حتی اگر خود احمد امینی، شاهرخ دولکو، رضا مقصودی و بهروز شعیبی(از اعضای هیات انتخاب جشنواره) اعتراف تلویزیونی کنند یا مکتوب بنویسند که فیلمی مثل “جاندار”(که فیلم خوبی است و نه خیلی خوب) به لحاظ سینمایی از فیلم بیجانِ فیلمسازی که دیگر حتی سایه هم ندارد، یا فیلم عجیب فیلمسازی که اخیرا دارد به صورت خودش و کارنامهاش تیغ میکشد، ضعیفتر است، من قبول نمیکنم. یا اینکه فیلم قابل قبولی مثل “روسی” با چه منطق و دلیلی باید از جشنواره بیرون بماند و شاهد حضور این دو فیلم بسیار ضعیف در بخش مسابقه باشد؟ قبول نمیکنم چون این دوستان را به سینمافهمی و فیلمشناسی قبول دارم. ابدا هم زیر بار بهانههایی مثل سلیقه و این حرفها هم نمیروم. تشخیص فیلم خوب از بد سلیقهای نیست، معیار دارد، استدلال میخواهد.
اگر یک داور مسابقه آشپزی، از اساس ماکارونی دوست نداشته باشد، حق ندارد یک ماکارونی که خیلی خوب پخته شده باشد را از مسابقه کنار بگذارد. سلیقه یک امر شخصی است، ربطی به قضاوت ندارد. بله خیلی از فیلمهای بزرگ میان منتقدان بزرگ هم ممکن است مخالفان جدی و موافقان جدی داشته باشند ولی واقعا تشخیص ندادن کیفیت، میان فیلمهایی که به آنها اشاره کردم، آنهم حداقل از سوی چهار دوستی که نام بردم، محال است.
تازه، به شدت بعید میدانم دوستان هیات انتخاب برای برتری لااقل دو فیلم بخش مسابقه بر سایر فیلمها بتوانند هیچ استدلال منطقی و فنی بیاورند. مطمئنم نمیتوانند چون میدانم سینما را میفهمند.
پس میمانَد دلایل فرامتنی. این دوستان بهتر است بطور شفاف دلایل فرامتنی این ماجرا را اعلام کنند:
آیا به کسوت و سابقه و این حرفها احترام گذاشتهاند؟ اگر گذاشتهاند پس چرا فیلم سیروس الوند را بیرون گذاشتند؟اگر برایشان کسوت و سابقه، اینقدر اهمیت داشت آیا بهتر نبود مثلا یک بخش “استادان!” درست میکردند و دوستانی که فیلمهایشان کیفیت لازم را برای بخش مسابقه ندارد به آن بخش منتقل میکردند؟ یا لااقل اگر دو فیلم را به این دلیل انتخاب کردهاند، از دبیر میخواستند تا دو فیلم به تعداد فیلمهای مسابقه بیفزاید تا حق دو فیلم شایسته دیگر، تضییع نشود.
آیا دستور از بالا رسیده؟ آیا پیش خودشان گفتهاند فلان تهیه کننده ممکن است بیاید دادوبیداد کند و بهمان فیلمساز برایمان حاشیه بسازد، پس رفع دردسر کنیم؟ آیا رودربایسی کردهاند؟ آیا پیش خودشان گفتند که فردا چشممان به چشم فلانی و بهمانی میافتد؟ یا اگر زنگ بزنند و گلایه کنند چه بگوییم؟ آیا رعایت سن و سال و قلب ضعیف و این چیزها را کردهاند؟
بههر حال تا اینجای کار میشود قاطعانه گفت که هیات انتخاب، عمدا یا سهوا حداقل دو خطای فاحش در کارنامهاش ثبت کرده است. تا ببینیم در ادامه چه میشود.
کاش اعضای هیات انتخاب جشنواره روزی متوجه شوند که کارشان چقدر مهم است و با حقالناس سرو کار دارد و به سرنوشت آدمها مربوط میشود.
منبع: روزنامه اعتماد ۱۴ بهمن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»