تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۱۴:۱۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 163618

سینماسینما، ترجمه و گردآوری: مهگان فرهنگ

مجموعه انیمیشن رامکال با نام اصلی «راسکال راکون» یک مجموعه انیمه ژاپنی است که در ۵۲ قسمت توسط استودیوی نیپون ژاپن ساخته شده است. این انیمیشن تولید سال ۱۹۷۷ و برای شبکهٔ فوجی تلویژن ژاپن بود. داستان مجموعه براساس کتابی به نام راسکال اثر استرلینگ نورث است.

این مجموعه توسط هیروشی هیتو، سجی اند، وشیگئو کوشی کارگردانی شده و نویسندگان آن، آکیرا میازاکی، کاسوکه ساتو بر اساس رمان راسکال اثر توماس استرلینگ نورث آمریکایی آن را نوشتند. موسیقی این مجموعه توسط تاکئو واتانابه ساخته شده که از آهنگسازان مطرح فیلم، انیمیشن و مجموعه های مختلف در ژاپن است و موسیقی انیمه های هایدی دختر آلپ و بلفی و لی لی بیت را هم در کارنامه ی خود دارد.

راسکال یا همان رامکال یکی از آثار موفق استودیوی نیپون است که از تولیداتش می توان به  بینوایان، آن شرلی با موهای قرمز، ماجراهای تام سایر، زنان کوچک، دور دنیا در هشتاد روز، حنا دختری در مزرعه، بچه‌های آلپ، باخانمان(پرین)، بابا لنگ دراز، پینوکیو، خانواده دکتر ارنست، هایدی، رامکال، مهاجران، نیک و نیکو، ماجراهای دانی و … اشاره کرد. استودیوی نیپون در ۱۹۶۲  با نام «زوئیو اِیزو» در شهر توکیو شروع به فعالیت کرد. اما در ۱۹۷۵ تفکیک شد و نیپون انیمیشن با جذب میازاکی و تاکاهاتا ساخت انیمه و آثار خوب را در این شرکت آغاز کرد. 

راسکال یکی از آثار اقتباسی این استودیو است. رمان راسکال یکی از آثار موفق ادبیات کودک ونوجوان و همچنین از آثار موفق و پرفروش توماس استرلینگ نورث است. 

توماس استرلینگ نورث متولد ۴ نوامبر ۱۹۰۶، روستای ادگرتون متعلق به یکی از ایالت های ویسکانسین آمریکا است. او از دانشگاه شیکاگو فارغ‌التحصیل شد و پس از فارغ التحصیلی به داستان‌نویسی روی آورد. ابتدا برای مجلات بسیاری می نوشت که می توان به شیکاگو دیلی نیوز اشاره کرد.

نورث در سال ۱۹۴۷، کتاب «خیلی عزیز برای من» را به پایان رساند، پرفروش‌ترین کتابی که او را به عنوان یکی از رمان‌نویسان مورد علاقه مردم آمریکا معرفی کرد. این کتاب به ۲۶ زبان ترجمه شد و مخاطبان کتاب را در همه جا مجذوب خود کرد. او راسکال را در ۱۹۶۳ بر اساس خاطرات خودش نوشت. داستان نوجوانی که تجربه های جدیدی در میان مشکلات پدرش و مرگ مادرش (دیوید ویلارد نورث) و(الیزابت نلسون نورث) دارد.

راسکال، خیلی زود قلب پیر و جوان را تسخیر کرد و بیش از۲۱ میلیون نسخه از آن فروخته شد. این داستان به ۱۸ زبان دیگر ترجمه شد در ۱۹۶۹ فیلمی با همین عنوان و به کارگردانی نورمن تاکور توسط والت دیزنی ساخته شد. استرلینگ نورث در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۷۴ درگذشت و خانه اش از طرف انجمن استرلینگ نورث به موزه تبدیل شد.

راسکال خیلی زود تبدیل به یک شخصیت دوست داشتنی و مهم درژاپن شد. مهمتر از هرچیز معرفی راکون آمریکای شمالی در این داستان بود و با وجودی که راکون ها موجودات وحشی محسوب می شوند اما پس از این انیمیشن استقبال مردم ژاپن از راکون ها بسیار دیده شد. خیلی زود راسکال به شکل های مختلف و شامل محصولات مختلف مانند شخصیت های والت دیزنی و…در اجتماع ژاپن و دیگر کشورهای دنیا دیده شد. 

این مجموعه یکی از بهترین مجموعه ها برای کودکان و نوجوانان در راستای معرفی این حیوان، شرایط زندگی‌اش و دیگر حیوانات است. اما مهمتر از هر چیز ارتباط میان انسان ها و حیوانات و رفتار با آنهاست که در طول داستان بین شخصیت های داستان و انیمیشن دیده می شود. استرلینگ شخصت اصلی داستان است که مادرش را از دست داده و پدرش با مشکلات مختلفی روبه‌روست. او به طور اتفاقی راسکال را در حالی که مادرش را از دست داده پیدا می کند و او را با خودش به خانه می آورد و از او مراقبت می کند. او در طول داستان ماجراهای زیبا و دلنشینی با راسکال دارد. استرلینگ نمونه‌ی خوبی از انسان هایی است که با حیوانات ارتباط خوب دارند و همیشه سعی می کند که درباره‌ی آنها اطلاعات به دست آورد. او به خوبی کلاغی که بالای کلیسا لانه دارد را می شناسد و در طول انیمیشن کودکان با ویژگی های کلاغ نیز آشنا می شوند. اسکار پسری است که در مزرعه کار می کند و با اسب ها ارتباط بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین دوستان استرلینگ است. درطول مجموعه ارتباط خوب این دو دوست نیز به خوبی نشان داده می شود. آلیس، دوست استرلینگ و اسکار است، اوهم در ارتباط با حیوانات رفتارهای مناسبی دارد و این درحالی است که اسلمی یکی دیگر از همکلاسی های آن ها با شیطنت هایش گاهی حیوانات را اذیت می کند و همه‌ی اینها درطول مجموعه با نوعی آموزش برای کودکان همراه است.

ضمن اینکه در این مسیر، زندگی استرلینگ و راسکال هم پیش می‌رود و زمانی که استرلینگ قصد سفر به میلواکی برای درس خواندن دارد، راسکال را به جنگل برده و او را به طبیعت بر می گرداند. راسکال نمونه کمک انسان به حیوانات است. پرهیز از خشونت علیه حیوانات را یاد می دهد و اینکه انسان ها باید بدانند که جایگاه اصلی حیوانات در طبیعت است. ضمن اینکه تفکیک و معرفی خوبی از حیوانات خانگی، حیواناتی که در مزرعه می توانند به انسان کمک کنند و حیواناتی که باید درطبیعت باشند نیز در این مجموعه به خوبی نشان داده می شود.

منابع:

www.sterlingnorthsociety.com/about-sterling-north/.

www.fanbyte.com/features/rascal-raccoon.

www.nipponanimation.com/about

www.imdb.com/title/tt0168293/fullcredits?ref_=tt_ov_st_sm

www.imdb.com/title/tt0064875/

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها