش طنز است، نه عشقش عشق است، نه مارادونایش فوتبال بلد است، نه فیلمنامهاش فیلمنامه است و نه متاسفانه فیلمش فیلم است. حیف.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش