سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
بعید است کسی تردید داشته باشد که حمید نعمتالله یکی هنرمندترین کارگردانهای انگشتشمارِ سینمای ایران است؛ نه صرفاً تکنیسین بلکه هنرمند. گفته میشود آخرین فیلم او قاتل و وحشی توقیف شده است اما به نظر میآمد قرار است با تصمیمی خردمندانه از مُحاق درآید که خبرِ پذیرفتهنشدنِ فیلم در جشنوارهی فجر دوباره بحث و جدل دربارهی آخرین اثرِ این هنرمند ارجمند را داغ کرده است. من فیلم او را ندیدهام ولی به تجربه و با احتمال قریب به یقین میتوان گفت که پشتِ این هیاهوی توقیف هم جز بهانههای بیمبنا چیزِ دیگری نیست. مثل بیشتر اوقات، یک نفر یک تفسیر از فیلم بیرون میکشد یا به آن الصاق میکند بعد دهان به دهان میچرخد و مثل گلولهی برفی که با سرعت از یک شیب پایین میرود بزرگ میشود تا همه از دستساختهی خود به وحشتی هیستریک میافتند! … واقعاً این فیلمنامه رو میخوای بسازی؟! واقعاً این فیلم رو میخوای نمایش بدی؟! … در اکثر موارد هم ایرادهای بنیاسرائیلیشان پُر از تناقضهای تکراریِ غیرقابل دفاع است که حتی خودشان هم در خلوت خجالت میکشند بر زبان بیاورند. واقعاً حق دارید بر سرِ هنرمندانی که برای ساختنِ هر فیلم جانبهلبشان میکنید منت بگذارید! از این سفره بهرهمند میشوند و ناسپاسی میکنند! عقیده و سلیقهی عمومی مگر چگونه تنزل پیدا میکند و رو به انحطاط و ابتذال میرود؟ همهجا فیلمهای سَبُکمایه و سطحی ساخته میشود از ردهی ب تا جیم و دال؛ این آثار سَبُک باید باشند یا ناگزیر هستند چون به نیازهای خاص و زودگذرِ جامعه پاسخ میدهند اما وقتی ب و جیم و دال، فرهنگسوز میشوند که شما جلوی آن الف را بگیری! در واقع، کاری که سانسور نابخردانه میکند همین است: قتل وحشیانهی فرهنگ.
در چند روز گذشته، همزمان با ماجرای قاتل و وحشی، بعضی از دوستان و آشنایان از ضعف مفرط و شدید بعضی از سریالهای شبکههای نمایش خانگی گله داشتند. از مخاطبان عام سینما بودند نه منتقد؛ به قول خودشان چرا بازیگرها این قدر بد بازی میکنند، چرا بعد از چندین قسمت هنوز معلوم نیست اصلاً کی به کی است، داستان چی است و …؛ من که ندیده بودم ولی از چند سکانسی که تصادفاً در شبکههای اجتماعی دیدم، دست کم در مورد بازیگری حق با آنها بود. نقدِ این آثار، کار منتقدان است، پرسش دیگری دارم: آیا در شبکههای نمایش خانگی اساساً مکانیزمی حرفهای برای انتخاب و ساخت این آثار وجود دارد؟ نمیخواهم موضوع را شخصی کنم، صرفاً برای ملموستر شدنِ موضوع فقط تجربهی خودم را بگویم تا مسأله بهتر درک شود.
چند سال پیش یکی از دوستانِ حقوقدانام دربارهی موضوع عدالت ترمیمی با من حرف زد. عدالت ترمیمی یکی از تازهترین مباحث حقوقی در کشورهای توسعهیافته است (با الهام از منابع سنتی و مذهبیِ تاریخی). مقالهای نوشته بود و قصد داشت به عنوان تزِ دکترا روی آن کار کند. کوتاه و ساده بگویم: عدالت ترمیمی با نگاهی جرمشناسانه و جامعهشناختی، براساس پروژهشها، میگوید وقتی کسی مرتکب جرم میشود و به زندان میافتد عدالت اجرا نشده چون همچنان زخمِ قربانی یا بازماندگان قربانی، التیام پیدا نمیکند. روش عدالت ترمیمی این است که مجرم و قربانی را با واسطهی یک میانجی رو درروی هم قرار میدهد و هر کدام حادثهی جرم را، با پسزمینههای شخصی، از زاویهی دیدِ خود روایت میکنند و دیگری گوش میدهد؛ نتیجهی این رویاروییِ روایتها، کاهش ۸۰ درصدی دردمندی و التیام عاطفیِ قربانیها و اصلاح قابل توجهِ مجرمهاست (و بحثهای دیگر). جدا از این جنبهی نوآورانه در مضمون، مفهوم عدالت ترمیمی به نظرم بسیار دراماتیک بود. چون پای زاویهی دید در میان آمده بود (یا به اصطلاح سینماییها POV). فقط تجسم کنید که موقعیتهای دراماتیکی را دارید که از دو زاویهی دیدِ متفاوت یا متضاد، روایتگر یک داستان هستند که با یک میانجی به یک مثلث گرمِ داستانی میرسند. (مثال: بسیاری از آثار پستمدرن؛ یکی از آنها فیلم جکی براونِ کوئنتین تارانتینو)
طرح سریالی نوشتم. بدون پول و پارتی رفتم بخش فرهنگی قوهی قضائیه. یک سال پیگیری کردم تا طرح کتباً تأیید شد و قول کمک مالیِ مختصری هم دادند چون از دیدگاه آنها باعث کاهشِ بار مالیِ پروندهها میشود. با کرونا به تعویق افتاد. چندین ماه پیش طرح را به یکی از پلتفرمهای اصلیِ نمایش خانگی دادم. محترمانه گرفتند و محترمانه رد کردند؛ یعنی داستانی با یکی از پیشروترین مضمونها و با قابلیت دراماتیک بالا، با تأیید کتبی قوهی قضائیه و کمک مالی. خب، تصمیم شما قابل احترام؛ شاید تصورِ من از طرح درست نبوده باشد، اما حالا پرسش اینجاست که اگر چنین طرحی -به سادگی و بدون هیچ گفتگویی- رد میشود قاعدتاً باید طرحهای بهتری تصویب و ساخته شود؟ آیا طرحهای بهتری از این آثار پُرهزینه -که حداقلی از کیفیت را ندارند- به دست شما نمیرسد؟ نمیخواهم از مناسبات ناسالمِ پولشویی حرف بزنم که معتقدم صد مجرمِ آزاد بهتر از یک بیگناه در زندان است. همانقدر که بیاعتنایی به فساد اخلاقاً نارواست اتهامزدن پیش از اثبات جرم هم غیراخلاقی است؛ اما کاش کسی توضیح میداد مکانیزم انتخاب و ساخت آثاری از این دست چگونه است. فقط ممیزیهای ناموجه در شوراهای دولتی، فرهنگ را ذبح نمیکند بلکه نهادهای خصوصی هم میتوانند قاتل و وحشیِ فرهنگ باشند.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: وضعیت «قاتل و وحشی» تغییر نکرده/ پروانه نمایش فقط برای خارج از کشور
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض