سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
وقتی تاریخ سینمای ایران را مرور میکنیم در هر مقطع یک مدیر لایق در رأس امور قرار میگرفت فیلمهای ماندگاری هم متولد میشد. به عنوان نمونه، فرخ غفاری (۱۳۸۵-۱۳۰۰) سینماشناس، منتقد و یکی از مدیران فرهنگی که جریان سینمای متفاوت و نوین را پایه گذاری کرد.
چند سالیست که مدیران سینمایی به جز اندکی از آنها، همگی با نمره تجدیدی و با تبصره و خواهش و تمنا در شهریور ماه قبول میشدند و یک پله بالاتر میرفتند و برای سرنگونی این سینمای بی در و پیکر، در آب نمک میخوابانند تا توسط مدیران انتصابی منصوب شوند و یکی یکی تیر خلاص به سینمای ایران تازه شکوفا شده بزنند.
از هنرمندنماها، خبر جمع کن فعالان هنری، منشی صحنه سریالهای سطحی، خبرنگارهایی که از روی دست دیگران رونویسی میکردند را برای سمتهای مهم و تصمیمگیر، حکم مدیریت صادر میکردند.
این مدیران درجه چند، طالب سینمای درجه چندم نیز بودند. با ستارههای خوش سیما، در اتاق مدیریتشان عکس یادگاری میگرفتند.
فیلمهای سطحی با نگاه مدبرانه سطحیشان، یکی پس از دیگری روانه اکران میشدند. و خوراک نه چندان مناسبی را تحویل مردم میدادند و در تربیون انحصاریشان از رشد و توسعه و پیشرفت سینمای ایران و در سمینارها، کنفرانسها و ورکشاپها از سینمای ناب و سبک ویژه آن سخن میراندند. و سرانجام حضور خانوادگی در محافل هنری جهان از جمله جشنواره فیلم کن، عکس یادگاری می گرفتند.
رفته رفته سینمای ما چه در جهان و چه در ایران با افت کیفیت روبرو میشد.
آن وقت همین مدیران بر کنار شده نقش اپوزیسیون را بازی میکردند و وامصیبتا سر میدادند. انگار که در نابودی این سینما نقشی نداشته و نخواهند داشت، بلکه اگر دوباره بر مسند قدرت برگردند، چهها که نخواهند کرد.
حالا در این هنر خسته و از نفسافتاده که نای حرف زدن ندارد، با نسخهپیچی اورژانسی، میخواهند جان بیجان سینما را دوباره احیاء کنند.
افسوس و صد افسوس که قافیه را باختهایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





