سینماسینما، امیرعلی نصیری
بهتازگی دو پویانمایی رایانهای برای تماشا در دسترس قرار گرفته است که میتوان هر دو را شانس نامزدی اسکار در رشته بهترین پویانمایی دانست؛ این یادداشت نگاه کوتاهی دارد به آنها.
ـ لایتیر | انگوس مکلین، دیزنی | امتیاز از پنج ***
در غیاب جان لاستر (کارگردان) و تیم آلن (صدا پیشه) سُکان هدایت دیزنی و پیکسار این بار به دستان انگوس مکلین سپرده شده است. او که از قسمت دوم داستان اسباببازی حضور داشته، وظیفه خطیری را بر عهده گرفته است؛ ولی با وجود کیفیت بالای کار بهلحاظ تکنیکی، نتوانست فروش بالایی داشته و نظر تماشاچیان را جلب کند. لایتیر داستان فضانورد جوان باز لایتیر (کریس اوانز) را به تصویر میکشد که پس از فرود آمدن در سیارهای متخاصم به همراه فرمانده و خدمه خود، سعی میکند راهی برای بازگشت به خانه از طریق فضا و زمان پیدا کند و در عین حال با تهدیدی برای امنیت کیهان مواجه میشود. لایتیر در پرده اول هیجان زیادی دارد، ولی به مرور ارتباط خود را با تماشاچی قطع میکند. پرده سوم و ملاقات باز با خودش، ضعیفترین قسمت فیلم است. توجه به اقلیتهای جنسی و نژادی، از ویژگیهای برجسته این فیلم است. اگر لایتیر را دوست داشتید، پیشنهاد میکنم مستندی را که با عنوان فراتر از بینهایت درباره آن ساخته شده، نیز ببینید.
ـ هیولای دریا | کریس ویلیامز، نتفلیکس | امتیاز از پنج **
فیلم روایتکننده دورانی است که جانوران وحشتناک در دریاها پرسه میزدند، شکارچیان هیولا ـ و در رأسشان جیکوب هالند ـ قهرمانان مشهوری بودند. اما زمانی که دختربچهای یتیم در کشتی افسانهای خود مینشیند، حوادث بهگونهای دیگر رقم میخورد. آنها با هم سفری حماسی را در آبهای ناشناخته آغاز میکنند و تاریخ را مینویسند. فیلم موسیقی خوبی دارد و تعجب نمیکنم اگر علاوه بر نامزدی اسکار در رشته بهترین پویانمایی، نامزد بهترین آواز نیز شود. ولی از پرده اول به بعد که دو شخصیت اصلی (جیکوب و میسی) وارد جزیره هیولاها میشوند، داستان اُفت میکند. در هیولای دریا نیز به اقلیتهای جنسی و نژادی توجه شده است؛ ولی با توجه به مکان (احتمالاً اسکاندیناوی) و زمانی که فیلم در آن میگذرد، از باورپذیریاش کم کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول