سینماسینما، مینو خانی
بر حسب عادت وقتی فیلمسازی یک بار توجهات را به خود جلب میکند، علاقه به دیدن فیلمش در جشنواره فیلم فجر زیاد میشود. نرگس آبیار از این دست فیلمسازان است که با «شیار ۱۴۳» (که هنوز به نظر من بهترین کار اوست) توجهات را جلب کرد و چند سالی است که وقتی فیلمی در بین آثار جشنواره دارد باید آن را دید واین بار با «ابلق» آمده است؛ ابلق به حیواناتی گفته میشود که پوست یا پر و پشم دو رنگ دارند؛ مثل کبوتر، گاو، اسب که البته معنای نمادین آن را در فیلم باید جستوجو کرد. سفید و سیاه، آدم خوب و آدم بد.
این بار هم بازیگران اصلی فیلم بر پرده میدرخشند؛ الناز شاکردوست و هوتن شکیبا و البته بهرام رادان و گلاره عباسی و خیل زیادی هنرور که بتوانند صحنه یک «کمون» (زورآباد) را ایجاد کنند و انصافا همه نقش خود را خوب ایفا میکنند، از بازیگران صاحبنام تا هنروران گمنام و این البته نشانه قدرت کارگردان است که میتواند آنقدر مهرهها را خوب کنار هم بچیند که هر کس نقش خود را خوب ایفا کند. به مجموعه بازیگران، عوامل فنی فیلم را هم اضافه کنیم و از یک فیلم خوش ساخت صحبت کنیم. تا اینجا همه چیز خوب است. گرچه نیمه اول فیلم خستهکننده است و خیلی طول میکشد تا اتفاق مهمی رخ دهد، و به نظر میرسد زمینهچینی برای اتفاق مهم کمی طولانی است. اما موضوع این فیلم خوب چیست؟ اعتراض به تجاوز مردی چشمچران و هوسباز. صفات این دومی، جایی برای گلایه نمیگذارد، همین است که هست، هوسباز و چشمچران. به کی؟ هر کس، فرقی نمیکند؛ تعدادی از زنان کمون راز دل میگشایند، اما در «بین خود».
اما اولی چه؟ یک زن مظلوم البته کدبانو، زیبا و دلبر، باآبرو، بساز و هر صفت خوب دیگر که میخواهید اضافه کنید، چون لیاقتش را دارد. اما آبیار از این زن چه میسازد؟ یک زن سرخورده دروغگو. دست شما درد نکند خانم آبیار. خواستید با فیلمتان با موجی که بر علیه سکوت در مقابل تجاوز راه افتاده به زنان این ممکلت آگاهی بدهید، آن هم به عنوان یک زن موفق که میتواند و باید الگو باشد؟ آگاهی بدهید که اگر روزی چنین اتفاقی برایشان افتاد، خفه شوند چون اگر دهان بگشایند، انگشتنما میشوند و مجبور به دروغگویی؟ آن زن دیگر چه؟ زن آن مرد؟ یک دختر ترشیده که حالا با یک مرد به نان و نوایی رسیده و میخواهد علیرغم باور به ماهیت مردش، همچنان با پول و پله مرد زندگی بهسامان کند؟ بله خانم آبیار، جامعه ما پر است از آن موشهای مزور و دورویی که در سیاهی و تاریکی (یا بهتر، چراغخاموش) ریشه همه چیز را میجوند و روز به روز فربهتر و نامآورترمیشوند و بر تعدادشان افزوده میشود؛ گاه در لباسهای مختلف.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز