سینماسینما، گلاره محمدی
بهروز شعیبی در «بدون قرار قبلی» به سراغ مضمونی قدیمی و شاید کلیشه ای رفته و از دل پرداختن به آن مضمون شخصیتهای فیلمش را تعریف کرده است؛ آنکه می رود، آنکه می ماند و آنکه باز می گردد. فیلم به موضوع هویت و بازگشت به ریشه ها می پردازد و شخصیتهای کم تعداد ولی تاثیرگذاری دارد. قطعاً بخشی از موفقیت فیلم در زمینه شخصیت پردازی و باورپذیری آنها مرهون نویسندگان فیلمنامه (فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی) و کتابی از مصطفی مستور بوده که فیلمنامه بر اساس آن نوشته شده است.
در کنار فیلمنامه، شعیبی پخته تر از گذشته تسلط خود در کارگردانی را به رخ می کشد و با هدایت اجزای مختلف فیلم، ساختاری واحد و هماهنگ را به نمایش می گذارد؛ موسیقی مسعود سخاوت دوست که هویت کل اثر از آن الهام می گیرد و قاب بندی های محمد حدادی که زیبا و چشم نواز است و طراحی صحنه کیوان مقدم با تاکید بر جزئیاتی که کارکرد دراماتیک دارند. برای نمونه خانه ارشد و نرگس را به خاطر بیاورید؛ معماری خانه، وسایلی که در آن استفاده شده و رنگ هایی که برای بخش های مختلف به کار رفته، فضایی خلق کرده که مخاطب را در مسیر باور کردن آنچه می بیند همراهی می کند.
از سوی دیگر نقطه برجسته فیلم، بازی پگاه آهنگرانی است. یاسمین شخصیت درونگرا، آرام و حساسی دارد که آهنگرانی به او بر پرده سینما جان می بخشد. در مسیر تحول فکری و تصمیم گیری نیز خبری از هیجان نیست و او بسیار کنترل شده و ظریف بازی می کند و در جهت خارج شدن از قالب نقشی که برای او نوشته شده پیش نمی رود. انتخاب کودک بیماری که در کنار یاسمین قرار دارد و نوع بیماری که با آن دست به گریبان است، شاید در جهت ایجاد تعادل میان شخصیتی درونگرا و شخصیتی برونگرا باشد که به خوبی تصویر شده است. دیگر بازیگر درخشان این فیلم الهام کردا است، او در هر نقشی که بازی می کند گرما و انرژی خود را در کاراکتر جاری می کند به گونه ای که تصور بازی بازیگری غیر از او برای مخاطب دشوار و ناشدنی به نظر می رسد.
«بدون قرار قبلی» فیلمی پذیرفتنی است، فیلمی که در مدت زمان نمایشش برای دقایقی، از شرایطی که در آن به سر می بریم دور می شویم، به مکانهای بکر سفر می کنیم، با نوای دوتار و سازهای خراسان همراه می شویم و حتی شاید خود را در جایگاه یاسمین قرار دهیم. اما اینکه به شخصیت اصلی در انتخاب نهایی اش چقدر حق بدهیم براساس نظرات هر بیننده ای متفاوت است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- تاسیان میشود بیتو
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





