جواد طوسی یکی از آن قدیمیهای خاطرهساز رفت. داوود رشیدی و عزتالله انتظامی و علی نصیریان و محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی و جعفر والی، طلایهداران نسلی هویتمند و اصیلاند که همگی ریشه در تئاتر دارند. دراینمیان، داوود رشیدی به لحاظ فارغالتحصیلشدن در رشته کارگردانی و بازیگری از کنسرواتوار ژنو نسبت بیشتری با تئاتر مدرن داشت. در کنار تجربه ماندگار او در دهه ۴۰، یعنی «در انتظار گودو»ی ساموئل بکت، میتوان از الکترا، پرومته، ریچارد سوم، رؤیای نیمهشب تابستان، فیزیکدانها، هنر و پیروزی در شیکاگو به عنوان دیگر فعالیتهای شاخص او در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر نام برد. یکی از تلاشهای مؤثر داوود رشیدی، در دهه ۵۰، سرپرستی گروههای نمایشی در تلویزیون بود که خودش در مقطعی، اجرای یک برنامه تلویزیونی تئاتری را به عهده داشت.
داوود رشیدی با یک نقش مکمل بینظیر و متفاوت در «فرار از تله» جلال مقدم، شروعی خوب در سینما داشت؛ کریم یک کولی شهریشده بود که عدالت را به شیوه خودش تعریف و اجرا میکرد. یکی از بهترین و نابترین همکلاسیها در حوزه رفاقت مردانه را در فصل نوشخواری کریم و مرتضی (بهروز وثوقی) در «فرار از تله» میبینیم. مانیفست اخلاقی کریم در سکانس یادشده، این بیت است: «چو واقف شدی محرم خویش باش/ که محرم به یک نقطه مجرم شود» و نهایتا او در عالم مستی و راستی میگوید: «بیعدالتی ریشه آدمو خشک میکنه». سکانس پایانی «فرار از تله» که در آن خنده رضایتمندانه کریم از پخششدن پولها در ایستگاه قطار، از سوی مرتضی را میبینیم، نمونه عینی از این عدالتخواهی و رهایی از قیدوبند است.
به همین دلیل جلال مقدم در این رابطه غریب میان کریم و مرتضی، نهایتا این حق را برای کریم قائل میشود که در دمدمای مرگش دست خود را به دست مرتضی نزدیک کند و بگوید: «کیش، مات».شاهنقش دیگر داوود رشیدی، بازی استثنایی او در نقش آقا حسینی، فیلم «کندو»ی فریدون گله است. رابطه مرید و مرادی میان او و ابی (بهروز وثوقی) در ساحت غریزه شکل مییابد و در گذر از تمنای تن و بدن، به فاعلیت میرسد و وجهی اسطورهای پیدا میکند. در این طی طریق پرخشونت و جنون بیامان نمایشی، سرانجام در آن سکانس دیدنی پایانی، شاهدیم که ابی خونآلود و دستبند به دست، چه عاشقانه و پرمهر سر به شانه آقاحسینی میگذارد و آرام میگیرد.
مفتش ششانگشتی سریال «هزار دستان» علی حاتمی، برگ برنده دیگر کارنامه بازیگری داوود رشیدی است. از اجرای خشونتبار و دافعهآمیز اولیه یک مرد بازجوی نامنعطف، درنهایت به یک شمایل سمپاتیک مرگآگاه میرسیم که این کنتراست و ساحت چندوجهی به قابلیتهای علی حاتمی در شخصیتپردازی بازمیگردد.داوود رشیدی، در سینما و تلویزیون هرگاه انتخابهای فکرشدهتر و هوشمندانهتر داشت، نتیجهاش بهتر و موفقیتآمیزتر بود که نمونههایش در نقشهای اصلی و مکمل «هیولای درون» خسرو سینایی، «خانه عنکبوت» علیرضا داوودنژاد، «گلهای داوودی» رسول صدرعاملی و «معصومیت ازدسترفته» داوود میرباقری هستند. یادش را با آن کولی تنها و عدالتجوی «فرار از تله» و آقاحسینی «کندو» که تنها سرمایهاش در بیرونآمدن از زندان، یک چمدان بود، گرامی میدارم.
منبع: شرق
برچسبها: جواد طوسی, داوود رشیدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- به مناسبت سالروز درگذشت داود رشیدی برگزار میکند؛ نمایش و نقد و بررسی مستند «سیب، اتفاقی است که میافتد»
- برگزاری یادبود داوود رشیدی در «فیلم و عکس با انرژی»
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





