سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
برنامه این هفته «شهر فرنگ» از جهاتی بسیار جالب توجه بود. برنامه ای که محوریت اش بر موضوع «چشم انداز سینمای ایران» استوار بود. در این برنامه رضا صائمی (منتقد) و مرتضی شایسته (رئیس شورای صنفی نمایش) به گفتوگو پرداختند. گفت و گو میان مسؤلی که قیمت بلیط سینماها در ایران را در مقایسه با قیمت ۱۵ دلاری سینماها در آمریکا بسیار ناچیز می داند و منتقدی که معتقد است کارمند یا کارگری که حداقل حقوق را می گیرد و درآمدش به زحمت تا نیمه های ماه می رسد، حتی نمی تواند از عهده پرداخت همین قیمت های به ظاهر حداقلی نیز بر آید.
منتقدی که سعی می کند با نگاهی کارشناسانه، دلایل واقعی قهر مخاطبان با سالن های سینما را ریشه یابی و آسیب شناسی کند و مسئولی که به نظر می رسد شناخت کاملی از مخاطب و عالم سینما و فیلم های سینمایی ندارد و از محصولی که یک کالای فرهنگی است، همچون کالایی تجاری یاد می کند. مسئولی که معتقد است محصول فرهنگی در ایران، به شدت ارزان است و این را در مقایسه قیمت این محصولات با سایر محصولات موجود در بازار می گوید و چندان توجه ای به جیب های خالی مردمی که حتی از خرید اقلام ضروری خانواده خویش محروم مانده اند، ندارد.
نکته قابل توجه این بود که آقای شایسته اظهار کرد که اگر ما بلیط سینماها را نیم بها کرده یا پایین تر قیمت گذاری کنیم، مردم با خود می گویند این سینمای با ارزشی نیست. نگاهی که معیار قیمت گذاری اش، ما را به یاد معیارهای قیمت گذاری کالاهای تجاری می اندازد و هیچ نسبتی با فرهنگ و سینما ندارد. در مقابل منتقدی را داریم که به درستی معتقد است قیمت بالای بلیط سینماها، ارزش و اعتباری به یک فیلم نمی دهد و مساله ای که مخاطبان را جذب سینماها می کند کیفیت فیلم است، نه قیمت بالا یا پائین بلیط آن!
مسئولی که گویی مشکلات مربوط به سالن های سینما را اصل نمی داند و همچنان معتقد است که مردمی که برای خرید به مال ها و مراکز تجاری می آیند، در کنار خریدی که انجام می دهند و غذایی که میل می کنند، فیلمی هم می بینند و به این واسطه چرخ سینماها هم می چرخد. در مقابل منتقدی را داریم که اعتقاد دارد با چنین استدلال بازار محوری، سینما کاملاً در حاشیه قرار می گیرد و با نگاهی جامعه شناسانه درباره ی قیمت های بلیط و دلایل رو برگرداندن مردمان از سینماها در این شرایط بحرانی کرونایی اظهار نظر می کند.
مشکلی نیست؛ اهل فن درباره مسائل مختلف فرهنگی نظریات مختلفی دارند و برنامه ای مثل «شهر فرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق، محل عرضه و تضارب آرا همین نظرات و اندیشه های مدعوین برنامه است. مشکل این است که مسئولی که با الگو قرار دادن نظام سینماداری در کانادا و آمریکا و بدون توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم ایران برای این سینما نسخه می پیچد، در راس کار و در مرکز تصمیم گیری در شورای صنفی نمایش است و منتقدی که همچون طبیبی حاذق مسائل را حلاجی می کند، در گوشه ای نشسته و تنها کاری که از دستش بر می آید نگارش نظریات اش در صفحات مکتوب و مجازی رسانه ها یا نهایتاً ارائه عقایدش در چنین برنامه هایی است. نتیجه اش می شود همین تصمیماتی که خلق الساعه گرفته می شوند و آزمون و خطاهایی که مدام انجام می دهند و دودش دیر یا زود به چشم سینماها و سینمادارها و سینماروها می رود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- در هفتمین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ «پیمان آدریانا» یک مستند ترکیبی است/ روند سقوط یک انسان
- «پیمان آدریانا» در مستندات یکشنبه/ پلیس مخفی شیلیایی در خانه هنرمندان ایران
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





