سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
یاد گرفتند؛ دروغ بگویند و رفته رفته از دروغ گفتن خوششان آمد و کارشان به جایی رسید که دروغ را حسن دانستند!
رویای آدم مضحک/ فئودور داستایفسکی
ما متعلق به نسلی هستیم که از کودکی به ما می آموختند که دروغگو دشمن خداست. نسلی که با آموزه ها و روش هایی کم و بیش متفاوت با نسل های بعدی، بزرگ شد و فراز و فرودهای زندگی را تجربه کرد. هر چند که این عبارت باعث نمی شد آدم های همیشه راستگویی باشیم و هیچ گاه مرتکب دروغگویی نشویم ولی انگار نوعی جنبه بازدارنده داشت. این جمله حتی اگر مانع دروغ گفتن مان هم نمی شد، به یادآوردنش کافی بود تا باعث عذاب وجدان مان شود. حالا اما همه چیز وارونه گشته است. دروغ به امری عادی و روزمره بدل گشته و انگار دیگرهیچ کس از دروغگویی خویش دچار شرمساری و عذاب وجدان نمی شود. کار به جایی رسیده که بسیاری به دروغ های بزرگ روی آورده اند؛ شاید چون این جمله معروف گوبلز را عمیقاً باور دارند که: دروغ هر چه بزرگتر باشد، باور کردنش راحت تر است!
نمونه بارز این دروغ های بزرگ در قسمت تازه مسابقه شام ایرانی به چشم می آِید. برنامه ای که برای عرضه در رسانه نمایش خانگی ساخته شده و در این قسمت، شاهد رقابت چهار خانم بازیگر هستیم. خانم های بازیگری که در شب نخست، بارها به ترسشان از شیوع ویروس کرونا اشاره کرده و حتی این ترس و واهمه را در دست دادن ها و احوالپرسی از یکدیگر نشان می دادند. آش انقدر شور بود که یکی از بازیگران (نعیمه نظام دوست) از قرنطینه ده روزه اش در منزل و از هشدارهایش به کارگردان در خصوص احتمال سرایت ویروس کرونا پرده بر می دارد و بازیگری دیگر (آشا محرابی) از نگرانی هایش در خصوص بودن یا نبودن خیلی از ماها در زمان پخش برنامه، می گوید. اتفاقی که در قسمت دوم برنامه نیز در هنگام استقبال از مهمانان به وضوح و تاکید فراوان دیده می شود تا مهر تائیدی باشد بر این که این برنامه در دوران اعلام رسمی شیوع کرونا ضبط شده است. با این حال در کمال تعجب زیرنویسی با این مضمون بر تصویر نقش می بندد: این برنامه قبل از اعلام رسمی همه گیری ویروس کرونا در ایران ضبط شده است!
زیرنویسی که جز ساده لوح فرض کردن مخاطب و برجسته کردن دروغی شاخ دار، چه خاصیتی می تواند داشته باشد؟ دروغی نظیر آن دروغ تکراری که بارها در زیرنویس برنامه دورهمی شاهد بوده ایم: تصاویر تماشاگران آرشیوی است! تماشاگرانی که ظاهراً آرشیوی هستند ولی هنگام صحبت های مجری یا مهمان برنامه، به موقع واکنشی درخور نشان می دهند و حتی توسط مجری انتخاب شده و به روی سن می آیند تا پاسخی داده یا نداده، جایزه ای به چنگ آورند.
کاش مسئولان دست اندرکار در تلویزیون و رسانه خانگی، این چنین مخاطبان را دست کم نگیرند. برای رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام کرونا می توان به کارها و اقداماتی دست زد که شدنی و امکان پذیر باشند. پاک کردن صورت مساله و روی آوردن به دروغ هایی که این چنین اظهر من الشمس هستند، هیچ فایده ای جز سلب اعتماد مخاطبان آگاه و هوشیار امروزی و بی اعتباری برنامه موردنظر به همراه ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- نعیمه نظامدوست : داریوش فرضیایی سوپر استار است
- ساترا بخش توهین بهاره رهنما به اقوام ایرانی در «شام ایرانی» را حذف کرد
- «حکایت دریا» و «عصر جمعه» به شبکه نمایش خانگی میآیند
- مصوبات جدید شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی
- آخرین مصوبات شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی
- فصل دوم «رالی ایرانی» سرانجام به شبکه نمایش خانگی میآید
- سنت قدیمی کپی پیست در تلویزیون
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- ابوطالب :به رئیس دولت اصلاحات گفتم وساطت کنید تا «به رنگ ارغوان» اکران شود
- واکنش بیژن بیرنگ به پخش مجدد «شام ایرانی» از تلویزیون/ سهم من در نظر گرفته نشد
- «دستم را بگیر»؛ در انتظار رای مردم
- روایت بازیگر زن از تصمیم سختی که در سال ۹۶ گرفت/ یک سال با خودم جنگیدم
- اجرای سوزناک خواننده «دنگ شو» در مراسم تشییع عارف لرستانی/ فیلم
- واکنش بازیگران ایرانی به مرگ جرج مایکل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش