سینماسینما، مینو خانی
بر حسب عادت وقتی فیلمسازی یک بار توجهات را به خود جلب میکند، علاقه به دیدن فیلمش در جشنواره فیلم فجر زیاد میشود. نرگس آبیار از این دست فیلمسازان است که با «شیار ۱۴۳» (که هنوز به نظر من بهترین کار اوست) توجهات را جلب کرد و چند سالی است که وقتی فیلمی در بین آثار جشنواره دارد باید آن را دید واین بار با «ابلق» آمده است؛ ابلق به حیواناتی گفته میشود که پوست یا پر و پشم دو رنگ دارند؛ مثل کبوتر، گاو، اسب که البته معنای نمادین آن را در فیلم باید جستوجو کرد. سفید و سیاه، آدم خوب و آدم بد.
این بار هم بازیگران اصلی فیلم بر پرده میدرخشند؛ الناز شاکردوست و هوتن شکیبا و البته بهرام رادان و گلاره عباسی و خیل زیادی هنرور که بتوانند صحنه یک «کمون» (زورآباد) را ایجاد کنند و انصافا همه نقش خود را خوب ایفا میکنند، از بازیگران صاحبنام تا هنروران گمنام و این البته نشانه قدرت کارگردان است که میتواند آنقدر مهرهها را خوب کنار هم بچیند که هر کس نقش خود را خوب ایفا کند. به مجموعه بازیگران، عوامل فنی فیلم را هم اضافه کنیم و از یک فیلم خوش ساخت صحبت کنیم. تا اینجا همه چیز خوب است. گرچه نیمه اول فیلم خستهکننده است و خیلی طول میکشد تا اتفاق مهمی رخ دهد، و به نظر میرسد زمینهچینی برای اتفاق مهم کمی طولانی است. اما موضوع این فیلم خوب چیست؟ اعتراض به تجاوز مردی چشمچران و هوسباز. صفات این دومی، جایی برای گلایه نمیگذارد، همین است که هست، هوسباز و چشمچران. به کی؟ هر کس، فرقی نمیکند؛ تعدادی از زنان کمون راز دل میگشایند، اما در «بین خود».
اما اولی چه؟ یک زن مظلوم البته کدبانو، زیبا و دلبر، باآبرو، بساز و هر صفت خوب دیگر که میخواهید اضافه کنید، چون لیاقتش را دارد. اما آبیار از این زن چه میسازد؟ یک زن سرخورده دروغگو. دست شما درد نکند خانم آبیار. خواستید با فیلمتان با موجی که بر علیه سکوت در مقابل تجاوز راه افتاده به زنان این ممکلت آگاهی بدهید، آن هم به عنوان یک زن موفق که میتواند و باید الگو باشد؟ آگاهی بدهید که اگر روزی چنین اتفاقی برایشان افتاد، خفه شوند چون اگر دهان بگشایند، انگشتنما میشوند و مجبور به دروغگویی؟ آن زن دیگر چه؟ زن آن مرد؟ یک دختر ترشیده که حالا با یک مرد به نان و نوایی رسیده و میخواهد علیرغم باور به ماهیت مردش، همچنان با پول و پله مرد زندگی بهسامان کند؟ بله خانم آبیار، جامعه ما پر است از آن موشهای مزور و دورویی که در سیاهی و تاریکی (یا بهتر، چراغخاموش) ریشه همه چیز را میجوند و روز به روز فربهتر و نامآورترمیشوند و بر تعدادشان افزوده میشود؛ گاه در لباسهای مختلف.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





