سینماسینما، ایلیا محمدینیا*
تفاوت تنها در محمد رضا شجریان بودن است.
علی حاتمی در فیلم «کمال الملک» از زبان شاه قاجار خطاب به وزیرش می گوید: «در آسمان شب ستارگان بسیارند یکی شان می شود رخشان الباقی سوسو می زنند.»

چند روزی از مرگ استاد شجریان می گذشت دوستی عزیز تماس گرفت. تسلیتی گقت و از حالم پرسید گفتم به قول قیصر امین پور: مثل حال گل، حال گل در دست چنگیز مغول.
حالش را پرسیدم گفت. نمی دانم چرا بعد مرگ استاد شجریان حال خوشی ندارم. گیجم. کلی برای مرگ استاد شجریان گریه کردم.
این را مهناز چترفیروزه ژورنالیست می گفت کسی می گفت که به رقم آنکه احترام ویژه ای برای استاد شجریان قائل بود اماعلاقه ای به آثار ایشان به ویژه آواز نداشت.
گفت نمی دانم چرا بعد مرگ استاد شجریان احساس خلأ و تنهایی می کنم
گفتم: پاره ای از فرهنگ ایران برای همیشه این دنیا را ترک کرد.
گفتم: شجریان تنها یک آوازخوان نبود. یک شاخص و الگو و سنگ محک بود.
اعتبار فرهنگی ما بود.
در نتیجه لازم نیست هوادار آواز و صدای شجریان باشی. که ناخوشی ات را ناشی از فقدانش بدانی. فقط کافیست تنها دغدغه فرهنگ داشته باشی تا حس کنی که چقدر تنها شدیم.
گفتم تفاوت تنها در فراز و فرود دلبرانه و آگاهانه آوازش نیست.
تفاوت تنها در انتخاب هوشمندانه شعر نیست.
تفاوت تنها در نوع خوانش و رودرویی با اشعار نیست.
گفتم تفاوت در همه اینها هست و نیست.
گفتم تفاوت تنها در محمد رضا شجریان بودن است. که البته این خود تفاوت بزرگی است.
گفتم یادت است وقتی از غزل سرای معاصر هوشنگ ابتهاج پرسیده می شود: راضی هستید از زندگی؟
گفت: فوق العاده! من این شانس راپیدا کردم که یک چیز به اسم سمفونی ۹بتهوون راگوش کنم! این میز می تواند بگوید سمفونی ۹ راشنیدم؟ یا بگوید آواز ابوعطای شجریان را شنیدم؟
در نظربازی ما بی خبران حیرانند…
آن آواز باور نکردنی
مفلسانیم و هوای می و مطرب داریم
کجا می توانستم بشنوم این ها را جز در زندگی.
گفتم هنگامی که این ویدئوی کوتاه یک دقیقه ای در فضای مجازی دست به دست می شد بسیاری بر آن خرده گرفتند که این برداشت جناب سایه از زندگی بیشتر از هر چیزی بر آمده از نگاه روشنفکری اوست تا احساس واقعی اش.

حال بعد از درگذشت استاد شجریان کسانی که دل و جان در آوازهای او داشته و نداشته اند به درک بهتری از حرف های جناب سایه رسیده اند چرا که دریافته اند مرگ استاد نه صرفا یک خلا جسمانی است که فقدان دردناک بخشی انکار ناپذیر از هویت و فرهنگ ایرانی است که برای همیشه تاریخ، دیگر نیست.
گفت شنیدی چند نفری پلاک نام خیابانی که مزین به نام استاد شده است را مخدودش کردند؟
گفتم نمی شود، شدنی نیست که استاد را از حافظه مردمی که دوستش دارند حذف کرد. بگذار نام خیابانی حقیر که به اعتبار نامش معتبر شد را مخدوش کنند.
استاد بعد از این دیدنی تر و شنیدنی تر خواهد شد.
*مدیر کارگاه تخصصی آواز استاد محمد رضا شجریان
عکس: ایلیا محمدینیا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- برشهای کوتاه/ سخنرانی شجریان و سایه در مراسم شب عبدالوهاب شهیدی/ قطعهای شنیدنی از شهیدی
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از حضور مردم و دوستداران محمدرضا شجریان در توس و در جوار آرامگاه فردوسی
- مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان برگزار شد/ بدرقه با زمزمه «مرغ سحر»
- شمایل شجریان
- آوازخوان و آواز/ مهر محمدرضا شجریان در قلب ما میماند
- صدا وسیما از جان استاد شجریان چه می خواهد؟!
- ویدئویی از محمدرضا شجریان به مناسبت زادروزش
- افسانه موسیقی شرق
- گفتوگو منتشر نشده با محمدرضا شجریان؛ در آستانه زادروزش/ «ربنا» را یک دعای سیاسی کردند
- حذف نام شجریان از بیلبوردهای مستند چاووش از در آمد تا فرود
- در سالروز تولد محمدرضا شجریان صورت گرفت/ تکمیل باغ هنر بم پس از ۱۵سال
- شکایت شجریان از رسانه ملی به کجا رسید؟
- انتقاد علی مطهری از حذف نام شجریان در صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





