سینماسینما، فریبا اشوئی
آغاز یک جنگ تحمیلی. سقوط خرمشهر. آبادان زیر آتش سنگین توپخانه دشمن و در آستانه سقوط. روایتی از یک حماسه بزرگ مشارکت ارتش، سپاه و رادیوی ملی نفت آبادان.(حماسه کوی ذوالفقاری)
«آبادان یازده ۶۰» روایتی تازه ازسینمای جنگ و دفاع مقدس است. روایتی مستند از حقیقت یک ماموریت. ماموریتی متفاوت با سربازانی متفاوت. مامورینی که سلاح شان مرگبار نیست. سلاحشان امواج رادیویی و هدفشان انتشار اخبار اُمید بخش میان همشهری هایشان است. تم اصلی فیلم، جنگی است اما اساسا مخاطب با فیلمی پرماجرا و حادثه محور روبرو است. حوادث در سه پرده تقسیم بندی و به تصویر کشیده می شوند. پرده اول به ساخت باور برای مخاطب می پردازد(لمس خطر). پرده دوم تصویری از ناامیدی را رقم می زند.(سقوط خرمشهر) و سرانجام پرده سوم تماما شور است و حماسه.(حماسه مقاومت) «آبادان یازده ۶۰» فیلمی آرام، روان و بدون حاشیه پردازی های زائد است. درست مثل جوی آبی که جاری است. آب در بزنگاه های سخت، به چاله می افتد و با تلاش، حین جابجایی سنگ ها، آن ها را نیز با خود همراه می کند. به این ترتیب قدرت آب هم افزون می شود. «آبادان یازده ۶۰» از اساس هدف اسطوره سازی ندارد. قهرمان محور هم نیست. در این فیلم، همه در نوع خود یک قهرمان محسوب می شوند. جنس سنگ ها و نگاهشان به زندگی متفاوت است (بهمن ، نبی، ادوین و…) اما همه، با آبِ در جریان هم سو و هم مسیر می شوند. هدف برای همه سنگ ها، یکی است.(مقاومت در برابر تجاوز) تفاوت ها در قوت بخشی به جریان آب، موثر واقع می شود تا حصول مقصود.(نجات شهر از سقوط)
فیلمساز در این فیلم تمام وقت دوربین خود را در خدمت سوژه و در جهت بالا بردن پتانسیل و دینامیک سکانس ها، پویا نگاه داشته است. صحنه پردازی با بهره بری خوب و مفید از تصاویر آرشیوی قابل قبول مخاطب است. بازی ها کنترل شده و به دور از اغراق و در راستای دستیابی به هدف اصلی(مستندسازی واقعیت) تعریف و اجرا می شوند. و اما نکته پایانی و مهم، این که تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس حماسه های مشابه فراوانی را به چشم خود دیده و ثبت کرده است. حماسه هایی که همه در فُرمت و مدیوم های مختلفی بازسازی و در مواردی هم مستند سازی شده اند. اما «آبادان یازده ۶۰» برگی است از تاریخ حماسه مقاومت، که این بار به نام شهدای حماسه ساز رسانه در تاریخ دفاع مقدس ثبت می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اپیزود سوم «الناز» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد/ همه زنهای این شهر مادر نیستند
- پوستر «گلهای باوارده» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از جنگ
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- اعلام نامزدهای بخش اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه تبلیغات چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی داوران دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- «آبادان یازده ۶۰ » به صورت آنلاین اکران میشود
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- نگاهی به فیلم آبادان یازده ۶۰/ قدرت رسانه
- اینجا آبادان است، آبادان میماند/ نگاهی به آبادان یازده ۶۰
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





