سینماسینما، گلاره محمدی
بهروز شعیبی در «بدون قرار قبلی» به سراغ مضمونی قدیمی و شاید کلیشه ای رفته و از دل پرداختن به آن مضمون شخصیتهای فیلمش را تعریف کرده است؛ آنکه می رود، آنکه می ماند و آنکه باز می گردد. فیلم به موضوع هویت و بازگشت به ریشه ها می پردازد و شخصیتهای کم تعداد ولی تاثیرگذاری دارد. قطعاً بخشی از موفقیت فیلم در زمینه شخصیت پردازی و باورپذیری آنها مرهون نویسندگان فیلمنامه (فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی) و کتابی از مصطفی مستور بوده که فیلمنامه بر اساس آن نوشته شده است.
در کنار فیلمنامه، شعیبی پخته تر از گذشته تسلط خود در کارگردانی را به رخ می کشد و با هدایت اجزای مختلف فیلم، ساختاری واحد و هماهنگ را به نمایش می گذارد؛ موسیقی مسعود سخاوت دوست که هویت کل اثر از آن الهام می گیرد و قاب بندی های محمد حدادی که زیبا و چشم نواز است و طراحی صحنه کیوان مقدم با تاکید بر جزئیاتی که کارکرد دراماتیک دارند. برای نمونه خانه ارشد و نرگس را به خاطر بیاورید؛ معماری خانه، وسایلی که در آن استفاده شده و رنگ هایی که برای بخش های مختلف به کار رفته، فضایی خلق کرده که مخاطب را در مسیر باور کردن آنچه می بیند همراهی می کند.
از سوی دیگر نقطه برجسته فیلم، بازی پگاه آهنگرانی است. یاسمین شخصیت درونگرا، آرام و حساسی دارد که آهنگرانی به او بر پرده سینما جان می بخشد. در مسیر تحول فکری و تصمیم گیری نیز خبری از هیجان نیست و او بسیار کنترل شده و ظریف بازی می کند و در جهت خارج شدن از قالب نقشی که برای او نوشته شده پیش نمی رود. انتخاب کودک بیماری که در کنار یاسمین قرار دارد و نوع بیماری که با آن دست به گریبان است، شاید در جهت ایجاد تعادل میان شخصیتی درونگرا و شخصیتی برونگرا باشد که به خوبی تصویر شده است. دیگر بازیگر درخشان این فیلم الهام کردا است، او در هر نقشی که بازی می کند گرما و انرژی خود را در کاراکتر جاری می کند به گونه ای که تصور بازی بازیگری غیر از او برای مخاطب دشوار و ناشدنی به نظر می رسد.
«بدون قرار قبلی» فیلمی پذیرفتنی است، فیلمی که در مدت زمان نمایشش برای دقایقی، از شرایطی که در آن به سر می بریم دور می شویم، به مکانهای بکر سفر می کنیم، با نوای دوتار و سازهای خراسان همراه می شویم و حتی شاید خود را در جایگاه یاسمین قرار دهیم. اما اینکه به شخصیت اصلی در انتخاب نهایی اش چقدر حق بدهیم براساس نظرات هر بیننده ای متفاوت است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی