سینماسینما، پدرام عبهر:
«زیر سقف دودی» فیلم مهمّی است. از این لحاظ که به موضوع مهمّی میپردازد. امّا متاسّفانه فیلم خوبی نیست. گویی خانم درخشنده بیش از آنکه به ساختن فیلم توجّه کند به انتقال پیام و دغدغهی آن توجه کرده است.
«زیر سقف دودی» به موضوع طلاق عاطفی میپردازد. زن و شوهری که سالهاست هیچ رابطهی عاطفی و جنسی با هم ندارند و بارها تأکید میشود که خانه برای مرد بیشتر شبیه یک پانسیون است، یک جای خواب با مسواک و حوله. در نتیجهی این طلاق عاطفی، زن افسرده و خموده شده، مرد عصبی و پرخاشگر شده و البته نیازهای عاطفی و جنسیاش را جای دیگری جستجو میکند و پسر جوان خانواده هم، که در حال شکل دادن یک رابطهی جدّی است، با ضعف اعصاب و پرخاشگری گاه و بیگاه دست به گریبان است. فیلم میکوشد با رویکردی بیطرفانه نشان بدهد که در ایجاد این وضع نامطلوب هر دو طرف مقصّرند. زنی که بعد از عروسی، دیگر موهایش را رنگ نکرده و اضافه وزن پیدا کرده و با آمدن بچّه محبّت کردن به شوهر را به کل کنار گذاشته و هرگز در مورد نیازهایش حرف نزده و به نیازهای شوهرش (به جز غذا پختن و لباس شستن) نیز توجّهی نکرده، و مردی که به جای مدیریت مشکل، راهحل را در فرار و میانبر میبیند و آنچه در خانه باید جستجو کند از زن دیگری میخواهد و برای زن و فرزندش چیزی جز پرخاش و منّت (از اینکه آنها را تأمین مالی میکند) ندارد.
این کل پیام فیلم است. پیامی که واقعاً دغدغهی مهمی است و خیلی از خانوادهها با آن دست به گریبانند و چهقدر خوب است که پوران درخشنده سراغ چنین موضوعی رفته است. امّا چهقدر حیف که از این سوژه، فیلمی خوب درنیامده است. چرا که فیلم قصّهی منسجمی ندارد. قصّهاش در حد همین پاراگرافی که در بالا خواندید باقی میماند. ریتمش کندتر از آن است که مخاطب را با خودش همراه کند. در این میان داستانکهای بیربطی تعریف میکند (قضیهی فروش زمین) و شعارهای آزاردهندهای هم در باب فساد جوانان میدهد! (صحنهی پارتی ابتدای فیلم و خالکوبی و روابط نامشروع و … از جملهی این شعارها هستند که واقعاً وصلهای ناجور به نظر میرسند). بچهی معلول خلافکار اصلی فیلم هم سورپرایز تأسّفباری است که در نقش «تیر خلاص»ی به پیکر نیمهجان فیلم عمل میکند.
شخصیتپردازیها و بازیها هم چنگی به دل نمیزنند. مریلا زارعی که در تمام فیلم یکشکل و یکنواخت و کلافهکننده است. فرهاد اصلانی هم هرچند بازی بدی ارائه نمیکند امّا نهایتاً توفیر چندانی با «زندگی خصوصی» و چند نقش مشابه دیگرش ندارد (سکانس دعوای نهایی اصلانی و زارعی از معدود استثناهای خوب فیلم است). دو بازیگر جوان فیلم هم به هیچوجه موفّق نیستند. لاله مرزبان که گویی از دوربین میترسد و ابوالفضل میری هم فنّ بیان ضعیفش حسابی توی ذوق میزند. (پوران درخشنده در «هیس، دخترها فریاد نمیزنند» تجربهی ناموفق دیگری را در معرّفی یک بازیگر جدید تجربه کرده بود).
امّا فیلم یکی دو استثنا هم دارد. یکی بهنوش طباطبایی است که باورپذیرترین و بهترین بازی فیلم را به نمایش میگذارد و حضورش بهترین سکانسهای فیلم را رقم میزند، و دیگری شهرام حقیقتدوست است که تیپی را که برایش تعریف کردهاند به خوبی درآورده است.
نمیتوانم از نقاظ ضعف فیلم بگویم و به فیلمبرداری متوسّط و هلیشاتهای بیربط و بیدلیل آن (که امسال در خیلی از فیلمها اپیدمی شده) اشارهای نکنم. کاش کارگردانان عزیز ما توجّه داشته باشند که ما متوجّه هستیم که گرفتن چند نمای خوشگل از آسمان، کمکی به «سینمایی» شدن فیلمهای تلویزیونیشان نمیکند.
«زیر سقف دودی» پیام مهمّی دارد. امّا متاسّفانه، در حد همین پیام باقی میماند (و البتّه پیامهای حاشیهای دیگری هم میدهد که واقعاً اضافی و بیربطند). با این حال، دیدنش برای کسانی که قرار است وارد رابطه شوند، یا اخیراً وارد شدهاند، یا خیلی وقت است وارد شدهاند، میتواند مفید باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- مریلا زارعی؛ واقعیترین مهدعلیا
- عاشقانهای خام از کارگردانی کاربلد/ نگاهی به سریال «جیران»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
مرسی
دست شما درد نکنه