جواد طوسی
یکی از آن قدیمیهای خاطرهساز رفت. داوود رشیدی و عزتالله انتظامی و علی نصیریان و محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی و جعفر والی، طلایهداران نسلی هویتمند و اصیلاند که همگی ریشه در تئاتر دارند. دراینمیان، داوود رشیدی به لحاظ فارغالتحصیلشدن در رشته کارگردانی و بازیگری از کنسرواتوار ژنو نسبت بیشتری با تئاتر مدرن داشت. در کنار تجربه ماندگار او در دهه ۴۰، یعنی «در انتظار گودو»ی ساموئل بکت، میتوان از الکترا، پرومته، ریچارد سوم، رؤیای نیمهشب تابستان، فیزیکدانها، هنر و پیروزی در شیکاگو به عنوان دیگر فعالیتهای شاخص او در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر نام برد. یکی از تلاشهای مؤثر داوود رشیدی، در دهه ۵۰، سرپرستی گروههای نمایشی در تلویزیون بود که خودش در مقطعی، اجرای یک برنامه تلویزیونی تئاتری را به عهده داشت.
داوود رشیدی با یک نقش مکمل بینظیر و متفاوت در «فرار از تله» جلال مقدم، شروعی خوب در سینما داشت؛ کریم یک کولی شهریشده بود که عدالت را به شیوه خودش تعریف و اجرا میکرد. یکی از بهترین و نابترین همکلاسیها در حوزه رفاقت مردانه را در فصل نوشخواری کریم و مرتضی (بهروز وثوقی) در «فرار از تله» میبینیم. مانیفست اخلاقی کریم در سکانس یادشده، این بیت است: «چو واقف شدی محرم خویش باش/ که محرم به یک نقطه مجرم شود» و نهایتا او در عالم مستی و راستی میگوید: «بیعدالتی ریشه آدمو خشک میکنه». سکانس پایانی «فرار از تله» که در آن خنده رضایتمندانه کریم از پخششدن پولها در ایستگاه قطار، از سوی مرتضی را میبینیم، نمونه عینی از این عدالتخواهی و رهایی از قیدوبند است.
به همین دلیل جلال مقدم در این رابطه غریب میان کریم و مرتضی، نهایتا این حق را برای کریم قائل میشود که در دمدمای مرگش دست خود را به دست مرتضی نزدیک کند و بگوید: «کیش، مات».شاهنقش دیگر داوود رشیدی، بازی استثنایی او در نقش آقا حسینی، فیلم «کندو»ی فریدون گله است. رابطه مرید و مرادی میان او و ابی (بهروز وثوقی) در ساحت غریزه شکل مییابد و در گذر از تمنای تن و بدن، به فاعلیت میرسد و وجهی اسطورهای پیدا میکند. در این طی طریق پرخشونت و جنون بیامان نمایشی، سرانجام در آن سکانس دیدنی پایانی، شاهدیم که ابی خونآلود و دستبند به دست، چه عاشقانه و پرمهر سر به شانه آقاحسینی میگذارد و آرام میگیرد.
مفتش ششانگشتی سریال «هزار دستان» علی حاتمی، برگ برنده دیگر کارنامه بازیگری داوود رشیدی است. از اجرای خشونتبار و دافعهآمیز اولیه یک مرد بازجوی نامنعطف، درنهایت به یک شمایل سمپاتیک مرگآگاه میرسیم که این کنتراست و ساحت چندوجهی به قابلیتهای علی حاتمی در شخصیتپردازی بازمیگردد.داوود رشیدی، در سینما و تلویزیون هرگاه انتخابهای فکرشدهتر و هوشمندانهتر داشت، نتیجهاش بهتر و موفقیتآمیزتر بود که نمونههایش در نقشهای اصلی و مکمل «هیولای درون» خسرو سینایی، «خانه عنکبوت» علیرضا داوودنژاد، «گلهای داوودی» رسول صدرعاملی و «معصومیت ازدسترفته» داوود میرباقری هستند. یادش را با آن کولی تنها و عدالتجوی «فرار از تله» و آقاحسینی «کندو» که تنها سرمایهاش در بیرونآمدن از زندان، یک چمدان بود، گرامی میدارم.
منبع: شرق
برچسبها: جواد طوسی, داوود رشیدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری یادبود داوود رشیدی در «فیلم و عکس با انرژی»
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه