سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
در سینمای ایران که هر ساله حجم انبوهی از تولیداتش را مجموعهی فیلمهای برآمده از اجتماع شکل میدهد ساخت فیلم «علفزار» در این چهارچوب آن هم در قامت نخستین کار یک فیلمساز جوان کاری سهل و ممتنع به نظر میرسد. سهل به جهت اینکه میتوان با نگاهی ساده انگارانه چنین در نظر گرفت که به جهت کثرت سوژههایی در این حال و هوا فیلمنامهنویس و کارگردان، کار سادهای داشته و یکی از اتفاقات اطرافش را دستمایه ساخت اولین فیلمش قرار داده است و ممتنع بدین سان که در روی دیگر این سکه چطور میتوان این وقایع و مسائل مبتلا به جامعه را به زبان سینما و با جذابیتهای موردنظر آن برای مخاطب بازگو کرد که در بین دهها فیلم مشابه دارای تازگی و غنای تحریری و تصویری باشد. دانشی در علفزار کوشیده تا علیرغم همهی محدودیتها فیلمش را از این گردنهی سهل و ممتنع عبور دهد و ماحصلی موثر پدید آورد. فیلم شروع خوب و کوبندهای دارد و با یک غافلگیری شوکآور نوید اثری جذاب را میدهد؛ شروعی که اگر چه درابتدا به نظر میرسد محور فیلم باشد اما بعدتر به یکی از خطوط فرعی متعدد فیلمنامه بدل میشود و هم راستا با سایر خرده پیرنگهای اثر در معرفی و ثبیت جایگاه کاراکتر بازپرس از طریق درگیر کردن او با مجموعهی چالشهای فردی و شغلی، به کار گرفته میشود. جدا از جسارت فیلمنامه به جهت طرح برخی مضامین و گزینش جالب توجه آنها از میان خیل عظیم چنین سوژههایی، یکی از دستاوردهای فیلم همراه ساختن مخاطبش علیرغم سیل متعدد کاراکترها و خرده داستانهاست که اگرچه در برخی موارد قابلیت کوتاه شدن و یا حذف را دارد اما جز مقاطعی معدود و محدود، به مدد کارگردانی مناسب دانشی در تنوع بخشیدن به نماها در جای درست خود و انتخاب زوایای دوربین که منجر به ایجاد ریتم و مهمتر از آن انسجام ساختاری فیلم شده از امتیازات علفزار محسوب میشود چرا که نباید فراموش کنیم اکثر سکانسهای علفزار در فضای بسته دادگاه میگذرد و دکوپاژ صحیح چنین فیلمی در این لوکیشن و با آدمهای کثیر یک حسن است. اما گذشته از اینها علفزار به جهت کست بازیگری نیز یک تجربهی بسیار موفق این سالهای سینمای ایران را در مجموعهی بازیگرانش پدید میآورد که در راس آنها پژمان جمشیدی است. جمشیدی در نگاه اول و با خواندن فیلمنامه اگر مبنای قضاوت را نقشهای پیشیناش قرار دهیم هیچ قرابتی با بازپرس علفزار نخواهد داشت اما او با یک بازی کنترل شده، استفادهی موثر از چشمها، ایستهای دقیق و برآمده از نقش و شیوهی بیانِ در خدمتِ کاراکتر، تمام معادلات را به هم میریزد و حضوری موثر را رقم میزند به نحوی که دیگر به سختی میتوان جایگزینی برایش در این فیلم یافت.
تولید علفزار در بخش خصوصی و با تهیهکنندگی بهرام رادان اتفاق خوبی است که با موفقیت در گیشه میتواند تسهیل کنندهی ساخت آثاری از این دست باشد. فیلمهایی که برای مخاطبین ارزش و احترام قائلاند و درصدد جذب هر دو طیف تماشاگر عام و خاصاند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- روایتی از یک جنایت/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بیبدن» به کجا رسید؟
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «بیبدن»؛ یک فیلم جسورانه
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز