سینماسینما، سید رضا صائمی
پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم به یکی از پر حاشیه ترین دوره های این جشنواره بدل شد و با دستکاری ای که در سیستم رای گیری صورت گرفت حتی کار به نهادهای قضایی هم کشید. اما آنچه در پس این رخدادها به کشمکش های موجود دامن می زد شکل گیری یک دو قطبی بین دو برنامه و دو مجری بود که ریشه های عمیق تری داشت و به اختلاف عقیده و دعواهایی برمی گشت که مدیر جوان و جنجالی شبکه سه از زمان جام جهانی با عادل فردوسی پور پیدا کرده بود.
مدیری که از یک سو در صدد تلاش برای حذف و کمرنگ کردن یکی از محبوب ترین مجریان و پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی بود اما با آوردن و حمایت یکی از چهره های محبوب سینمایی تلاش می کرد تا از شهرت و محبوبیت او برای تضمین افزایش مخاطب بهره ببرد و این موفقیت را به نام خود ثبت کند. مدیری که سودای سلبریتی شدن در سر داشت و تلاش می کرد با سیاست های جنجالی، نامی برای خود دست و پا کند! پارادوکسی که در این دوقطبی سازی ها وجود داشت قابل تامل است. سنگ اندازی و جدال با یک مجری محبوب و تلاش برای ندیده شدن او از یک سو و بهره گیری از محبوبیت یک بازیگر برای دیده شدن یک برنامه از سوی دیگر! این در حالی بود که عادل فردوسی پور موقعیت و محبوبیت خود را طی سال ها تلاش در درون رسانه ملی بدست آورده بود و در واقع فرزند تلویزیون بود و محمد رضا گلزار بازیگر محبوبی بود که از سینما به تلویزیون آورده شده بود و فرزند تلویزیون نبود.
مدیر شبکه سه در واقع از وام به جای سرمایه و پس انداز درونی استفاده کرده بود. سرمایه تلویزیونی را نادیده گرفت و از سینما جهت سرمایه گذاری در سینما وام گرفت! حاصل این سیاست های دوگانه، در جشنواره جام جم با آرای مردمی مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفت و افکار عمومی کسی را برگزید و بر صدر نشاند که مدیر شبکه می خواست او را در قعر جدول ببنید. «نود» و «برنده باش» فارغ از نقاط ضعف و قوت ساختاری، به واسطه محبوبیت مجریانش مورد توجه قرار گرفته است. محبوبیت «نود» حاصل سالها تلاش حرفه ای فردوسی پور در تلویزیون بود اما «برنده باش» از محبوبیت یک سوپراستار سینمایی وام گرفته بود که هیچکدام از ویژگی های یک مجری حرفه ای را نداشت.
تلویزیونی که همواره داد سلبریتی زدایی را سر می داد خودش با تکیه بر یک سلبریتی سینمایی در برابر یک ستاره خودساخته تلویزیونی جبهه گیری کرد که می توان آن را مصداقی از خود زنی سازمانی دانست. این نه استفاده که سواستفاده از محبوبیت یک سلبریتی برای اعتبار بخشی به کارنامه مدیریتی خود است. این یک تراژدی است که سازمان و نهادی، سرمایه ای را که سالها با زحمت بدست آورده با چالش مواجه کند. این سرمایه سوزی، آتش زدن به مال خود است! با این حال جشنواره جام جم و آرای مردمی نشان داد که سرمایه های اجتماعی و مردمی توسط خود مردم صیانت و مراقبت می شود و دوقطبی سازی ها نمی تواند حقیقت را پنهان، انکار یا حذف کند. آرایی که عدالت در یک رقابت رسانه ای را تضمین کرد و عادل را به عنوان یک برنده باش شایسته برگزید. انتخابی که نشان داد خرد جمعی هم کمتر اشتباه می کند و هم عادلانه تر قضاوت می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- امید به احیا/ درباره انتخاب محمد مهدی عسگرپور به عنوان رئیس جدید هیات مدیره خانه سینما
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معاون سیما: تغییر برخی از مدیران شبکهها اجتنابناپذیر است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود