سینماسینما، امیرابراهیم جلالیان
فیلم «رگهای آبی» اولین ساختهی جهانگیر کوثری در مقام کارگردان به بررسی زندگی پرفراز و نشیب شاعره شهیر فروغ فرخزاد پرداخته . اما در بطن فیلم نیم نگاهی به زندکی فروغ شده و قصه، موشکافانه روایت نشده است. در واقع توصیف الحال دو زندگی از دو فروغ با بازیهای باران کوثری و ستاره پسیانی است. که در حال و آینده به شکل رفت و برگشت زمانی روایت می شود. دو فروغ که زندگی و شرایطی تقریبا مشابه دارند.
البته فروغ فرخزاد به عنوان یک شاعره ماندگار فضای بیشتری از فیلمنامه را به خود اختصاص داده است. به نظر میرسد او و مصائبش بیشتر برای فیلمساز دغدغه بوده. گویا اساس فیلم هم بر این مبنا است .
اما جهانگیر کوثری بیشتر از آنچه که به تحلیل یک شخصیت تاریخی، ادبی بپردازد در صدد تشکیل رزومه برای فرزندش بوده در واقع شخصیت فروغ فرخزاد را با بازی باران کوثری گره زده. گرچه که باران هیچ گونهوجه تشابهی چه فیزیکی و چه در لحن و فرم با فروغ ندارد اما این شخصبت ماندگار به نام او ثبت شد. فیلم تنها چند سکانس پراکنده و فضای سیاه و سفید و قسمتی از میزانسن و فضاسازیهای، بخش نوستالژیکِ تاریخی را برای ما زنده میکند و آیتم چشمنواز و قابل توجه دیگری برای مخاطب ندارد! که البته این تمهیدات برای القای یک حس خاص و ایماژی تلخ و غمانگیز استفاده می شود و انتخاب چنین تمی با سوژه اصلی فیلم یعنی فروغ فرخزاد متناسب است.
فروغ، به واقع دختری احساساتی است که به جای دیالوگ گفتن خوب شعر میگوید. در سکانسهای محدودی از فیلم که مربوط به فروغ فرخزاد است او را با گفتاری شعرگونه معرفی می کند، قاعدتا کنشها و واکنشهای او شعر است. دم و بازدماش شعر و این شعر گفتنها هیچ کمکی به مخاطب نمیکند تا به عمق شخصیت او نزدیک شود. تا با شعرها و کلمات آن منقلب شود. شعرها شبیه به کلماتی بیرنگ و بو هستند که صرفاً آوایی دارند!
اساساً شعرخوانی با پس زمینه یک پیانو و کافههای سانتی مانتالی قدیمی و حرفهای فمینیستی، عیاری از فروغ را برای تماشاگر روشن نمیکند. زندگی فروغ انقدر غنی و پر رمز و راز، همراه با پایانی تراژیک بود که با چند سکانس و پلان پراکنده و بی اساس، آنچه که باید و شایدهای آن زن شکفت انگیز و دراماتیک را مشخص نمیکند و در نتیجه چنین سوژه ی نابی که میتوانست اثری ماندگار شود اما لابه لای دیگر فیلمهای این روزهای سینما به هدر میرود و مایهای برای خودنمایی ندارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه