سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
وقتی فیلم کمال تبریزی را تماشا کردم اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که ایده ی اولیه ی خوبی دارد؛ ایده ای که احتمالاً در شلوغ کاری ها و زرق و برق های بی مورد گم شده و از بین رفته است.
این که فیلمی بن مایه درستی داشته باشد و در هسته مرکزی خود سوژه ای متفاوت را بپرورد به خودی خود اتفاق مبارکی ست اما به شرط آن که در میانه راه مسیرش را گم نکند و بتواند این ایده را به سلامت به مقصد برساند و با پرداختی درست و اصولی آن را به سرانجامی درست و خوشایند برساند؛ حال آن که کمال تبریزی در «ما همه با هم هستیم» آن قدر مسحور اجرا و فراز و نشیب های تولید فیلم بوده که از پرداخت دقیق و اصولی به فیلمنامه بازمانده است.
بعداً نقدی مفصل بر آخرین ساخته ی کمال تبریزی خواهم نوشت اما آن چه این جا قصد بیانش را دارم طرح این مسئله و پرسیدن این سوال است که آیا لزومی برای بهره گیری این ویترین از ستارگان معروف و البته گرانقیمت سینما برای نقش هایی این چنین منفعل، کوتاه و عموماً بی تأثیر در فیلم وجود داشت؟ و از طرف دیگر این سوال هم پیش می آید که چرا بازیگرانی چون حسن معجونی، هانیه توسلی، سروش صحت و حتا جواد عزتی، مهران غفوریان و علی شادمان که خود بازیگران نقش اول بسیاری از فیلم ها و سریال ها بوده اند باید بازی در این نقش ها را بپذیرند؟
طبیعتاً رقم دستمزدهای این ستارگان آن قدر مناسب بوده است که به عنوان مثال لیلا حاتمی با آن وسواس آشنایی که در گزینش نقش هایش از او سراغ داریم بپذیرد در ازای دریافت آن ایفای نقشی کوتاه و البته نه چندان موثر در فیلمی را که به لحاظ کیفیت، ژانر و سبک شباهتی به دیگر فیلم ها و بازی های کارنامه اش ندارد بپذیرد. این امر به خودی خود بد نیست. در هالیوود هم پیش آمده است که بسیاری از فیلم های بزرگ با پروداکشن های گسترده خیل عظیمی از بازیگران مختلف را در Cast خود جا دهند. اما این اتفاق در شرایطی می افتد که آن نقش ها و آن فیلمها فرصت مناسب و جای کار را به آن بازیگران بنام بدهند. آیا چنین اتفاقی در «ما همه با هم هستیم» افتاده است؟ آیا فیلم حتا موفق بوده است به بخش هایی از سیاست که قصد نقب زدن بهشان را داشته دست یابد؟ بنابراین فیلم در شلوغ کاری و تجمل گرایی خودخواسته اش گیج می زند و بی آن که به هدف مشخصی دست یابد مسیر خود را طی کرده و به پایان می رسد. فیلمی که نه بازی در آن دستاوردی برای بازیگرانش داشته و نه تماشای آن چیزی به مخاطبینش اضافه می کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی