سینماسینما، پگاه هوشنگی؛
خط داستانی سریال «قطب شمال» اقتباس ایرانی از رمان معروف «کنت مونت کریستو» اثر الکساندر دوما است. در سالهای اخیر بهویژه در تولیدات شبکههای نمایش خانگی بازسازی و اقتباس از آثار کلاسیک داستانی با اقبال بیشتری ادامه دارد. البته سازندگان این سریالها با دو چالش بزرگ درگیر هستند که غالبا به نتیجهی مناسبی دست پیدا نمیکنند. اولین چالش حفظ خط اصلی داستان و پیچشهای دراماتیک اثر است و دوم ایرانیزه کردن شخصیتها و فضای داستانی که همانطور که اشاره شد معمولا در هر دو مورد به نتیجهی قابل قبولی نمیرسند.
همایون با دختری به نام ارغوان قصد ازدواج دارد، اما صمیمیترین دوستش که او نیز عاشق همین دختر است برای رسیدن به عشق خود برای همایون توطئه میکند و او را به زندان میاندازد. بعد از سالها حالا همایون از زندان خارج میشود و با چهرهای جدید قصد انتقام دارد و…
از این اثر ماندگار «کنت مونت کریستو» اقتباسهای سینمایی بسیاری ساخته شده است که «قطب شمال» از کسلکنندهترینهای آنها بوده است. در ابتدای هر قسمت یکی از شخصیتها در فضایی ماورایی و غیرزمینی ظاهر میشود و شروع به تکگویی یا مونولوگ میکند که در ادامه داستان کم کم این ابهامات تا حدی پاسخ داده میشود.
شاید تنها بخش قابل قبول این سریال همین روند تکراری و موتیف گونهای است که تماشاگر را برای تماشای قسمت جدید تشویق میکند. البته باید به اجرای مناسب و قابل قبول جلوههای ویژه بصری که گاهگاهی در لابه لای سکانسهای سریال دیده میشود هم اشاره کرد. بهویژه سکانس تغییر چهرهی قهرمان داستان که نمونهی آن را در کمتر فیلم یا مجموعهی داستانی دیدهایم.
اگر بخواهیم به یکی دیگر از عناصر اصلی این مجموعه یعنی اجرای بازیها بپردازیم امتیاز بسیار پایینی دریافت خواهد کرد. بازیها عموما غیرقابل باور است. امیرحسین فتحی و بهادر زمانی دو شخصیت محوری در قسمت اول این سریال هستند اما بازیهایشان به قدری ضعیف و مصنوعی است که به جای جذب مخاطب بیشتر دافعه ایجاد میکند. فرزاد فرزین هم در قامت شخصیت اصلی کاملا خشک و بیروح نقش را اجرا میکند.
در کارگردانی و اجرای میزانسن هم هنر و خلاقیت لازم در قاببندیها وجود ندارد و این مجموعه اتفاقات و اشکالات فاصلهی مخاطب را با سریال «قطب شمال» بیشتر میکند. «قطب شمال» پر است از سکانسهای طولانی و تک پلان با قاب بندیهای نامتناسب دکوپاژ از در و پنجره و پشت شیشه قلیان، اجرایی که کارگردانان جوان در سریالهای خود در دههی هشتاد انجام میداد و امروز نه تنها کار خارقالعادهای نیست بلکه شلختگی بدی را به اثر نمایشی میدهد.
اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که استفاده بسیار زیاد از نماهای متوسط و مدیوم شاتهای آشفته و خالی از هرگونه جلوه بصری دل زدگی و کلافگی به مخاطب میدهد ( البته همانطور که اشاره شد جلوههای بصری سعی میکند که شکل و روی مناسب و متفاوتی به کار بدهد اما باز در این بینظمی و آشفتگی کمک زیادی به این سریال نمیکند). اینکه سریالهای ایرانی معمولا شروع جذاب و پایان ناامید کنندهای دارند شامل مجموعهی «قطب شمال» هم میشود. این سریال حتی در نخستین قسمتهای خود هم نتوانست قلابش را گیر بیندازد و دومینووار تا انتها بدون هیچ گیرایی برای مخاطب پیش میرود. در نهایت سریال «قطب شمال» با تمام نقاط ضعف و قدرت خود نتوانست به عنوان یک کار قابل قبول در ذهنها باقی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- جایزهای برای جدیدترین اقتباس از رمان دوما؛ «کنت مونت کریستو» بهترین فیلم فانتزیا شد
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- دو فیلم خاطرهساز روی آنتن تلویزیون
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت