سینماسینما، امیرابراهیم جلالیان؛
– هشدار: این یادداشت ممکن است داستان فیلم را لو دهد-
فیلم «زیبا صدایم کن»، اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته فرهاد حسنزاده است و اصولا آثار اقتباسی بنا بر تفکر و اندیشه و تحقیقی طولانی همیشه خروجی خوب و شگفت انگیزی را بههمراه دارند و آخرین اثر رسول صدر عاملی از آن مستثنی نیست.
سینمای ایران، بعد از مدتها، یک درام نوجوانانهی متفاوت روی پرده آورد. حقیقتا یک دراماتیکِ متصل به سینمای کودک و نوجوان دوباره احیا شد.
«زیبا صدایم کن» اساسا روی رابطه انسانی تمرکز دارد. رابطه و رویارویی نسلها! نسلی که ظاهرا از هم دور هستند اما هرچه که پیش میروند احساس گمشده لا به لای دو نسل پر رنگ و شکوفا میشود. به شکلی رابطه پدر و دختری عمیق و عاشقانهتر حس میشود و خود را در یک بطن و وجودیت نزدیک بههم میبینند.
فیلم، یک عاشقانه ملایم میانِ غریبِ آشنا، میان نوجوانی بد سرپرست (با بازی ژولیت رضایی چهره جدید و با استعداد) و پدری عاشق و خسته روزگار (با بازی درخشان و تاثیر گذار امین حیایی) که دیر زمانی است نبوده و اکنون هم که بازگشته، مُهر جنون و دیوانگی بر پیشانی دارد. مادری که هم دور است و هم نزدیک مثل سایه، تنها یک نماد و ردپا از او باقی مانده.
جنون پدر در حقیقت ارمغان جامعهای مجنون است که او را قربانی اعتماد و صداقتش کرده و جنون مادر بواسطه ناامنی همان جامعه است، جامعهای که زیست و امنیت زنان، زیر پوست شهر محو شده و به شکلی نامتعارف برای شهروندان تعریف شده.
رسول صدرعاملی پیشتر دغدغه بی قراریها و عشق و زمزمهها و جهان بینی نوجوانان را به خوبی درفیلم «دختری با کفشهای کتانی» نشان داده بود و این بار هویت شناسی و سرگشتکی را در زیبا به تصویر کشید. زیبا، دختری نوپا که عزم سفر به جامعهای پرچالش و شلوغ و درهم را دارد و بدون پشتوانه همه چیز برایش نامعلوم و گُنگ است اما به یکباره پدری ناتوان و بیمار با فرار از آسایشگاه روانی وارد زندگی او میشود و دست و پا میزند تا وجودیت خود را ثابت کند و آینده دخترش نه آنچه که خود میخواهد بلکه باب میل او هست، بسازد!
حضوری دراماتیک و تاثیر گذار پدر از یک صبح الطلوع تا شب تا حدودی روند قصه را جذاب و مورد توجه قرار میدهد در حالیکه او بیماراست و با مشکلات روحی دست و پنجه نرم میکند مترصد آنست تا خلع سالها غیبتش را جبران کند. گرچه از ظواهر و حالات غیر ارادی خود رنج میبرد اما سعی میکرد با نرمی و روی خوش و کلامی مهربانانه دلِ دخترش «زیبا» را بدست بیاورد. در نهایت زیبا بود که پدر را باور کرد و به زندگی بازگرداند.
در نتیجه صدر عاملی با قصهای نو و تراژیک با کارگردانی قابل قبول، توانست فیلمی مخاطب پسند در میان انبوهی از آثارِ ضعیف و سخیف، به نمایش بگذارد. اثری که نه در دام زیاده گویی و اضافه گوییها افتاد، نه داستانی کش دار و کسل کننده داشت و حتی شخصیتهای بیربطِ و پُر کننده هم در فیلم به چشم نمیخورد. حتی تک سکانس شخصیت منفی قصه، عمو خلیل با بازی مهران غفوریان هم بسیار مورد توجه قرار گرفت.
اما پایانبندی فیلم تا حدودی انتقاد برانگیز بود و قاعدتا میتوانست کمی باور پذیرتر و یا مبتنی بر قصه اصلی رمان باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟