علی نعیمی _ منتقد سینما:
بیست و دو سه سالش بود که موج نوی سینمای ایران را راه انداخت. پشت دوربین ایستاد و از کنار کابارهها و رقاصههای سینمای ایران عبور کرد و دم از غیرت و مردانگی زد. بازیاش هم قواعد خودش را داشت. میجنگی، و اگر پیروز نشدی قطعا سیاه میشوی. یا خلافکار میشوی یا انتقام میگیری. مسعود کیمیایی از جنوبیترین نقطه شهر تهران برای سینما ادبیاتی را معنا کرد که حتی در زمان ساخت فیلمهای کلاه مخملی و آبگوشتخوری هم یک کوچه فرعی با آدرس و نشانیهای خودش بود. خودش از جنس همان مردم بود و با همان ادبیاتی که میشناخت، صحبت میکرد. قصهی جوانهای آن دوران چیزی میان حرمت نگهداشتن یک نسل و پنهانکاریهای ذات آنها برابر خطاهایشان است. که فقیر هستند و چهرهی زردشان را لای سیلیهای ریز و درشت و عرق زیر بار کارگری پنهاناش میکنند. « این به ناف ماست که همیشه آن جایی باشیم و جانبداری کنیم که فقرا هستند.» همین مسلک و مرام زندگی در تهران است که کیمیایی را «خاطره باز» میکند. با تصویرها زندگی میکند و تمام زندگیاش میشود تصویرها و قابهای پستالیای از زندگی. کیمیایی سینما را برای خودش خاطره ساخته. « به هرجهت هر آنچه یاد گرفتم از سینما یاد گرفتم. یعنی چیزهایی را که از سینما یادگرفتم، همان چیزهایی که به سینما پس می دهم، آنها را از سینما گرفتم» یا همان نقل قول معروفی که دوست منتقد و طرفدار سینه چاک فیلمهایش از او نقل میکند. جواد طوسی دربارهی همین دنیای عکسها و قابهای تصویری کیمیایی مینویسد:« در دیگر قسمتهای مختلف کارگاه آزاد فیلم و –بهویژه- اتاق کیمیایی آنچه بیش از همه به چشم میآید،«عکس» است. کلکسیون عکسهای گرفتهشده از خودش در حالتها و پوششهای متفاوت در کنار مطالب خبری مربوط به او و کارهایش در روزنامهها و مجلهها و نشریههای گوناگون، حکایتی جداست. شاید آن کلام دوپهلوی عکاس سیاری که در فصل افتتاحیه فیلم ردپایگرگ در «دربند» برای جلب مشتری با حسرت میگوید:« عکس، عکس. فقط عکسه که میمونه»، حرف دل خود کیمیایی باشه و البته نمیتوان منکر خوشعکس بودن او شد.»(شماره ۴۰۲ ماهنامه فیلم)
مسعود کیمیایی کودکیاش را با فقر و بیپولی سپری کرد تا در آینده وقتی پشت دوربین ایستاد فقر یکی از مولفههای اصلی فیلمها و قهرمانهایش باشد. کیمیایی در خاطرات خود تعریف میکند که در کودکی بخاطر علاقه شدید که به سینما داشته. به همراه دیگر دوستان کودکیش، پولهای خود را روی هم میگذاشتند – پولهایی که باید صرف هزینه غذا یا رفت و آمدشان به مدرسه میشد – و به قیمت بلیت یک فیلم میرساندند. در هر نوبت، یکی از آنها به سینما میرفت و بعد از اتمام فیلم، داستان را برای بقیه تعریف میکرد. نکته جالب آنجاست که داستان فیلم دو ساعته، چهار ساعت طول میکشید. کیمیایی عین همین خاطره را در یکی از فیلمهایش تصویر میکند تا هم حس غریب کودکیاش را زنده کند و هم بیننده را، از تماشای آن لحظات محضوظ کند. هنوز هم همان تصویر قابگونهی فیلم سرب را میتوان بهترین «خاطرهبازی» کیمیایی در فیلمهایش دانست. جایی که پسرش پولاد را در کنار شاهد احمدلو میگذارد و شاهد با آب و تاب فیلمی را که دیده برای رفاقیش تعریف میکند. هادی اسلامی تیر خورده …. گویا، هر جا کیمیایی، داستان گذشته خود را در فیلمهایش به تصویر میکشد، آنچنان دقیق و موشکافانه عمل میکند که ببینده مطمئن میشود که این سکانس واقعی است و قبلاً رخ داده است.
دقیقا از همان سالهای اولیهی فیلمسازیاش بود که مسعود کیمیایی، در کنار اوج خلاقیت و رندی تفکر؛ در فاصلهی کمتر از ده سال؛ رنسانس فرهنگی سینمای آبرومندانهی قبل از انقلاب را شکل داد به نحوی که فیلمسازیاش را قبل و بعد از انقلاب ایران، مدیون جریان و حرکتی میداند که سابقا در شخصیتهای فیلمهایش خلق کرده است. شاید برای همین حدیث نفساش زمانی که مدیر شبکه دو در اوایل انقلاب بود، همان رسالتی بود که او را در ایران نگه داشت: «تلویزیون باید مرهم باشد، معنی جمهوری کند، معنی سیاست کند، معنی مجلس کند، معنی عقیده کند، معنی زندگی کند، معنی هنر کند، معنی نماز کند و…» کیمیایی در این گفتوگو با اشاره به رسالت خویش گفته است: «دنیا اگر یک فیلمساز متوسط هم نداشته باشد، اتفاقی نخواهد افتاد. من باید بدهکاریام را به انقلاب بپردازم… در این برش زمانی یک هنرمند اگر منتظر بماند تا ارزشهای بعد از انقلاب را دریابد و بعد بخواهد که ارزش و مقام هنریاش را از دست ندهد، فرصطلبی کرده است. … نق زدن کار هنرمند عادت کرده به اختناق است. در حالی که حالا زمان ساخت است و باید هرچه زودتر اندیشه را به کار گرفت. تلویزیون راه را برای هنرمند معتقد به این انقلاب سد نکرده است. وقتی ابعاد این انقلاب شناخته شد بیحرکتی هنرمند یک «جرم» است.» (روزنامه اطلاعات- ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۸)
زندگی حرفهای مسعود کیمیایی را میتوان به دو قسمت قبل و بعد از انقلاب تقسیم کرد که البته محوریت اولاش حرفهاش بود و محوریت دوماش خانوادهاش. مسعود کیمیایی که به قول پسرش پولاد بسیار وطنپرست است بعد از انقلاب هیچگاه از ایران خارج نشد و با اینکه به قول خود کیمیایی همیشه فیلمهایش دچار حذف و جرحهای بسیاری میشده است، اما هیچگاه نتوانست جایی غیر از ایران را برای زندگی انتخاب کند. همین جرح و تعدیلها شاید یکی از مولفههای افت کاری کیمیایی محسوب شود. مولفههایی که منهای مبحث نقد آثار فیلمسازیاش متاثر از تغییر ذائقهی مخاطب و پوسته دریدن جامعهی در حال گذار دو دههی اخیر است و گاهی اوقات هیچ ارتباطی به آن چیزی که کیمیایی میساخته نداشته است. مسعود کیمیایی با عصیان فردی و جنبش شخصی قهرمانهایش وارد عرصهی سینما شد اما دیگر این مولفه در دنیای مشورت و اشتراک جایی ندارد. :« حرکتها همیشه در یک بافت فردی انجام میشود. تئوری هم از فرد میآید تا اجرا که به جمع میرسد. حالا در ایران هم فاعل فردی، در جامعه گسترش پیدا کرده، و اصلش هم افتاده بر دوش جوانان. یعنی این جوری نیست که من به جوانها رویکرد داشته باشم، نه، جوانها فاعل اجتماعی شدهاند و قصد اداره مملکت را دارند. و اینها با واژگان خودشان و نگاه خودشان، وارد شدهاند. آنها دیگر، مجموعه واژگانی دهههای سی، چهل و پنجاه را کنار گذاشتهاند و دارند واژگان خودشان را میسازند. دارند به نسلهای قبلی، زبان پیشنهاد میکنند…» همان زبانی که تا میانههای دههی هفتاد بر مخاطباش میچربید و از آن زمان تا کنون در سراشیبی ادراک آن عاجز و سرگردان است. مسعود کیمیایی دوست دارد به زبان امروز سخن بگوید اما وقتی زندگی شخصی و حرفهایاش تماما پر است از چیزهای تاریخ مصرف گذشته که هیچوقت دل کندن از آن را بلد نیست، آنوقت حتی شکستهایش هم میشود برایش «خاطره». مسعود کیمیایی محبوب سه نسل، «خاطرهباز»ترین آدمی است که دنیای نوستالژیک ناگفتهها را چه جلوی دوربین و چه در قالب شعر و قصه و عکس، آنچنان تعریف میکند که سرک کشیدن هوادارانش داخل سوراخ سمبههای زندگی شخصیاش را تبدیل به یک تفریح میکند.
مسعود کیمیایی دههی نود با تمام نقصها و عیبهایش هنوز هم چون «خاطره» جنس اصلی سینما با ساندویچهای کاغذکاهیپیچ شده را در ذهن تداعی میکند؛ حتی اگر دمق و بی حال از سر هر کدام از فیلمهایش از سالن سینما خارج شوی، همینکه یک رفیق قدیمی داری که با خوب و بد کارهایش به اقتضای سن و شرایط اجتماعی روز زندگی کردهای خودش دنیایی میارزد. حتی اگر زبان نسل امروز را درست درک نکند و با شیوهی اساماسای زندگی آشنایی نداشته باشد. آنوقت مسعود کیمیایی در مقابل این هجمهی بیگانگی «قاطی میکند» و نسل امروز هم در برابر گنگیهای فیلمهایش «قاط میزند».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش