سینماسینما، محمدرضا امیراحمدی/ منتقد:
لسآنجلس – توفیق شگفت، اما زیبای گرفتن جایزه اسکار از سوی اصغر فرهادی، افتخاری بود که علاوه بر جغرافیای ایران، هر ایرانی ساکن در آن سوی مرزهای ایران را نیز شاد و خوشحال و سرفراز گرداند.
بی تردید در دنیای امروز، جایزهای سینمایی در اندازه اسکار با آنهمه تبلیغ و فضاسازی و گستره رسانه ای، صرفا در ابعاد تکنیکی و حرفهای اختصاص نیافته است. آنچه هم ما از مباحثات و مجادلات گروههای گوناگون فکری و فرهنگی و سیاسی درون امریکا دیدیم یا آنچه در خارج از امریکا و در شهری مانند لندن و ساعاتی پیش از مراسم اسکار ۲۰۱۷ رخ داد و شهردار این شهر در واکنش به تصمیم سیاستمداران امریکا در محدودیت یا منع ورود اتباع هفت کشور به امریکا، نمایش عمومی فیلم «فروشنده» را در یکی از میدانهای لندن انجام داد، بیانگر همین موضوع است که عناصری فراتر از توان حرفهای نهفته در فیلم، بر انتخاب فیلم تأثیرگذار شدهاند و در همین ساعات کوتاه بعد از اختصاص جایزه به این فیلم، واکنشهای رسانهها و چهرههای گوناگون فرهنگی و سیاسی و هنری، نیز حاوی این نکته بوده است. میبینید که عمده تفاسیر، سیاسی است. حتی اگر سرمایهگذار این فیلم از کشوری غیر ایران بوده باشد، چون دنیای امروز، دنیای تعاملات و همکاریهای چندگانه و چندملیتی است و این کار هم در ساختار امروزی، عجیب نیست.
حالا این عناصر دخیل بوده یا نه به کنار، اینها چیزی از ارزش اینکه یک فیلم ایرانی از هنرمندی ایرانی، به این جایزه دست یافته است، کم نمیکند و در زمان دریافت نیز، غیبت اعتراض گونه کارگردان اثر و انتخاب نمایندگانی شگفت تر از جامعه نخبگان ایرانی و دو فرد مرتبط به حوزه های عالی فضانوردی و علمی امریکا برای دریافت این جایزه و انتقال پیام کلامی کارگردان فیلم، ابعاد زیبا و هوشمندانه تری را بروز داده است. حتی در بررسی جزئیات گوناگون این اقدام، از شال خانم فضانورد ایرانی که منقش به تصویر فضایی شهر مشهد، محل زادگاه وی، بوده، نیز گفتار و واکنش دریافت شده است.
اکنون، جامعه ایرانی مقیم خارج از کشور (البته در کانادا) که در ماجراهای جشنواره فیلم فجر و بحث دوتابعیتی بودن داوران، در معرض دید رسانه ها قرار گرفتند و به بهانه های مثبت یا منفی، زیست آنان مورد مداقه قرار گرفت؛ در این ماجرای تازه، به گونه دیگری، هویت اصیلش چهره کرده و با قدرت بالاتری، هم توان تخصصی و علمی خود را به رخ کشید و هم چهره زیبا و صلح طلب و مسالمت آمیزش را نشان داد. محتوای فیلم، گفتار منتقل شده از سازنده و حتی گفتار انوشه انصاری، بانوی ایرانی گیرنده اسکار، همه و همه تأکیدی چندین باره بر چهره طبیعی ایرانیان دارد. ایرانیانی که در قلب امریکا و بخصوص در کالیفرنیا و لس آنجلس، کمیت قابل توجهی دارند و همگان واجد بالاترین درجات علمی تخصصی هستند و با این جایزه، به ایرانی بودن خود مفتخر شدند و آن را ارج نهاده اند و با رضایت درونی و قلبی بسیاری، این شب را سپری کردند. ما نیز از اصغر فرهادی برای نمایندگی چهره زیبای ایران و ایرانی، سپاسگزاریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی






تبریک