سینماسینما، پگاه هوشنگی؛
خط داستانی سریال «قطب شمال» اقتباس ایرانی از رمان معروف «کنت مونت کریستو» اثر الکساندر دوما است. در سالهای اخیر بهویژه در تولیدات شبکههای نمایش خانگی بازسازی و اقتباس از آثار کلاسیک داستانی با اقبال بیشتری ادامه دارد. البته سازندگان این سریالها با دو چالش بزرگ درگیر هستند که غالبا به نتیجهی مناسبی دست پیدا نمیکنند. اولین چالش حفظ خط اصلی داستان و پیچشهای دراماتیک اثر است و دوم ایرانیزه کردن شخصیتها و فضای داستانی که همانطور که اشاره شد معمولا در هر دو مورد به نتیجهی قابل قبولی نمیرسند.
همایون با دختری به نام ارغوان قصد ازدواج دارد، اما صمیمیترین دوستش که او نیز عاشق همین دختر است برای رسیدن به عشق خود برای همایون توطئه میکند و او را به زندان میاندازد. بعد از سالها حالا همایون از زندان خارج میشود و با چهرهای جدید قصد انتقام دارد و…
از این اثر ماندگار «کنت مونت کریستو» اقتباسهای سینمایی بسیاری ساخته شده است که «قطب شمال» از کسلکنندهترینهای آنها بوده است. در ابتدای هر قسمت یکی از شخصیتها در فضایی ماورایی و غیرزمینی ظاهر میشود و شروع به تکگویی یا مونولوگ میکند که در ادامه داستان کم کم این ابهامات تا حدی پاسخ داده میشود.
شاید تنها بخش قابل قبول این سریال همین روند تکراری و موتیف گونهای است که تماشاگر را برای تماشای قسمت جدید تشویق میکند. البته باید به اجرای مناسب و قابل قبول جلوههای ویژه بصری که گاهگاهی در لابه لای سکانسهای سریال دیده میشود هم اشاره کرد. بهویژه سکانس تغییر چهرهی قهرمان داستان که نمونهی آن را در کمتر فیلم یا مجموعهی داستانی دیدهایم.
اگر بخواهیم به یکی دیگر از عناصر اصلی این مجموعه یعنی اجرای بازیها بپردازیم امتیاز بسیار پایینی دریافت خواهد کرد. بازیها عموما غیرقابل باور است. امیرحسین فتحی و بهادر زمانی دو شخصیت محوری در قسمت اول این سریال هستند اما بازیهایشان به قدری ضعیف و مصنوعی است که به جای جذب مخاطب بیشتر دافعه ایجاد میکند. فرزاد فرزین هم در قامت شخصیت اصلی کاملا خشک و بیروح نقش را اجرا میکند.
در کارگردانی و اجرای میزانسن هم هنر و خلاقیت لازم در قاببندیها وجود ندارد و این مجموعه اتفاقات و اشکالات فاصلهی مخاطب را با سریال «قطب شمال» بیشتر میکند. «قطب شمال» پر است از سکانسهای طولانی و تک پلان با قاب بندیهای نامتناسب دکوپاژ از در و پنجره و پشت شیشه قلیان، اجرایی که کارگردانان جوان در سریالهای خود در دههی هشتاد انجام میداد و امروز نه تنها کار خارقالعادهای نیست بلکه شلختگی بدی را به اثر نمایشی میدهد.
اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که استفاده بسیار زیاد از نماهای متوسط و مدیوم شاتهای آشفته و خالی از هرگونه جلوه بصری دل زدگی و کلافگی به مخاطب میدهد ( البته همانطور که اشاره شد جلوههای بصری سعی میکند که شکل و روی مناسب و متفاوتی به کار بدهد اما باز در این بینظمی و آشفتگی کمک زیادی به این سریال نمیکند). اینکه سریالهای ایرانی معمولا شروع جذاب و پایان ناامید کنندهای دارند شامل مجموعهی «قطب شمال» هم میشود. این سریال حتی در نخستین قسمتهای خود هم نتوانست قلابش را گیر بیندازد و دومینووار تا انتها بدون هیچ گیرایی برای مخاطب پیش میرود. در نهایت سریال «قطب شمال» با تمام نقاط ضعف و قدرت خود نتوانست به عنوان یک کار قابل قبول در ذهنها باقی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- جایزهای برای جدیدترین اقتباس از رمان دوما؛ «کنت مونت کریستو» بهترین فیلم فانتزیا شد
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- دو فیلم خاطرهساز روی آنتن تلویزیون
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





