جواد طوسی
یکی از آن قدیمیهای خاطرهساز رفت. داوود رشیدی و عزتالله انتظامی و علی نصیریان و محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی و جعفر والی، طلایهداران نسلی هویتمند و اصیلاند که همگی ریشه در تئاتر دارند. دراینمیان، داوود رشیدی به لحاظ فارغالتحصیلشدن در رشته کارگردانی و بازیگری از کنسرواتوار ژنو نسبت بیشتری با تئاتر مدرن داشت. در کنار تجربه ماندگار او در دهه ۴۰، یعنی «در انتظار گودو»ی ساموئل بکت، میتوان از الکترا، پرومته، ریچارد سوم، رؤیای نیمهشب تابستان، فیزیکدانها، هنر و پیروزی در شیکاگو به عنوان دیگر فعالیتهای شاخص او در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر نام برد. یکی از تلاشهای مؤثر داوود رشیدی، در دهه ۵۰، سرپرستی گروههای نمایشی در تلویزیون بود که خودش در مقطعی، اجرای یک برنامه تلویزیونی تئاتری را به عهده داشت.
داوود رشیدی با یک نقش مکمل بینظیر و متفاوت در «فرار از تله» جلال مقدم، شروعی خوب در سینما داشت؛ کریم یک کولی شهریشده بود که عدالت را به شیوه خودش تعریف و اجرا میکرد. یکی از بهترین و نابترین همکلاسیها در حوزه رفاقت مردانه را در فصل نوشخواری کریم و مرتضی (بهروز وثوقی) در «فرار از تله» میبینیم. مانیفست اخلاقی کریم در سکانس یادشده، این بیت است: «چو واقف شدی محرم خویش باش/ که محرم به یک نقطه مجرم شود» و نهایتا او در عالم مستی و راستی میگوید: «بیعدالتی ریشه آدمو خشک میکنه». سکانس پایانی «فرار از تله» که در آن خنده رضایتمندانه کریم از پخششدن پولها در ایستگاه قطار، از سوی مرتضی را میبینیم، نمونه عینی از این عدالتخواهی و رهایی از قیدوبند است.
به همین دلیل جلال مقدم در این رابطه غریب میان کریم و مرتضی، نهایتا این حق را برای کریم قائل میشود که در دمدمای مرگش دست خود را به دست مرتضی نزدیک کند و بگوید: «کیش، مات».شاهنقش دیگر داوود رشیدی، بازی استثنایی او در نقش آقا حسینی، فیلم «کندو»ی فریدون گله است. رابطه مرید و مرادی میان او و ابی (بهروز وثوقی) در ساحت غریزه شکل مییابد و در گذر از تمنای تن و بدن، به فاعلیت میرسد و وجهی اسطورهای پیدا میکند. در این طی طریق پرخشونت و جنون بیامان نمایشی، سرانجام در آن سکانس دیدنی پایانی، شاهدیم که ابی خونآلود و دستبند به دست، چه عاشقانه و پرمهر سر به شانه آقاحسینی میگذارد و آرام میگیرد.
مفتش ششانگشتی سریال «هزار دستان» علی حاتمی، برگ برنده دیگر کارنامه بازیگری داوود رشیدی است. از اجرای خشونتبار و دافعهآمیز اولیه یک مرد بازجوی نامنعطف، درنهایت به یک شمایل سمپاتیک مرگآگاه میرسیم که این کنتراست و ساحت چندوجهی به قابلیتهای علی حاتمی در شخصیتپردازی بازمیگردد.داوود رشیدی، در سینما و تلویزیون هرگاه انتخابهای فکرشدهتر و هوشمندانهتر داشت، نتیجهاش بهتر و موفقیتآمیزتر بود که نمونههایش در نقشهای اصلی و مکمل «هیولای درون» خسرو سینایی، «خانه عنکبوت» علیرضا داوودنژاد، «گلهای داوودی» رسول صدرعاملی و «معصومیت ازدسترفته» داوود میرباقری هستند. یادش را با آن کولی تنها و عدالتجوی «فرار از تله» و آقاحسینی «کندو» که تنها سرمایهاش در بیرونآمدن از زندان، یک چمدان بود، گرامی میدارم.
منبع: شرق
برچسبها: جواد طوسی, داوود رشیدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری یادبود داوود رشیدی در «فیلم و عکس با انرژی»
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد