سینماسینما، فریبا اشوئی
امیر تراژدی از زندگی و احوالات جوانانِ تلخ امروز است. شروع گسسته و مُبهمش مقدمه ای است بر پایان مخدوش و تلخ آن.
کاراکتر اصلی آن (امیر) نماینده نسل جوانِ ناراحت، معترض و ناراضی امروز است. اما این که معترض به چی و ناراضی از چه چیز را، قرار است مخاطب ببیند و درباره آن قضاوت کند!
داستان فیلم در سه پرده روایت شده است.
پرده اول ورود علی. پرده دوم جستجو در زندگی امیر و علی و بالاخره پرده سوم رفتن غزل.
همه چیز مهیا است تا یک زخم کهنه، یا به تعبیری دیگر غم و سیاهی پنهان در قصه، به مخاطب فیلم تزریق شود. این که زندگی زشت است. آدم بزرگ ها زشتند و البته همه هم، محکوم به زیستن و نفس کشیدن در هوایی که کارگردان آن را ترسیم می کند. به تعبیر فیلمساز شاید تنها بتوان با قرص و الکل و سیگار، اندکی از این اتمسفر تلخ و ویران، فاصله گرفت و بار دیگری، اما این بار عمیق تر، در میان کثافات آن غلت خورد. راه دیگرِ پیشنهادیِ نویسنده، رفتن است. رفتن و بار سفر را بستن و فرار و دل بریدن از آنانی که دوستشان داریم. راهی مُنفعل و دمِ دستی برای بقا و ادامه.
این تمام دنیایی است که نیما اقلیما در فیلم اولش با نام امیر ترسیم می کند. در دنیای او همه آدم ها خاکستری اند. عاشق اند اما ویرانند. وامانده اند و در راه مانده و در انتهای راه هم همگی تسلیم و مُنفعل.
اقلیما در اولین تجربه کارگردانی اش، با داستانی یک خطی، سیاه و بدون اوج و فرود وارد فضای حرفه ای سینما شده و قصد دارد با ایده های فُرمالیستی(قاب بندی ناموزون، تصاویر فلو و تاریکی) در این وادی به نوعی متفاوت عمل کند. اما حکایت او همان حکایت “غوره نشده مویز گردیده”، شده است.
امیر در اصل در بیان داستان اصلی اش، زبان الکنی دارد. تا برسیم به رویکرد و پیام آن که از اساس بنای فیلم بر انتشار درد و نا امیدی قرار داده شده است.
عناصر اصلی درام در امیر چِفت هم نیستند و درام مدام ریپ دارد. پرسش اصلی این است که چگونه کارگردانی که هنوز راه ارتباط با مخاطب حرفه ای سینما را تجربه نکرده، در گام نخستش؛ می تواند این گونه اسیر فُرمالیست شود.
این اگر ناشیگری نباشد، قطعا جسارت هم نیست. بازی میلاد کی مرام، سحر دولتشاهی و هادی کاظمی شاید تنها دلیل همراهی مخاطب با فیلم تا انتها باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فسیلِ» قاچاق شده آنلاین اکران میشود
- آغاز اکران «جوجه تیغی» از چهارشنبه/ فیلم پربازیگر مستانه مهاجر در راه سینماها
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- برشهای کوتاه/ سکانسی از فیلم «ملکه»
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- نگاهی به فیلم «امیر»
- هیچ کجا/ نگاهی به فیلم «روسی»
- یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «امیر»
- این فیلم ها به خاطر قهر بازیگران، آخر داستان شان عوض شد
- «امیر» راهی ترکیه شد
- ازدواج بازیگر «قهوه تلخ» با سمانه پاکدل + عکس
- «به وقت خماری» به زبان خارجی دوبله می شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول