سینماسینما، امیرعلی نصیری
با گذشت زمان و مرور فیلمهای مورد علاقهام (برای نظرسنجی بهترین فیلمهای عمر) و همچنین ورود به چهلسالگی، به این نتیجه رسیدم که با افزایش سن و گذراندن تجربههای مختلف، تأثیر تماشای فیلم بر هر فرد متفاوت است؛ اما فاکتورهایی که بهنظرم تجربه سینمایی هر کس را متفاوت میکند، چیست؟
سن: مهمترین فاکتور در بین بقیه که پیش از همه آوردم.
ازدواج: کسی که مجرد است، درکی از خیانت ندارد.
تماشا بر روی پرده: مهم است که فیلم را در زمان خودش (به ویژه بر روی پرده بزرگ) ببینیم.
بیماری: قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید.
بچهدار شدن: صاحب فرزند شدن، دید والدین را به زندگی تغییر میدهد.
اشتغال: پیچیدگیهای محیط کار را ملموس میکند.
جدایی: مجرد یا متاهل درک درستی از جدایی و تأثیرهایش ندارد.
سربازی: بهویژه برای فیلمهایی که در پادگان یا زمان جنگ میگذرند.
سواد سینمایی: بهقول سعید عقیقی «مرز باریکی وجود دارد بین فیلمبین حرفهای شدن و مخاطب عادی باقی ماندن که عبور از آن دردناک است».
تلاش شده است در مقالهای و با برشمردن فاکتورها، نتیجه بگیرم «سلیقه سینمایی» وجود دارد. نسخه کامل مقاله که سرفصلها و چکیده آن در بالا آمد، بهزودی در یکی از فصلنامههای هنری منتشر خواهد شد.

عکس: سمت راست بتمن (۱۹۸۸، تیم برتون) با حضور جک نیکلسون در نقش جوکر ـ سمت چپ و بیست سال بعد، شوالیه سیاه (۲۰۰۸، کریستوفر نولان) با حضور هیث لجر فقید در نقش جوکر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سریال «پنگوئن»؛ بهای زنده بودن در کابوسی اکسپرسیونیستی
- پیمان یوسفی: چرا در سینمای ایران سهراب از بتمن شکست میخورد؟
- تبر جک نیکلسون در «درخشش» بیش از ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد
- کارآگاه انتقامجو/ کوتاه دربارهی فیلم «بتمن»
- سینماسینما/ تلخ اما گیرا/ یادداشت هالیوودریپورتر بر فیلم «بتمن»
- با محدودیتهای کرونایی؛ فروش سینماهای چین به پایینترین حد رسید
- دلیل کنارهگیری جک نیکلسون از سینما مشخص شد
- «بتمن» دوباره متوقف شد
- نتایج تحقیقات علمی درباره فیلمها منتشر شد/ معرفی فیلمی که ضربان قلب را بالا میبرد
- اکران «بتمن» به تعویق افتاد/ اعلام تغییرات در زمان اکران فیلمهای برادران وارنر
- کرونا سد راه «بتمن» شد/ ابتلای رابرت پتینسون به کووید ۱۹
- مایکل کیتون بار دیگر در نقش بتمن ظاهر میشود
- اتهامی که به جک نیکلسون وارد شد/ تحسین هیتلر
- پارامونت ایده نویسنده «بتمن» را خرید/ داستان یک جامعه دیکتاتورزده
- سکانسهایی از بهترین نقشآفرینیهای جک نیکلسون به مناسبت زادروزش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





