سینماسینما، محمد تقیزاده
جذب مخاطب و جذابیت در قصهگویی در سینما، این مدیوم تصویری را به پرمخاطبترین هنر در جهان بدل کرده است؛ اما جذابیت و همذات پنداری با تماشاگر نیز اصول و آدابی دارد که تاریخ سینما و آثار برجسته آن، بهترین الگو و روشنترین مسیر را برای نیل به آن فراهم کرده است.
محمدحسین مهدویان پس از چند سریال و فیلم مستند داستانی موفق و تحسینشده از جمله «ایستاده در غبار» و فیلم «ماجرای نیمروز» یکباره و با گردشی تاملبرانگیز اقدام به ساخت آثاری متفاوت با رویکرد گذشتهاش از جمله «لاتاری»، «شیشلیک» و سریال «زخم کاری» کرد که هم حرف و حدیثها پیرامون منابع تامین مالی و اسپانسرها و هم سمت و سو و جهتگیری سیاسی و فکری آثارش را به کلی تغییر داد و باعث بروز شائبهها و شایعات زیادی پیرامون آثارش شد.
«زخم کاری» جدیدترین اثر به نمایش درآمده از مهدویان (در زمان نگارش این مطلب فیلم «درخت گردو» نیز از مهدویان به اکران درآمده است) را میتوان در ادامه رویکرد فیلمهای سینمایی «لاتاری» و «شیشلیک» در جذب مخاطب عام دانست؛ آثاری که جذابیت و جلب توجه آنی مخاطب، اصلیترین هدف سازندگانش به شمار میرود که البته جذابیت به خودی خود و جذب تماشاگر در سینما از مهمترین اهداف سازندگان به حساب میآید؛ اما مهدویان نشان داده که ابزارهای جذب مخاطب در آثار متاخرش، تنها در طول پخش سریال و فیلم میتوانند مخاطب را سرگرم کنند و ماندگاری و عمقی در نوع روایت داستانی و شخصیتپردازی این آثار مشاهده نمیشود.
از موسیقی پرحجم سریال «زخم کاری» که بگذریم که به واقع یکی از اصلیترین علاقهمندیها و تمهیدات مهدویان برای همراه کردن و تاثیرگذاری روی مخاطب بوده است (سریال «زخم کاری» و فیلم «درخت گردو» بهترین شاهد این ادعا به شمار میآیند)، نوع روایت و شخصیتپردازی در «زخم کاری» نیز مبتنی بر الگوهای سطحی و کلیشهای از جمله سیگار کشیدن ممتد قهرمان اصلی و همچنین اکتهای تصنعی و چرخشهای ناگهانی و ممتد در مسیر روایت بوده و در پرورش شخصیتها و عمق بخشیدن به نقشها نمیتواند موفق عمل کند.
شمار فراوان مرگ و میرها در سریال را در نظر بگیرید که به طور متوسط در هر قسمت یک کاراکتر از سریال به دلیل مرگ حذف میشود. از آنجاییکه مرگ در درامپردازی یکی از ترفندهای اصلی برای تاثیرگذاری روی مخاطب است، سازندگان «زخم کاری» بارها و بارها این تمهید را برای متاثرکردن مخاطب و جذاب کردن درام خود به کار گرفتهاند بیآنکه مقدمه و موخره درستی بر این تعداد کشت و کشتار در درام تعبیه شده باشد. از سوی دیگر یکی از پرسشهای مخاطبان «زخم کاری» در خصوص پیگیری این مرگ و میرهای فراوان است، باوجود اینکه برخی از این مرگها به دلیل تصادف! رخ داده اما مشخص نمیشود که سایر این مرگ و میرها چرا از سوی خانواده درگذشتگان یا پلیس و نهادهای مربوطه پیگیری نمیشوند یا با اهمال و مماشات فراموش میشوند.
موضوع فیلمنامه اقتباسی از دیگر موارد مهم و پربحث درخصوص سریال «زخم کاری» بوده است؛ اقتباس از کتاب «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینیزاد -یا اشارات و الهاماتی که ادعا میشود از مکبث شکسپیر وام گرفته شده- از برجستهترین نمونهها است که اقتباس از رمان ایرانی با دخل و تصرفهای زیادی همراه بوده و نمایشنامه مکبث نیز بیش از عمقبخشی به کاراکترها و شکل روایی داستان نقش پروپاگاندا و تبلیغاتی داشته است. در هر صورت ردپا و تاثیر کتاب «بیست زخم کاری» حسینیزاد بر داستان بر کسی پوشیده نیست و همچنین تلاشی که سازندگان برای الهام از مکبث شکسپیر در فیلمنامه «زخم کاری» انجام دادهاند اما آنچه مشخص است اینست که ایرانیزه نشدن نوشته شکسپیر و همچنین در نیامدن رمان حسینیزاد اصلیترین پاشنه آشیل سریال محسوب میشود. شخصیتها و اتفاقات داستان حسینیزاد در سریال «زخم کاری» بیش از حد تصنعی، بیمقدمه و دستکاری شده از آب درآمدهاند. اتفاقات و ارتباط کاراکترها به یکدیگر خیلی سریع و بدون مقدمه رخ میدهد و تماشاگر متفکر به سختی انگیزه این حجم از کنشهای شخصیتهای «زخم کاری» را درک و هضم میکند به طوریکه همچنان که گفته شد گویی سریال فقط برای جذابیت ساخته شده و همه تمهیدات فنی و بصری آن از جمله حجم بالای موسیقی، تدوین و… تا ایرادات فیلمنامهای از جمله گذر سریع از اتفاقات و شخصیتها بدون مشخص کردن انگیزه و مقدمات لازم تنها راهکارهای سازندگان برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان پلتفرمهای نمایش خانگی بوده است و هیچ تامل و وسواسی برای ارائه یک اثر شاخص و استاندارد متناسب با ساختارهای خلق شخصیت و مسیر درام صورت نپذیرفته است.
در کل، بحث درباره سریال «زخم کاری» به این نوشته ختم نمیشود. بخصوص اینکه طرفداران آن گاهی سریال را در حد یک شاهکار رادیکال و سرگرمکننده بالا میبرند؛ این در حالیست که «زخم کاری» منهای حجم بالای موسیقی، بازی ماندگار جواد عزتی، مونتاژ هنرمندانه سجاد پهلوانزاده و اجرای گروه بازیگری آن بخصوص رعنا آزادیور و مرتضی امینی تبار و همچنین نام جنجالی محمد حسین مهدویان به یک سریال معمولی بدل میشد که این همه سر و صدا و پروپاگاندا برایش محلی از اعراب نداشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





