سینماسینما، محمد تقیزاده
حسین نمازی در دومین فیلم خود بعد از «آپاندیس»، به سراغ فضایی متفاوت و شیرین رفته و سعی کرده در قالب یک داستان سر راست و مخاطبپسند، زندگی یک خانواده فقیر را به تصویر درآورد. فیلم مملو از شوخیهای کلامی است و در این وانفسای فیلمهای طنز سخیف، «شادروان» غنیمتی ارزشمند به حساب میآید که در کنار فضای شوخ و شنگی که ایجاد میکند، برای دوستداران سینمای محتوا محور، پیام نیز میدهد و آموزنده است.
مشکل اصلی فیلم جایی نمایان میشود که فیلمنامه قابلیت پیشبرد قصه و طرح اتفاقات و خردهپیرنگهای مرتبط با بدنه اصلی داستان را ندارد و از این رو مدام به تکرار میافتد و به بهانههای تصنعی، پیرامون یک اتفاق نامرتبط و قابل حذف میچرخد و این تکرار و پیچشهای زیاد در طول داستان باعث سرخوردگی و ملال تماشاگر میشود؛ به بیان روشنتر از یک زمانی به بعد، فیلم دیگر متریال قابل ارائه ندارد و عدم تماشای بخشیهای میانی فیلم ضرری به کلیت داستان و ماهیت درام نمیزند: برای نمونه تم ملودرام و عاشقانه معلوم نیست قرار بوده خط روایی اصلی فیلم باشد یا جزو داستانکهای مرتبط با قصه اصلی است، چراکه هرگاه ریتم فیلم خیلی تکراری و یکنواخت میشود فیلمساز با رودررو کردن دختر و پسرجوان و پخش یک موسیقی عاشقانه، تمپو و فضای روایی را تغییر میهد.
در واقع، این تکرار و فیزیکی بودن شوخیها و نبودن حس و حال در مسیر درام به پاشنه آشیل شادروان تبدیل شده، چراکه فیلمساز با نوشتن یک سری شوخیهای کلامی پشت سر هم که درجاهایی کاملا یکسان و شبیه میشوند الگویی تکرارشونده و پیشبینی پذیر ارائه میدهد که نه قصه را جلو میبرد نه اطلاعات مرتبطی درباره داستان و شخصیتها به مخاطب اضافه میکند. به همین دلیل و افت ریتم داستان، فیلمساز با تغییردادن بیدلیل فضا سعی میکند موقعیتهای جدید ایجاد کند و با همین ترفندها سعی دارد از تعریف یک داستان منسجم طفره رود.
درنهایت، باید شادروان را فیلمی مفرح و مخاطبپسند دانست که شریفانه تلاش میکند داستانی مفرح و شاد برای مخاطب تعریف کند و در این اثنا، تمهیدات مختلفی اندیشیده؛ از جمله شوخیهای بانمک کلامی، حضور بازیگران حرفهای و مخاطبپسند و خلق داستانی عاشقانه و شیرین. اما فقدان یک فیلمنامه مسنجم و کامل سبب شده، خرده داستانهای فیلم به صورت جزیرههایی منفعل و بیخاصیت عمل کنند که به راحتی قابل حذفاند. از سوی دیگر، مشخص نشود اتمسفر و تم کلی داستان چیست؟ به طوریکه هنوز در نشسترسانهای فیلم و همچنین برخی نقدها، سوال اصلی مخاطبان این بود که گونه فیلم کمدی است یا ملوردام؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «سوینا» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





