حرفهای سوسن تسلیمی و بهرام بیضایی درباره فیلم باشو و آنچه بر این فیلم رفت را در این ویدیو بشنوید. دردناک و غمانگیز است. آنها که طرف دوم ماجرا هستند و نامی ازشان برده نمیشود همانها هستند که عنوان معماران سینمای نوین ایران را برای خود برگزیدند. البته خدماتی کردند و خیانتهایی نیز.
حالا که سه دهه از آن زمان گذشته و سینمای ایران به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت در دورههای گوناگون، دوران افول و حضیض را طی میکند، غالبا از دهه شصت در ذهنمان یک فضای گل و بلبل برای سینما ساختهایم. هی یادش میکنیم و در قیاس با شرایط فعلی، افسوس میخوریم. و هی یادمان میرود که همه ماجرای دهه شصت سینما را با همه خوبیها و بدیهایش، یکجا ببینیم.
از برخی فیلمسازان و بازیگران حکایتهای گوناگونی از ایجاد محدودیتهای رنگ و وارنگ و ممیزیهای خرد و کلان در دهه شصت شنیدهایم. از ممنوعیتهای بیمورد که برای بازیگران پیش از انقلاب نظیر فردین و ملک مطیعی و بنایی و خیلیهای دیگر پیش آوردند و نابودشان کردند بگیر تا بلاهایی که سرِ بازیگرانی چون تسلیمی آوردند و ناچار به مهاجرتش کردند و جزئیاتش را همه میدانند. و از ماجراهای اجارهنشینهای مهرجویی و باشوی بیضایی بگیر تا مجبور کردن فیلمسازی مثل خاچیکیان به ساختن فیلم عرفانی. و از نابود کردن نسخههای فیلمهای پیش از انقلاب بگیر تا ممنوعیت کار برای بازیگران و کارگردانان و برخوردهای عجیب و غریب دیگر با سینماگران.
حکایاتی از این دست در دهه شصت بسیار است ولی نکته مهم این است که دنبالچههای همان تفکر و طرز مدیریت، هرطوری بوده تا انتهای قرن حاضر شمسی خودشان را کشیدهاند. همیشه یا در راس مدیریت حضور داشتند و یا در پوشش مشاوران ارشد، مردان پشت پرده و اثرگذار سینما بودند. اینها برای خودشان یک رسالت سازمانی قائلند که رهایش نمیکنند و خب حق هم دارند. رسالت چرب و چیلی هم هست البته.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ «شکارچی گوزن» از تراژدی جنگ تا جادوی سینما/ دنبال داستان نباشید!
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش دوم)/ هنر دستوری نیست و هنرمند باید بتواند در یک فضای باز خیالش را پرواز بدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز