سینماسینما، رضا صائمی
بدون شک، نام و عنوان فیلم فارغ از اینکه هویت شناسنامه ای آن را تعیین می کند، کارکردهای دیگری هم دارد. از جمله اینکه می تواند در تثبیت و ماندگاری آن در ذهن مخاطب تاثیر بگذارد یا سهمی در شیوه تبلیغ و ضریب نفوذ آن در بازاریابی فیلم داشته باشد. مهمتر از همه می تواند به عنوان اولین تعلیق فیلم در برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب تاثیر گذاشته و آن را به تماشای آن ترغیب کند. عنوان فیلم همچنین می تواند ژانر آن فیلم را هم تا حدود زیادی قابل تشخیص سازد. مثلا مخاطب با خواندن «چند می گیری گریه کنی» می تواند حدس بزند که فیلم در ژانر کمدی ساخته شده. یا فرضا «جدایی نادر از سیمین» نشانه های از یک قصه تلخ را در عنوان خود نهفته دارد. عنوان بندی فیلم ها تحلیل مفصلی دارد که موضوع این یادداشت نیست و می تواند در یک مقاله بلند به طبقه بندی و تحلیل نشانه شناسی آن پرداخت. مثلا از حیث نسبت عنوان و ژانر، یا فیلم هایی که نام شخصیت اصلی قصه را برای عنوان خود انتخاب کرده اند. یا مثلا فیلم هایی که عنوانی شاعرانه دارند یا مستقیم از یک شعر الهام گرفته اند. اما در این یادداشت قصد ما پرداختن به فیلم هایی است که عناوین بلند و طولانی دارند. عنوان هایی که گاهی یک جمله کامل هستند و همه اجزای یک جمله از فعل و فاعل و مفعول و ضمیر در آن قابل ردیابی است. این نام ها گاهی موجب دردسرهایی هم می شوند مثلا درج آن روی پوسترهای تبلیغاتی فیلم سخت و جاگیر است و امکان مانورهای گرافیکی را سخت می کند یا نوشتن کامل آن برای منتقدی که به نقد آن می پردازد سخت است وحجم زیادی از متن را به خود اختصاص می دهند که غالبا با آوردن دو کلمه اول و نقطه چین در یک پرانتز این مشکل را حل می کنند. اگرچه ممکن است برخی از این عناوین به دلیل عجیب بودن در ذهن بماند اما غالبا به دلیل طولانی یا نامانوس بودن از ذهن و حافظه می پرد.
به نظر می رسد در طی سالهای اخیر علاقه به انتخاب اسم های طولانی یا عجیب و خاص بیشتر شده که برخی از آنها واقعا دردسرساز است. مثلا «اشیاء از آنچه که در آیینه می بینند به شما نزدیکترند» به کارگردانی نرگس آبیار یا «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد» اثر بهمن قبادی، همچنین« اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» به کارگردانی شهرام مکری و «آذردخت، شهین، پرویز و دیگران» اثر بهروز افخمی که از جمله طولانی ترین اسامی فیلم ها هستند که به یاد سپردنش برای خیلی ها دشوار است. برخی از آنها نیز یک پرسش را به اسم فیلم بدل می کنند مثل «چه کسی امیر را کشت؟»، «در دنیای تو ساعت چند است؟» یا «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟». برخی هم جمله های خبری هستند مثل «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «پستچی سه بار در نمی زند»، «همیشه پای یک زن در میان است» یا «جیب برها به بهشت نمی روند». برخی هم جمله امری و دستوری محسوب می شوند مثلا «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» یا «گاهی به آسمان نگاه کن». برخی دیگر جمله ها معرف هستند مثل «من ترانه ۱۵ سال دارم» یا «من دیه گو مارادونا هستم».
به نظر می رسد انتخاب این عناوین به دلیل طولانی بودن یا جمله بودن موجب می شود که در حافظه سینمایی مخاطب بمانند اما واقعیت این است که مخاطب غالبا اسم های تک کلمه ای و کوتاه را بیشتر به یاد می آورد. اسم های مثل «قیصر» و «گاو» دو نمونه معروف آن هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز