تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۱۱:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 150411

سینماسینما، حمید عبدالحسینی

شگفت‌انگیز/ تی‌تی

این فیلمی ست به غایت سنجیده، درست و کامل درباره یک زن که دست کم در یک دهه اخیر در سینمای ایران بی همتاست. تی‌تی مجموعه شگفت انگیزی از بهترین ها در خود جای داده است، نقطه عطف اما فیلمنامه است که در موردی نادر به ویژه در سینمای ایران ترکیب متوازنی از اجزای درست از انتخاب ایده و سوژه تا بسط و گسترش آن و ریختن در بستر یک روایت دلنشین و جذاب را به خوبی پیش می برد و گرفتار غلو، درشت نمایی و منحرف شدن از خط و چهارچوبی که خود بنا می نهد نمی شود با اینکه در زیر لایه ها حاوی مفاهیمی فراتر از آن چیزی ست که می بینیم. پناهنده در این کامل ترین و به اندازه ترین فیلمش تا اینجا و بهترین فیلم جشنواره ۳۹ ( به زعم نگارنده) رنگ و بویی از شاعرانگی و احساسات را به فیلم می بخشد که تماشاگر را با نوعی اعجاز و سحرانگیزی در خودش حل می کند و رسیدن به چنین سطحی از تقارن از بازی های یکدست بازیگران گرفته تا فیلمبرداری و قابهای درخشان و تدوین و … حتما اتفاقی نیست بلکه کاملا فکر شده و دقیق مورد سنجش و اجرا قرارگرفته است.
تی تی یکی از بهترین فیلم های عاشقانه سینمای ایران را به شایستگی نمایندگی می کند که بهتر است برای توصیفش آن را درقالب یک کل منجسم درنظر بیاوریم هرچند که قطعا بدون تمرکز بر جزئیات پدیدآوردن چنین کل شگفت انگیزی نشدنی ست؛ کلی که هیچ یک از اجزایش را نمی توان از ساختارش تفکیک و منها کرد.

ماندن/ یدو

یدو فیلمی ست که از منظری کم تر پرداخت شده به جنگ می پردازد تا روایت گر تاثیرات آن بر زندگی و مناسبات آدم ها شود. فیلم جعفری قصه ای پرتب و تاب را از یک خانواده جنگ زده در بحرانی ترین روزهای شهرشان به تصویر می کشد و از طریق خلق یک نوجوان پویا و عمل گرا به جزئیات قابل توجهی در سینمای دفاع مقدس دست می یابد .

یدو فیلمنامه ای اقتباسی دارد و به همین مناسبت از کشش مناسبی در قصه پردازی و جذابیتهای روایت برخوردار است و ازسویی دیگر جعفری با افزودن ابعاد زیبایی شناسانه و ریتم و لحنی متناسب با کارکردهای قصه موفق شده تا فیلمی در ابعاد سینمایی را سر و شکل دهد.

ستاره پسیانی حضوری غافل گیر کننده در یدو دارد و بده بستان های موثر و به ثمر نشسته ای با بازیگر نوجوان فیلم دارد که در کلیت، روح و اتمسفر حاکم بر زندگی آنها را در چنین موقعیت سخت و بغرنجی انعکاس می دهد.

یدو در طول فیلم و درمواجهه با تمامی فقدان ها، بزرگ می شود و در پایان دیگر برای خود به مردی بدل گشته است، مردی که حالا قامتی استوارتر از گذشته یافته است.

*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها