سینماسینما، معین محبعلیان
مواردی از جمله قاب بندی، روابط زمانی مکانی، برداشت های طولانی و مینیمالیسم ، زمان، قرینه های معنایی ، فلش بک ها ، روایت های غیرخطی و بازتاب از عناصر مهم چنین خط کشی محسوب می شوند. بازتاب خود انعکاسی یعنی چه؟ بهتر است بگوییم نگاه های در هم تنیده دوربین، فیلم ساز وبیننده . دوران گذران فیلم های سیاسی آنجلوپلوس میان ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ بیشتر بر محوریت بازسازی یا دوباره سازی لایه های موجود می پردازد. او بیشتر به دنبال بازنمایی احساسات و وقایع اجتماعی بوده و همچون سایر فیلم سازان مدرن اروپایی از به تصویر کشیدن صِرف وقایع امتناع ورزیده است. بهترین عنوانی که برای سینمای نئو مدرن پولوس می توان گذاشت بنا به استناد بر مقاله رابرت سینربرینک سینمای “شاعرانه اسطوره ای” است، سینمایی که تصاویر یابودهای تاریخی را به خود فرا می خواند ، سینمایی که پولوس را با میراث مارکسیستی برشتی از دوران مدرن سیاست زده تنها می گذارد، سینمایی که بخشی از سهم خود را در تجربه های فرهنگی و صحنه های تئاتری شخصیت های گریزان از مرز، هویت و کودکی خود می جوید. سینمایی که درخت عضو لاینفک اوست هزاران معنا را می تواند در خود بپروراند. فردریک جیمسون مننقد سینما در خصوص روایت در سینمای پولوس در وحدت فرم و محتوا از آرای لوکاس وهگل بهره می گیرد . همانطور که می دانیم پولوس پیش از فیلم سازی سه سال بعنوان منتقد برای روزنامه نوبت عصر ” تغییر دموکراسی” نقد می نوشته است بنابراین وقوع اتحادهای نظری و انتقادی در فیلم هایش چندان دور از ذهن نیست. او در فیلم هایش از دو لیمینال یا آستانه می گذرد. آستانه سنکوپ یا توقف و آستانه هندسه پرخط وخطوط. گذر از سینما به انسان گرایی و درک مفهوم زمان تصویر، بازسازی تصویر و بازسازی ناب با تکیه بر آرا ژیل دولوز امکان پذیر است. در فیلم سفر به سیزرا و شکارچی چنین انتقالی کاملن مشهود است. نکته حائز اهمیت در خصوص مرز میان تجربه گرایی و نئومدرنیسم در این سینما به بیان تاریخ در مقیاس کوچک برمی گردد ، تاریخی که مرکز زدوده شده و هدفش را بیشتر با مجاز می گوید نه روایت. هرچیزی در تاریخ روزی به اتمام رسیده است و پدیده ای که همیشه در این سینما جاودان است “هیچ چیز” است. یعنی هیچ چیز، هیچ گاه به پایان نمی رسد. در این اثنا است که ذهن ناخودآگاه متوجه تک درخت های شاهکار در سکانس های آنجلوپولوس می شود.
REFERENCES
Albero, P. (2000), Theo Angelopoulos. La mirada de Ulisse, Barcelona: Paidos
Peliculas.
Arecco, S. (1978), Thodoros Anghelopulos, Castoro Cinema 50, La Nuova Italia,
Firenze: La Nuova Italia.
Ciment, M. & Tierchant H. (eds)(1989), Theo Angelopoulos Paris: Edilig.
De Santi, G. (1979), Il cinema di Aghelopulos, Quaderni del Cinema, Pesaro:
Comune di Pesaro
Horton, A. (1997), The Films of Theo Angelopoulos: A Cinema of Contemplation,
Princeton: Princeton University Press.
Rollet, S. (2003), Voyage à Cythère. La poétique de la mémoire d’Angelopoulos.
Paris: L’Harmattan.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند