سینماسینما، افسون جاوید
هادی حجازی فر در «موقعیت مهدی» با چالشی بزرگ رو به رو بوده. روایت زندگی مهدی باکری و گذشتن از کلیشههای غریبی که برای روایت این قبیل قصهها دست و پاگیر سینماگران بوده است. حجازیفر تمام تلاشش را کرده که روایت صادقانهای از مهدی باکری داشته باشد و با آنکه محوریت و خط اصلی درام، مشخصاً روزگاریست که بر مهدی باکری رفته اما آشکارا زندگی مهدی و حمید باکری و بعدتر حتی باقی کاراکترها در هم تنیده میشود به طوری که نمیتوان هیچ کدام از شخصیتها را از قصه حذف کرد.
در حقیقت هوشمندی هادی حجازی فر و ابراهیم امینی در جایگاه فیلمنامه نویس، در این بوده که قصه را درست از نقطهای دراماتیک یعنی شکل گیری رابطهی عاطفی میان مهدی باکری و همسرش آغاز کردهاند و بعدتر همین را دست مایهای برای پی ریزی داستانکهای میانی و عمیق شدن در شخصیتهایشان قرار دادهاند آن هم در حالیکه قریب به ۲۰ دقیقه از شروع فیلم گذشته و مخاطب همزمان با این جریانِ آرام، دارد با باورها و عقاید شخصیتها هم آشنا میشود و به پیش میآید.
این شیوهی معرفی شخصیتها، گسترش داستان و پهن کردن تور قصه و همچنین برخوردی که حجازی فر و امینی با کاراکترها داشتهاند در ابتدا منجر به برقراری رابطهای عاطفی میان تماشاچی با زندگی، روابط خانوادگی، عشق و پیوند عمیقی که میان شخصیتهای حقیقی برقرار است میشود و در وهلهی بعد آنها را آمادهی ورود به فاز جدید قصه یعنی روایت واقعیت جنگ و عملیاتهای شناسنامه دار میکند.
در نتیجه تیرِ فیلمساز وقتی به هدف میخورد که تماشاچی در ذهنش دلیلِ تصمیم گیری و اقدامات شخصیتها را، با گذشته و عقایدی که از آنها دیده پیوند میدهد و بدین ترتیب آنچه که بر روی پرده میبیند برایش دور از واقعیت نیست و آنرا میپذیرد.
هر چند که شاید یکیاز نقدهای وارده بر فیلم همین ساختار و روایت چند پردهای فیلم باشد؛ چرا که خرده قصههای مهم میانی به دلیل دو نسخهای بودن اثر گه گاه دچار لکنت شدهاند؛ بهویژه در بخش روایت قرینهی حضور دو نوجوان – با بازی تحسین برانگیز روح الله زمانی- در میدان جنگ و خاک و خمپاره و خون. در اینجا فیلمساز بدون آنکه مقدمهای بر این داستانک داشته باشد به آن میپردازد و البته مهدی باکری هم در اینجا از قصه جدا شده است.
حال آنکه «موقعیت مهدی» فیلم مهمی در سینمای ایران است. فیلمی با سوژهای چالش برانگیز از زندگی یکی از مهمترین و البته مهجورترین شخصیتهای تاریخ جنگ ایران و عراق که پرداختن به آن جسارتی ویژه میخواسته، آن هم برای بازیگر و کارگردانی که سابقا تجربهی حضوری موفق در «ایستاده در غبار» مهدویان را داشته است. موقعیت مهدی یک شعر بلند نیست، جستاریست از غربتِ پیکری در دل آبها.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار