سینماسینما: کیوان کثیریان در مجله واو نوشت:
سینمای ایران پس از انقلاب، بازیگران پرتعدادی را به خود ندیده که بتوانند سالیان دراز خود را در سطح اول سینما حفظ کنند. شهاب حسینی یکی از این چهرههای کم شمار است.
او گرچه کمی دیر- در ۲۸ سالگی- بازی جلوی دوربین سینما را تجربه کرد اما حالا یکی از بازیگران باتجربه و تثبیت شده سینماست. او در ۲۵ سالگی با مجریگری در یک برنامه تلویزیونی(اکسیژن) شناخته شد و تا دریافت جایزهی منحصربهفردِ بهترین بازیگر جشنواره کن پیش رفت. حسینی در فیلمها و سریالهای ماندگاری بازی کرد و نقشهای بهیاد ماندنی باقی گذاشت؛ از درباره الی… و جدایی نادر از سیمین گرفته تا شهرزاد و مدار صفر درجه، از پرسه در مه و فروشنده تا برادرم خسرو و سوپر استار، از امتحان نهایی و هیس دخترها… تا افریقا و واکنش پنجم و از آشغالهای دوست داشتنی و حوض نقاشی و خانه پدری تا پلیس جوان و پوست شیر و سرزمین مادری.
البته که شهاب حسینی در این بیست و دوسال فعالیت، در کارنامه پروپیمانش – شامل چند سریال و بیش از هفتاد فیلم – فیلم بد و انتخاب بد هم کم ندارد اما به رغم نوسانهای گاه و بیگاه، تداوم حضور باکیفیت او در کنار خلاقیت چشمگیر و توان بالای حرفهای و فنیاش، او را به عنوان یکی از بهترین بازیگران سینمای پس از انقلاب تثبیت کرده است.
او برای کارگردانان مهمی هم بازی کرده؛ بازیگر مورد علاقه اصغر فرهادی بوده و با کیانوش عیاری، کمال تبریزی، سیروس الوند، حسن فتحی، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، محمد رسولف، یدالله صمدی، نیکی کریمی، هومن سیدی، بهرام توکلی، محسن امیریوسفی، مازیار میری، عزیزالله حمیدنژاد، سیروس مقدم و… هم کار کرده. طبعا جای نامهایی چون بیضایی، مهرجویی، تقوایی، کیمیایی و بنی اعتماد، در کارنامه شهاب حسینی خالی است و به احتمال فراوان خالی خواهد ماند.
به هر روی اینکه شهاب میتواند به فاصله یکی دوسال، هم با محمد نوریزادِ تندروی دهه هشتاد کار کند و هم با محمد رسولف، نشان از بازهی گسترده انتخابهای او دارد که البته گاهی، عجیب و سوال برانگیز مینماید.
در سویِ دیگرِ کارنامه شهاب حسینی اما، فراز و فرود و حاشیه، فراوان دیده میشود.
از دریافت نشان لژیون دونور فرانسه تا سخنرانی نزد رهبر جمهوری اسلامی، از تزریق واکسن کرونا در امریکا تا حمایت از میرحسین موسوی، از حمله به مسعود کیمیایی و تحریم کنندگان جشنواره فجر پس از فاجعه هواپیمای اوکراینی تا حمله به نشریه یالثارات، از حواشی و شایعات حول زندگی شخصی تا دوسه بار خداحافظی رسمی از بازیگری و باز ادامه پرکاری افراطی، از تقدیم جایزه کن ابتدا به ملت ایران و پس از مدتی به امام زمان تا بازی در نقش شهید بابایی، از تاسیس یک اندیشکده در ایران تا تولید فیلم در امریکا و تاسیس یک شرکت فیلمسازی در آنجا، از بازی در ۳۸ نقش در نخستین فیلم به کارگردانی خودش تا کارگردانی تئاتر با بازی علی نصیریان و از بازگشت به اجرا در هم رفیق تا کارگردانی دو سه فیلم عجیب و غریب و تهیهکنندگی چند فیلم متفاوت و نکات گوناگون دیگر باعث میشود کارنامه شهاب حسینی متفاوت از هر بازیگر دیگری باشد.
واکنشهای شتابزده، احساساتی، تند و گاه متناقض او به مسائل اجتماعی هم از جمله ویژگیهای اوست که فهم آنچه در سرش میگذرد را دشوار میکند.
شهاب حسینی در طول بیش از دو دهه حضور پررنگ در سینما و تلویزیون ایران، جسور، پرکار و تجربه گرا نشان داده است؛ چه آن وقت ها که جوانتر بود و جوان اول فیلمها را بازی میکرد و چه حالا که معمولا نقش پدرها و پلیسهای باتجربه و مردهای در آستانه میانسالی را به او میسپارند. بررسی کارنامه او در پنجاه سالگی نشان میدهد تنوع نقشهایی که پذیرفته، چشمگیر است و حالا پس از دودهه میتوان تا حدود زیادی به کیفیت فیلم یا سریالی با بازی شهاب حسینی اعتماد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید