سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
یاد گرفتند؛ دروغ بگویند و رفته رفته از دروغ گفتن خوششان آمد و کارشان به جایی رسید که دروغ را حسن دانستند!
رویای آدم مضحک/ فئودور داستایفسکی
ما متعلق به نسلی هستیم که از کودکی به ما می آموختند که دروغگو دشمن خداست. نسلی که با آموزه ها و روش هایی کم و بیش متفاوت با نسل های بعدی، بزرگ شد و فراز و فرودهای زندگی را تجربه کرد. هر چند که این عبارت باعث نمی شد آدم های همیشه راستگویی باشیم و هیچ گاه مرتکب دروغگویی نشویم ولی انگار نوعی جنبه بازدارنده داشت. این جمله حتی اگر مانع دروغ گفتن مان هم نمی شد، به یادآوردنش کافی بود تا باعث عذاب وجدان مان شود. حالا اما همه چیز وارونه گشته است. دروغ به امری عادی و روزمره بدل گشته و انگار دیگرهیچ کس از دروغگویی خویش دچار شرمساری و عذاب وجدان نمی شود. کار به جایی رسیده که بسیاری به دروغ های بزرگ روی آورده اند؛ شاید چون این جمله معروف گوبلز را عمیقاً باور دارند که: دروغ هر چه بزرگتر باشد، باور کردنش راحت تر است!
نمونه بارز این دروغ های بزرگ در قسمت تازه مسابقه شام ایرانی به چشم می آِید. برنامه ای که برای عرضه در رسانه نمایش خانگی ساخته شده و در این قسمت، شاهد رقابت چهار خانم بازیگر هستیم. خانم های بازیگری که در شب نخست، بارها به ترسشان از شیوع ویروس کرونا اشاره کرده و حتی این ترس و واهمه را در دست دادن ها و احوالپرسی از یکدیگر نشان می دادند. آش انقدر شور بود که یکی از بازیگران (نعیمه نظام دوست) از قرنطینه ده روزه اش در منزل و از هشدارهایش به کارگردان در خصوص احتمال سرایت ویروس کرونا پرده بر می دارد و بازیگری دیگر (آشا محرابی) از نگرانی هایش در خصوص بودن یا نبودن خیلی از ماها در زمان پخش برنامه، می گوید. اتفاقی که در قسمت دوم برنامه نیز در هنگام استقبال از مهمانان به وضوح و تاکید فراوان دیده می شود تا مهر تائیدی باشد بر این که این برنامه در دوران اعلام رسمی شیوع کرونا ضبط شده است. با این حال در کمال تعجب زیرنویسی با این مضمون بر تصویر نقش می بندد: این برنامه قبل از اعلام رسمی همه گیری ویروس کرونا در ایران ضبط شده است!
زیرنویسی که جز ساده لوح فرض کردن مخاطب و برجسته کردن دروغی شاخ دار، چه خاصیتی می تواند داشته باشد؟ دروغی نظیر آن دروغ تکراری که بارها در زیرنویس برنامه دورهمی شاهد بوده ایم: تصاویر تماشاگران آرشیوی است! تماشاگرانی که ظاهراً آرشیوی هستند ولی هنگام صحبت های مجری یا مهمان برنامه، به موقع واکنشی درخور نشان می دهند و حتی توسط مجری انتخاب شده و به روی سن می آیند تا پاسخی داده یا نداده، جایزه ای به چنگ آورند.
کاش مسئولان دست اندرکار در تلویزیون و رسانه خانگی، این چنین مخاطبان را دست کم نگیرند. برای رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام کرونا می توان به کارها و اقداماتی دست زد که شدنی و امکان پذیر باشند. پاک کردن صورت مساله و روی آوردن به دروغ هایی که این چنین اظهر من الشمس هستند، هیچ فایده ای جز سلب اعتماد مخاطبان آگاه و هوشیار امروزی و بی اعتباری برنامه موردنظر به همراه ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- نعیمه نظامدوست : داریوش فرضیایی سوپر استار است
- ساترا بخش توهین بهاره رهنما به اقوام ایرانی در «شام ایرانی» را حذف کرد
- «حکایت دریا» و «عصر جمعه» به شبکه نمایش خانگی میآیند
- مصوبات جدید شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی
- آخرین مصوبات شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی
- فصل دوم «رالی ایرانی» سرانجام به شبکه نمایش خانگی میآید
- سنت قدیمی کپی پیست در تلویزیون
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- ابوطالب :به رئیس دولت اصلاحات گفتم وساطت کنید تا «به رنگ ارغوان» اکران شود
- واکنش بیژن بیرنگ به پخش مجدد «شام ایرانی» از تلویزیون/ سهم من در نظر گرفته نشد
- «دستم را بگیر»؛ در انتظار رای مردم
- روایت بازیگر زن از تصمیم سختی که در سال ۹۶ گرفت/ یک سال با خودم جنگیدم
- اجرای سوزناک خواننده «دنگ شو» در مراسم تشییع عارف لرستانی/ فیلم
- واکنش بازیگران ایرانی به مرگ جرج مایکل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





