سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
در سینمای ایران که هر ساله حجم انبوهی از تولیداتش را مجموعهی فیلمهای برآمده از اجتماع شکل میدهد ساخت فیلم «علفزار» در این چهارچوب آن هم در قامت نخستین کار یک فیلمساز جوان کاری سهل و ممتنع به نظر میرسد. سهل به جهت اینکه میتوان با نگاهی ساده انگارانه چنین در نظر گرفت که به جهت کثرت سوژههایی در این حال و هوا فیلمنامهنویس و کارگردان، کار سادهای داشته و یکی از اتفاقات اطرافش را دستمایه ساخت اولین فیلمش قرار داده است و ممتنع بدین سان که در روی دیگر این سکه چطور میتوان این وقایع و مسائل مبتلا به جامعه را به زبان سینما و با جذابیتهای موردنظر آن برای مخاطب بازگو کرد که در بین دهها فیلم مشابه دارای تازگی و غنای تحریری و تصویری باشد. دانشی در علفزار کوشیده تا علیرغم همهی محدودیتها فیلمش را از این گردنهی سهل و ممتنع عبور دهد و ماحصلی موثر پدید آورد. فیلم شروع خوب و کوبندهای دارد و با یک غافلگیری شوکآور نوید اثری جذاب را میدهد؛ شروعی که اگر چه درابتدا به نظر میرسد محور فیلم باشد اما بعدتر به یکی از خطوط فرعی متعدد فیلمنامه بدل میشود و هم راستا با سایر خرده پیرنگهای اثر در معرفی و ثبیت جایگاه کاراکتر بازپرس از طریق درگیر کردن او با مجموعهی چالشهای فردی و شغلی، به کار گرفته میشود. جدا از جسارت فیلمنامه به جهت طرح برخی مضامین و گزینش جالب توجه آنها از میان خیل عظیم چنین سوژههایی، یکی از دستاوردهای فیلم همراه ساختن مخاطبش علیرغم سیل متعدد کاراکترها و خرده داستانهاست که اگرچه در برخی موارد قابلیت کوتاه شدن و یا حذف را دارد اما جز مقاطعی معدود و محدود، به مدد کارگردانی مناسب دانشی در تنوع بخشیدن به نماها در جای درست خود و انتخاب زوایای دوربین که منجر به ایجاد ریتم و مهمتر از آن انسجام ساختاری فیلم شده از امتیازات علفزار محسوب میشود چرا که نباید فراموش کنیم اکثر سکانسهای علفزار در فضای بسته دادگاه میگذرد و دکوپاژ صحیح چنین فیلمی در این لوکیشن و با آدمهای کثیر یک حسن است. اما گذشته از اینها علفزار به جهت کست بازیگری نیز یک تجربهی بسیار موفق این سالهای سینمای ایران را در مجموعهی بازیگرانش پدید میآورد که در راس آنها پژمان جمشیدی است. جمشیدی در نگاه اول و با خواندن فیلمنامه اگر مبنای قضاوت را نقشهای پیشیناش قرار دهیم هیچ قرابتی با بازپرس علفزار نخواهد داشت اما او با یک بازی کنترل شده، استفادهی موثر از چشمها، ایستهای دقیق و برآمده از نقش و شیوهی بیانِ در خدمتِ کاراکتر، تمام معادلات را به هم میریزد و حضوری موثر را رقم میزند به نحوی که دیگر به سختی میتوان جایگزینی برایش در این فیلم یافت.
تولید علفزار در بخش خصوصی و با تهیهکنندگی بهرام رادان اتفاق خوبی است که با موفقیت در گیشه میتواند تسهیل کنندهی ساخت آثاری از این دست باشد. فیلمهایی که برای مخاطبین ارزش و احترام قائلاند و درصدد جذب هر دو طیف تماشاگر عام و خاصاند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- یک درام جنایی تازه برای شبکه نمایش خانگی کلید خورد
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- روایتی از یک جنایت/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بیبدن» به کجا رسید؟
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





