سینماسینما، زهرا مشتاق
بنا بر نظرسنجی سازمان صداوسیما مجموعه«دخترم نرگس» پرمخاطب ترین سریال شناخته شده است و از این رو واحد ارتباط با مخاطبان رسانه ملی، نشستی برای گفت و گوی احتمالا همین مخاطبان با عوامل مجموعه برپاکرده است.
این مجموعه را دو سه بار خیلی اتفاقی از شبکه یک دیده ام. سریالی ۲۶ قسمتی که شب گذشته آخرین قسمت آن به روی آنتن رفت. تنها چیزی که می توانم بگویم حیف از عمر عزیز و حیف از پول زحمت مالیات دهندگان. کاش می توانستم از سازندگان این مجموعه بپرسم آخرین فیلم یا سریالی که دیده اند، چه بوده است؟ محال است کسی فیلم های حسابی ببیند و بتواند تا این اندازه «آبکی» فیلم بسازد. من به بازیگران قدیمی تر و حرفه ای این مجموعه ایرادی نمی گیرم. چون وقتی کسی حرفه اش است و از این راه امرار معاش می کند، گاه ناچار به تن دادن به فیلم هایی می شود که ناگزیر از پذیرش آن است. از سوی دیگر باید توجه داشت این سریال در مرکز سیمای استان ها و در آذربایجان غربی ساخته شده است. مراکز استان ها در عمل فرصت کمی برای تجربه و کار عملی و اساسا دیده شدن دارند. اما رسانه ای که از ملی بودن فقط نامش را یدک می کشد، نمی تواند دفتر مشق فیلمسازان و تهیه کنندگان باشد. ای کاش مدیران و آقایانی که خطوط قرمز خود را روزانه بیشتر و فهرست های سیاه خود را لحظه به لحظه افزایش می دهند؛ اندکی به دغدغه های فرهنگی نیز می پرداختند. آیا مدیران ارشد سازمان صداوسیما اطلاع دارند که تولیدات آنها به طور مستقیم در سطح و اندازه فرهنگ، شعور و آگاهی مخاطبان تاثیر دارد؟ آیا اساسا می دانند تاثیر چنین مجموعه های سطح پایینی تا چه اندازه آگاهی و سلیقه بینندگان را نزول می بخشد. آیا چنین تصمیم هایی عامدانه است؟ آیا کسانی که متن چنین فیلم هایی را تصویب می کنند، چه شاخص و معیارهایی مدنظرشان است؟ سریال های کشدار و خسته کننده ای که چنان رو و مبرهن است که توهین به شعور بیننده محسوب می شود. و مخاطبانی عام تر که به هر دلیل فرصت و توانی برای بالا کشاندن سطح سلیقه خود ندارند؛ چون تجربه استفاده از محصولات برتر را نداشته اند. بینندگانی که شما به جای آنها فکر می کنید، به جای آنها تصمیم می گیرید و به خواست و میل خودتان ذائقه ای به آنها می بخشید، که با دیگرسطوح موثر فرهنگی هیچ نسبتی نمی یابد.
سال ها قبل وقتی دانش آموز بودم، معلم ادبیات بی نظیری داشتم که اسمشان خانم فاطمه زندی بود. روزی دیدند من اشعار مهدی سهیلی را می خوانم. چیزی گفتند که من بعدها بزرگی و نکته سنجی عمیق آن را فهمیدم. گفتند اگر روزی خواندن و فهم حافظ و سعدی و مولوی و عطار و فردوسی و… را تمام کردی و دیگر هیچ کتاب خوبی نبود که نخوانده باشی و وقت اضافه داشتی؛ این کتاب را «تورقی» کن.
در جایی که در همین تلویزیون سال ها قبل دایی جان ناپلئون و طلاق و کوچک جنگلی و سربداران و هزار دستان و گرگ ها و آینه و زیر هشت و دکتر قریب و وضعیت سفید و سری های اول پایتخت ساخته شده؛ چگونه می شود تن به تماشای دخترم نرگس ها داد؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- تکلیف برخی سریالهای تلویزیون روشن نیست/ معضلی به نامِ پخش سریال تکراری از شبکههای سراسری
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
- دعوت کارگردان برای مطالبه عمومی پخش سریال/ «کتونی زرنگی» چه زمانی پخش میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد