
یکی از آن قدیمیهای خاطرهساز رفت. داوود رشیدی و عزتالله انتظامی و علی نصیریان و محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی و جعفر والی، طلایهداران نسلی هویتمند و اصیلاند که همگی ریشه در تئاتر دارند. دراینمیان، داوود رشیدی به لحاظ فارغالتحصیلشدن در رشته کارگردانی و بازیگری از کنسرواتوار ژنو نسبت بیشتری با تئاتر مدرن داشت. در کنار تجربه ماندگار او در دهه ۴۰، یعنی «در انتظار گودو»ی ساموئل بکت، میتوان از الکترا، پرومته، ریچارد سوم، رؤیای نیمهشب تابستان، فیزیکدانها، هنر و پیروزی در شیکاگو به عنوان دیگر فعالیتهای شاخص او در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر نام برد. یکی از تلاشهای مؤثر داوود رشیدی، در دهه ۵۰، سرپرستی گروههای نمایشی در تلویزیون بود که خودش در مقطعی، اجرای یک برنامه تلویزیونی تئاتری را به عهده داشت.
داوود رشیدی با یک نقش مکمل بینظیر و متفاوت در «فرار از تله» جلال مقدم، شروعی خوب در سینما داشت؛ کریم یک کولی شهریشده بود که عدالت را به شیوه خودش تعریف و اجرا میکرد. یکی از بهترین و نابترین همکلاسیها در حوزه رفاقت مردانه را در فصل نوشخواری کریم و مرتضی (بهروز وثوقی) در «فرار از تله» میبینیم. مانیفست اخلاقی کریم در سکانس یادشده، این بیت است: «چو واقف شدی محرم خویش باش/ که محرم به یک نقطه مجرم شود» و نهایتا او در عالم مستی و راستی میگوید: «بیعدالتی ریشه آدمو خشک میکنه». سکانس پایانی «فرار از تله» که در آن خنده رضایتمندانه کریم از پخششدن پولها در ایستگاه قطار، از سوی مرتضی را میبینیم، نمونه عینی از این عدالتخواهی و رهایی از قیدوبند است.
به همین دلیل جلال مقدم در این رابطه غریب میان کریم و مرتضی، نهایتا این حق را برای کریم قائل میشود که در دمدمای مرگش دست خود را به دست مرتضی نزدیک کند و بگوید: «کیش، مات».شاهنقش دیگر داوود رشیدی، بازی استثنایی او در نقش آقا حسینی، فیلم «کندو»ی فریدون گله است. رابطه مرید و مرادی میان او و ابی (بهروز وثوقی) در ساحت غریزه شکل مییابد و در گذر از تمنای تن و بدن، به فاعلیت میرسد و وجهی اسطورهای پیدا میکند. در این طی طریق پرخشونت و جنون بیامان نمایشی، سرانجام در آن سکانس دیدنی پایانی، شاهدیم که ابی خونآلود و دستبند به دست، چه عاشقانه و پرمهر سر به شانه آقاحسینی میگذارد و آرام میگیرد.
مفتش ششانگشتی سریال «هزار دستان» علی حاتمی، برگ برنده دیگر کارنامه بازیگری داوود رشیدی است. از اجرای خشونتبار و دافعهآمیز اولیه یک مرد بازجوی نامنعطف، درنهایت به یک شمایل سمپاتیک مرگآگاه میرسیم که این کنتراست و ساحت چندوجهی به قابلیتهای علی حاتمی در شخصیتپردازی بازمیگردد.داوود رشیدی، در سینما و تلویزیون هرگاه انتخابهای فکرشدهتر و هوشمندانهتر داشت، نتیجهاش بهتر و موفقیتآمیزتر بود که نمونههایش در نقشهای اصلی و مکمل «هیولای درون» خسرو سینایی، «خانه عنکبوت» علیرضا داوودنژاد، «گلهای داوودی» رسول صدرعاملی و «معصومیت ازدسترفته» داوود میرباقری هستند. یادش را با آن کولی تنها و عدالتجوی «فرار از تله» و آقاحسینی «کندو» که تنها سرمایهاش در بیرونآمدن از زندان، یک چمدان بود، گرامی میدارم.
منبع: شرق

برچسبها: جواد طوسی, داوود رشیدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری یادبود داوود رشیدی در «فیلم و عکس با انرژی»
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد