سینماسینما، مهگان فرهنگ
مرضیه برومند از زنان پیشکسوت در سینمای ایران و بهویژه سینمای کودک و نوجوان است. او به شکلهای مختلف در سینما حضور داشته و همچنان اثرگذار است.
برومند متولد۱۷ خرداد ۱۳۳۰ و دانش آموخته رشته هنرهای نمایشی است. در خانواده ای فرهنگی بزرگ شد و آغاز فعالیت سینماییاش مربوط به سالهای قبل از انقلاب بود.
یکی از کارهای درخشان مرضیه برومند مجموعه تلویزیونی مدرسه موش ها در سال ۱۳۶۰ برای تلویزیون بود که به قصه های شاد و بچه موش ها در مدرسه میگذشت و در فضایی شاد، داستانهای موشها را در مدرسه نشان میداد.
موفقیت این مجموعه به برومند کمک کرد تا فیلم شهر موش ها را در سال ۶۴ بسازد. فیلم بسیار موفق بود و فروش خوبی هم در سینمای ایران داشت. در تاریخ سینمای جهان فیلم های بسیاری با استفاده از عروسک و عروسک گردانی ساخته شده اند و برنامه های عروسکی شاخص بسیاری در دنیا وجود دارند که بهخوبی در ذهن مخاطب خود تاثیر گذاشته اند.
مرضیه برومند یکی از زنان پیشکسوت در سینمای کودکان و نوجوانان که فیلم هایش برای این گروه سنی است، اگر چه دیگر افراد هم از دیدن فیلم های کودک و نوجوان او لذت میبرند. ضمن اینکه آثار خوب خانوادگی و گاهی طنز نیز در تلویزیون دارد.
در تاریخ سینمای ایران فیلم های عروسکی ماندگاری وجود دارد که برخی از آنها به عنوان پرفروش های سینمای ایران هم شناخته شده اند.
حتی سریال های خوب عروسکی که بیشتر برای کودکان و نوجوانان ساخته شده اند.
جهان هنری عروسکی، بسیار وسیع و پر از خلاقیت های عجیب است. همانطور که فیلم سینمای سرود کریسمس ساخته برایان هنسون است، در ایران زمانی که شهر موش ها یک به کارگردانی مرضیه برومند ساخته و اکران شد تحول و نقطه ی عطفی در طول ساخت فیلم های ایران، بهویژه سینمای کودک و نوجوان را ایجاد کرد.
این فیلم کاملا یک فیلم عروسکی است با حضور افراد کاربلد در حوزه های مختلف دکور، ساخت عروسک، عروسک گردانی ، صداپیشگی و …
دنیای عروسک های مرضیه برومند پس از شهر موش ها به آثار موفق تری چون خونه مادر بزرگه و زی زی گولو در تلویزیون و الوالو من جوجو ام و کارهای دیگر انجامید.
تاثیر آثار عروسکی بهویژه اثری با داستان خوب و شخصیت پردازی های حساب شده بر مخاطب کودک بسیار زیاد است.
عروسکها از اولین وسایل بازی کودکان هستند آنها گاهی با اشیای پیرامونشان مانند سنگ، تکه چوب، تکه پارچهها و … عروسک و دکور میسازند و بازی هایی نمادین را انجام میدهند و این اولین اجراهای کودکان است. آنها به مرور میتوانند بسیاری از این داستان ها و عروسک ها را جایگزین برخی از واقعیت ها کنند و به تدریج میخواهند نمادهای آنها شباهت بیشتری با دنیای واقعی داشته باشد. آنها حتی به کسب مهارتهای برقراری روابط اجتماعی بین عروسکها با دنیای واقعی میپردازند. از موش های پر سرو صدا که رونق زندگی به روزهای تلخ دهه ۶۰ میدادند تا نگاه متفاوت و نو در قصه های تابه تا و زی زی گولو که موجودی مهربان و دوست داشتنی با گویش متفاوت بود. قصه های های تابهتا خانم برومند محیطی رویایی و دکور عروسکی مانند خونه مادربزرگه نداشت؛ همه چیز در بستر رئال قرار داشت اما روح زندگی و حتی نو شدن را به زندگی افراد عادی آن دوره میداد.
برومند و عروسک هایش در ایران موفق بودند همانگونه که برخی از کارهای عروسکی در دنیا موفق و ماندگار است.
بسیاری از فیلم ها و حتی مجموعه های عروسکی تلویزیونی بسیار موفق عمل میکنند به گونه ای که عروسکها پس از مدتی میتوانند به شخصیت های مستقل تبدیل شوند. به عنوان مثال شخصیت کپل در مدرسه موش ها و یا گوش دراز و یا مخمل در خونه مادر بزرگه، زیزی گولو و یا کلاه قرمزی که متعلق به ایرج طهماسب است و از عروسک های ماندنی در ایران است.
در گوشه و کنار دنیا گاه ما حضور عروسک های مطرح را در کنار شخصیت های بزرگ میبینیم. که نشان دهنده تاثیر حضور عروسک هاست.
مرضیه برومند تنها کسی است که در حوزه اندیشه تا اجرای آثار در خور توجه عروسکی در ایران به صورت حرفه ای تلاش کرده و از خودش آثار به یاد ماندنی برجا گذاشته است که تا به امروز تاریخ مصرف دارند و در ذهن ها ماندگارند.
همانطور که گفته شد برومند از جمله کارگردانانی است که در عرصه آثار دیگری جز عروسکی نیز موفق بوده از جمله سریال های آرایشگاه زیبا، کارآگاه شمسی و دستیارش مادام، کتابفروشی هدهد، همه بچههای من و آب پریا که در آن زمان به مساله مهمی چون آب میپرداخت.
در نگاه کلی و حرفه ای این را میتوان درباره مرضیه برومند گفت که او نشان داده که در ارایه آثارش موفق و توانمند است. خودش و کارش را میشناسد، تکلیفش با خودش و قهرمان هایش روشن است.
قهرمان رئالیستی او برای رسیدن به آرزوهایشان از جمله ازدواج، کتابخوان کردن مردم، آشتی با همسر، حل یک معمای پلیسی، بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی و مراقبت از آب با موانعی روبرو میشود اما پایان قصهها همیشه خوشایند است.
وجه زنانگی را در آثار او میتوان دید، اگر چه او در آثارش به یک قهرمان شاخص نمیپردازد و شخصیتهای بسیاری در کارهایش مطرح هستند. اما در آثارى نیز زنان محور اصلی کار هستند و کمی متفاوت، به عنوان مثال پوراندخت یا پوری در همه فرزندان من که خانمی مجرد است اما محوریت خانواده و صفت مادرانه بالایی دارد.
زنان در کارآگاه شمسی و یا آب پریا و…
او نشان داده که در پرداخت شخصیت و بازنمایی توانمند است.
مرضیه برومند در حدود ۴ دهه تلاش نشان داد که قهرمان داستان نسبت به محیط و آدمهای پیرامونش هیچ برتری خاصی ندارد و قهرمانهای داستان هایش از محیط و آدمهای پیرامونش از منظر جنس و مرتبه در حد افراد اجتماع است. حتی اگر عروسک باشند. او شکل دهنده نوعی شادی برای سال هایی است که شادی کمرنگ بود و تاثیر زیادی بر کودکان و نوجوانان نسلی که برایشان کار ساخت گذاشت. او با روح زمان و داستانهای روز برای مخاطب خودش بهویژه کودکان و نوحوانان آشنایی دارد و آهسته با زمان در اثارش پیش رفت، به طوری که در شهر موشها ۲ تغییرات زندگی بر نسلی که حالا کودکی و نوجوانی را طی کرده و خود پدر و مادر شده، را میتوان دید.
در نهایت مرضیه برومند فردی است که برای اصلاح و تاثیر مثبت در جامعه تلاش های بسیاری کرده و همیشه روح امید، نور و روشنایی در آثارش جاری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- مشاور اقتصادی خانه سینما منصوب شد
- سعید رشتیان در مراسم اهدای نشان عالی خورشید مطرح کرد: باید بیشتر به سمت حرفهای شدن در سینمای مستند پیش برویم/ افزایش توجه بر تهیهکنندگی سینمای مستند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- تبریک انجمن بازیگران سینمای ایران به مرضیه برومند
- مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما شد
- نظر متناقض تهیهکننده و کارگردان «کلیله و دمنه» درباره پایان این مجموعه
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- مشکل «کلیله و دمنه» حل شد/ انتشار قسمت جدید با مجوز ساترا
- «شهرک کلیله و دمنه» توقیف شد
- ادامه حاشیههای شبکه نمایش خانگی/ ساترا میگوید به «شهرک کلیله و دمنه» مجوز پخش نداده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد