سینماسینما، سحاب قریشی
ساخت فیلمی به ظاهر تلخ با نگاهی طنازانه و شیرین آنگونه که به دل هر بیننده ای بچسبد و نگاه تازه و لذت بخشی را سبب شود از نام آشنایی چون سروش صحت بعید نیست. کارگردان و بازیگر مطرح تلویزیون که سریالهای طنز او با موضوعات اجتماعی همیشه مورد توجه مخاطبان بوده است. او برای ساخت اولین اثر سینمایی خود بهترین ایده را انتخاب کرده. قصه جهان با من برقص روایت روزهای پایانی زندگی جهانگیر، جهان، است. برادرش به بهانه آخرین تولد او دوستان قدیمی را دور هم جمع میکند. یک خطی داستان تلخ و گزنده است اما به مرور با پیش رفت قصه، فیلم طعم دیگری به خود میگیرد و دلنشین میشود. فیلم جهان با من برقص عین زندگی است. خود زندگی است. تلنگری است بر غافل نبودن از ثانیه ثانیه های عمر. یادآور عاشق شدن و زندگی کردن به معنای واقعیست نه صرفا گذران عمر و زیستن. فیلمی است که براحتی گریبان مخاطب را میچسبد و تا ساعتها بعد از تماشایش ذهن بیننده را غرق در فضای خود میکند و چه بسا او را به دوباره و چندباره دیدن ترغیب و وسوسه میکند.
ورود یک به یک دوستان جهان به بهشتی که او برای گذران باقی عمر برگزیده، نگاههای متفاوت آدمها را به نمایش میگذارد. نگاههای که گاه شور زندگی می آفرینند، تصمیم به ازدواج دوستش با بازی پژمان جمشیدی، و گاه مرگ را تنها راه حل میداند، اقدام به خودکشی دختر جهان بخاطر ناکامی عشقش به پسر شمالی.
در سایه قصه و نگاه اطرافیان جهانگیر به زندگی، سایه سنگین مرگ که بر سر اوست کمرنگ شده و پذیرش مرگ را بعنوان بخشی از زندگی برای او آسان میسازد. هر یک از دوستان او درگیر دغدغه های روزمره خود هستند و دیدگاههای متفاوتی به موضوعات مختلف دارند اما در عین حال در کنار یکدیگر سرخوشند و لذت میبرند این چنین است که نگاه او به مقوله مرگ و زندگی تغییر میکند. آنجا که همسر دوستش، ناهید با بازی هانیه توسلی، اصرار دارد عکسی از جهان بگیرد تا بعد از مرگش آن را در صفحه اینستاگرام خود بگذارد و یاد و خاطره جهان را زنده نگه دارد این تلنگر را به جهان میزند که بعد از مرگ او یا هر کسی دیگر وقفه ای در جریان طبیعی زندگی ایجاد نمیشود و زندگی ادامه دارد.
سروش صحت در فضای فیلمش بین تلخی و خوشی، زندگی و مرگ، ملایمات و سرسختیها تعادل ایجاد کرده و آن را به نمایش میگذارد. او بطرز زیرکانه ای تلنگری به موضوعات به ظاهر جدی زندگی زده و آنها را تنها یک شوخی قلمداد میکند. مردن زودهنگام کسی که زندگی سالمی در طبیعت سرسبز به دور از آلودگی محیطی و تنش و استرس برگزیده، سرخوشی مردی از ازدواج با اختلاف سنی زیاد از همسرش و آگاهی از علاقه زن جوانش بخاطر ثروت مرد،عشق و اشتیاق به تشکیل زندگی مشترک برای کسی که ظاهرا سن ازدواج او گذشته،ازدواج با همسر سابق رفیق قدیمی، تعصب و غیرت و عذاب مرد به زن سابقش، تنها بودن فرد حتی در جمع دوستان قدیمی و صمیمی و پناه بردن به طویله و درد دل کردن با گاو و هم صحبتی با الاغ!!!. جالب اینکه این حجم از موضوعات باعث آشفتگی فضای قصه نمیشود و برعکس شور زندگی برپا میکند و تماشاگر را سر ذوق می آورد. موسیقی ذهنی شخصیت اصلی نیز گاه غمگین مینوازد و گاه پر شور و نشاط که باز هم عین زندگیست.
کارگردان در انتخاب بازیگران با بازیهای بی نقصشان و شخصیت پردازی صحیح و دیالوگهای قابل تفکر همراه با فضاسازی و طراحی به جا مهر تایید به اولین ساخته سینمایی خود زده و مخاطب را با ساز زندگی به رقص می آورد. جهان با من برقص اثری لطیف و متفکرانه ای است که عبارت «دم غنیمت است» را در ذهن مخاطبش تداعی میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- انتشار اولین عکسها از مجموعه جدید سروش صحت
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- جهان با ما برقص/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- زندگی را میشود آسان گرفت/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- برگزاری کارگاه نویسندگی سروش صحت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟