عشق، راه گریزناپذیر ما در زندگی/ به بهانه نمایش «آنچه ما را نابود نمی کند» در جشنواره جهانی فیلم فجر
سینماسینما، مینو خانی
جلسات گفتگوی تراپیستی با مراجعان خود، فرصتی است برای حضور افرادی با دردها و مشکلات روحی، عاطفی و خانوادگی مختلف از جمله خود تراپیست که از همسرش جدا شده و برای رهایی از تنهایی سگی را همراه خود دارد. تراپیست ساکت است و درون گرا و با صبوری به حرفهای مراجعانش گوش می دهد. دختر بزرگش که با مادرش زندگی می کند، پرخاشگر و معترض است و بالاخره قرص روان گردان می خورد و تا پای مرگ می رود. همسر سابق تراپیست که دانشجوست و با یکی از اساتیدش رابطه عاشقانه دارد نیز جزو همین مراجعان است. خانم بازیگری، دوست دختر آقایی است که از همسرش جدا شده و با او مشکل دارد و …
اما چه چیزی باعث می شود این افراد و مسیر زندگی و مشکلاتشان کنار هم قرار گیرد؟ یا به عبارت بهتر، حلقه وصل این افراد چیست؟ ساندرا نتلبک که کارگردانی آثاری همچون «بلا مارتا»، «آخرین عشق آقای مورگان» و «دستورالعملی برای عاشق شدن» را در کارنامه هنری خود دارد، در تازه ترین اثر خود پاسخ روان و سرراستی می دهد: عشق.
«آنچه ما را نابود نمی کند» روایت آدم هایی است که وقتی عاشق می شوند، نه تنها درمان می شوند که صبورتر، پرقدرت تر، شادتر و پر جرات تر می شوند. حتی خود تراپیست غمگین و تنها وقتی عاشق خانم بازیگر، مراجعه کننده اش می شود، لبخند به لب می آورد و جرات پیدا می کند تا در خانه خانم را بزند و عشقش به او را اقرار کند. همسر سابق تراپیست هم که مرتب با دختر بزرگش در تنش است و حتی از اینکه شیر آب چکه می کند عصبانی است، وقتی پنهان کاری رابطه با استادش از دخترانش را کنار می گذارد، احساس رضایت در چشمانش می درخشد.
خانم نویسنده ای که بعد از مرگ معشوقه اش در جبهه های سوریه، نوشتن را کنار گذاشته چون دیگر «نمی تواند چیزی بنویسد که او نخواند» و مترصد خرید قبر و برگزاری مراسم مرگ خویش است، به توصیه مسوول برگزاری ختم که به نظر می رسد عاشق خانم نویسنده است، تصمیم می گیرد «درباره او» بنویسد. خلبان همجنسگرایی که بعد از عاشق شدن ترس پرواز پیدا کرده، تنها با پذیرش از سوی خواهر معشوقه اش و اینکه خاکستر معشوق به او بخشیده می شود، آرام می شود و لبخند به لب می آورد. یا جوان ساکتی که سگ تراپیست به او علاقمند شده، وقتی تصمیم می گیرد به عشق گذشته اش برگردد، قدرت پیدا می کند. همه این حس ها شاید در یک لحظه کوتاه بر صفحه نقش ببندد، اما حس لذت و انرژی آن با مخاطب همراه می شود و این هنر کارگردانی نتلبک است.
ساندرا نتلبک نشان می دهد که عشق سن و سال نمی شناسد، موقعیت اجتماعی نمی شناسد، هم جنس و غیر هم جنس نمی شناسد، اما وقتی می آید زندگی را لذت بخش تر می کند. عشقی که در چرخه هستی و کائنات در جریان است و فقط باید حس شود، درک و پذیرفته شود تا راه حل تمام مشکلات و سختی ها و انرژی لازم برای ادامه زندگی باشد. عاشق باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- هزینه ساخت بمب اتم چقدر است؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- اکران و بررسی «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه؛ سینما میتواند سرکوبهای ما را آزاد کند
- «مادرم ملکه» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر»؛ ویژهبرنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه