تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۳/۱۴ - ۲۳:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 136820

سینماسینما، رضا صائمی

در این مدتی که برنامه هفت روی آنتن نمی رفت، محمد حسین لطیفی وارد مرحله پیش تولید سریال جدید خود به نام«سنجرخان» شد که از مفاخر و قهرمان های کُرد است. تجربه و فرصت تازه ای برای لطیفی تا یک قهرمان قومی را به زبان نمایش معرفی کند. گرچه او پیش از این در سریال «نردبام آسمان»به زندگی و شخصیت غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان و اخترشناس معروف ایرانی پرداخته بود اما این بار، هم با یک شخصیت قومی و کمتر شناخته شده سروکار دارد و هم با ساخت سریالی در لوکیشن محلی و با حضور بازیگران بومی. سریالی که مرحوم ضیالدین دری آن را نوشت و قرار بود کارگردانی اش کند که اجل مهلت نداد و قرعه به نام لطیفی افتاد. این نخستین سریالی است که قصه زندگی و رشادت های یک قهرمان کُرد را به تصویر می کشد و از این حیث می تواند یک تجربه نو باشد. در واقع سریالی که قرار است یکی از مفاخر قومی و بومی را در سطح ملی معرفی کند. گرچه نقد و ارزیابی این اثر منوط به ساخت و پخش آن است اما همین که تلویزیون در تولید سریال از تهران و فضای آپارتمانی و قصه های شهری و ملودرام های خانوادگی فاصله گرفته و به سراغ سایر نقاط ایران رفته تا یک رخداد تاریخی شخصیت محور را روایت کند جای شکرش باقیست. ضمن اینکه این خروج از پایتخت صرفا در انتخاب لوکیشن نبوده بلکه تاریخ و فرهنگ و مفاخر یک قوم ایرانی بستر و دستمایه ساخت این سریال قرار گرفته است. به علاوه اینکه هنرمندان و بازیگران استان کردستان هم در تولید این اثر مشارکت دارند.

سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزند جیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است که بعد از فوت پدر به علت خصومت برادرانش با وی (سنجرخان و یکی از برادرانش از مادری دیگر بودند) مجبور به ترک روستا و زادگاه خود می‌گردد و بعد ازخریداری کردن زمینی در روستای میانگوران دهگلان در ۶ کیلومتری غرب روستای گزگزاره سفلی و سد سورال و احداث روستای میانگوران مشغول به کار کشاورزی و دامداری و زندگی خود می‌شود و با در اختیار گذاشتن خانه و زمین به کشاورزان، عده‌ای از مردم همان منطقه را به دور خود جمع می‌کند که همزمان با کارهای کشاورزی و دامداری رعیت و افراد روستای خود را به کار یادگیری سواری و آموختن فنون جنگاوری وا می‌دارد. این چهره ملی کردستان در جریان جنگ با نیروهای دشمن موفقیت‌های بسیاری را به دست می‌آورد و باعث می‌شود تا کردستان از سوی نیروهای روسی تصرف نشود.

پیش از تلویزیون چند تجربه مشابه در معرفی قهرمان ها و شخصیت های قومی داشته. شخصیت هایی مثل میرزاکوچک خان جنگلی، ستارخان و باقرخان و رئیس علی دلواری که درباره آنها سریال ساخته شد. اینک باید منتظر بود و دید تا با آمدن سنجرخان در قاب تلویزیون چقدر این چهره در حافظه تاریخی مردم ثبت و ماندگار می شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها