سینماسینما، محدثه واعظیپور
«میخواهم زنده بمانم» که به تازگی توزیع آن در شبکه نمایش خانگی شروع شده، در دو قسمت ابتدایی، غافلگیرکننده و فراتر از انتظار بوده است. امسال و در تعطیلی سینماها، تولید و توزیع در شبکه نمایش خانگی رونق داشت اما اغلب تولیدات این حوزه ناامیدکننده بودند. «میخواهم زنده بمانم» که وارد بازار شد، شاید خوشبینترین تماشاگران سریالهای شبکه نمایش خانگی هم پیشبینی نمیکردند چنین کیفیتی داشته باشد. شهرام شاهحسینی که در فیلم «خانه دختر» کارگردانی مستعد به نظر میرسید، سابقهای طولانی در سینما و تجربههایی متنوع و گاه دور از هم دارد، اما چند سریال تلویزیونی که کارگردانی کرده، نشانهای از سازنده «خانه دختر» نداشتند.
چرا «میخواهم زنده بمانم» جذاب است؟
قسمت نخست سریال با یک بحران آغاز میشود، اما پیش از آن، فیلمساز در خلق فضای اوایل دهه هفتاد شمسی و معرفی شخصیتهایی جذاب، خوب عمل کرده و تماشاگر را با خود همراه میکند. مقدمهچینی برای ورود به قصه، با سرعت اتفاق میافتد، اطلاعات اصلی درباره روابط شخصیتها، داده میشود و بیننده ترغیب میشود داستان را دنبال کند. در همان قسمت اول، تکلیف اغلب شخصیتها روشن میشود. هما (سحر دولتشاهی) و نادر (پدرام شریفی). همایون حقی (بابک کریمی) و امیر شایگان (حامد بهداد). کاوه (علی شادمان) و دشتی (مهران احمدی). بازیهای خوب بازیگرها، به شخصیتهای خوب نوشته شده سریال بعد داده و آنها را جذابتر کرده است. تسلط شاه حسینی بر کارش را میتوان در همه پلانها دید. فصل مهمانی خانوادگی، یکی از بهترین فصلهایی است که در قسمت اول میبینیم. گرم، نزدیک به واقعیت و پر از جزئیات. (مثل دوربین ویدئویی که از ژاپن آمده) اگرچه الگوی سریال در روایت، مجموعههای غربی است (باند خلافکار کاملا از نمونههای غربی به ویژه آمریکایی الهام گرفته شده) اما برخلاف سریال «قورباغه» اینجا، همه چیز باورپذیر و ایرانی است. حفظ این تعادل و فضاسازی امتیاز «میخواهم زنده بمانم» است.
بهترین شکل ممکن
تیم بازیگری «میخواهم زنده بمانم» میتوانست تنها یک امتیاز یا عنصر تبلیغاتی باشد، اما حاصل کار این تیم، مثل داستان و فضای مجموعه بالاتر از انتظار است. سحر دولتشاهی که در «قورباغه» هم نقشی خاص را به شکلی متفاوت بازی کرده اینجا و در نقش هما، مقتدر، باوقار و آرام است. نگاههای درست دولتشاهی، تغییر در شخصیت هما به واسطه بحرانی که پیش آمده عینیت بخشیده است. علی شادمان، بازیگر جوانی که در این سالها، پله پله بالا آمده فرصتی برای خلق یک خرده خلافکار به دست آورده است. کاوه در قسمت دوم، پررنگتر و بازی شادمان دیدنیتر شده است. شاه نقش این سریال متعلق به حامد بهداد است، بازیگری که هر وقت نقشی مناسب به او پیشنهاد شده، نشان داده یکی از بهترینهای سینمای ایران است. معرفی امیر شایگان در عمارت قدیمی و گفتگویش با زن صاحب خانه و فصل دیدار با هما و تاکید امیر روی شیرینی دارچینی، از بخشهای جذاب این دو قسمت بوده است. بابک کریمی هم که بارها و بارها نشان داده بازیگری به یادماندنی است در «میخواهم زنده بمانم» دیدنیتر از همیشه است. سکانس دیدار او و هما در زندان، و فصل ورودش به مهمانی خانوادگی و گفتگوی ظاهرا آرام با همسرش بسیار خوب طراحی و اجرا شده است.
«میخواهم زنده بمانم» انتظارها را بالا برده است، باید دید این سریال در ادامه این روند را حفظ خواهد کرد و به بهترین تجربه کارگردان تا امروز تبدیل خواهد شد؟ نشانهها که این امیدواری را قوت میبخشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی