سینماسینما، امیرعلی نصیری
تاریک اولین سریال نتفلیکس است که به زبان آلمانی و توسط کشور آلمان ساخته شده است. داستان سریال روایتگر گم شدن مرموز چند نوجوان است که شخصیتهای دیگر را وارد چالش میکند. قصد ندارم در این یادداشت همچون دکتر هشترودی فقید، سفر در زمان (بُعد چهارم) را توجیه علمی کنم؛ شبیه به اتفاقی که در بینستارهای / اینتراستلار (کریستوفر نولان، ۲۰۱۴) افتاد.
بلکه در این مجموعه بیشتر روابط میان شخصیتها و تلاش برای رسیدن به هدفشان برایم اهمیت دارد؛ گرچه برخی طرفداران معتقدند این روابط و رفت و برگشتهای زمانی آنقدر پیچیده شده است که برای مجموعه شجرهنامه درست کردهاند!
در این صورت، آنتاگونیست (ضدقهرمان) و پروتاگونیست (قهرمان) در این سریال چه کسانی هستند؟ آیا میتوان کلودیا تیدمن (جادوگر سفید) را قهرمان و نواه نیلسن (کشیش سیاهپوش) را ضدقهرمان دانست؟ (به اسم نوآه = نوح دقت کردید؟ پیامبری که در تاریخ ادیان به طول عمر معروف است) اگر موافق با این پیشنهاد باشید، شخصیت اول یا اصلی سریال کیست؟ آیا میتوان جوناس را پیشنهاد داد که برای برگرداندن همهچیز به حالت عادی از چیزی دریغ نمیکند؟
نکته جالب دیگر در این مجموعه شباهت یک شخصیت مهم با سهگانه ماتریکس است: شخصیتهای کلیدساز با ساعتساز. هر دوی این شخصیتها تلهپورت* یا جابجایی میکنند؛ اولی جابجایی در زمان و دومی جابجایی در مکان. شباهت دیگر، ظاهر نوآه با مامور اسمیت است. در نتیجه، بعید نیست که نویسندگان سریال از ماتریکس الهام گرفته باشند.
چهار هنرمند در شکلگیری فضای بصری هر فیلم یا مجموعه بیشترین نقش را دارند: فیلمبردار، طراح صحنه، طراح لباس و چهرهپرداز؛ از این دیدگاه، تاریک پنج سریال است که در پنج چرخه زمانی یا مقطع تاریخی میگذرد. در هر چرخه هم سبک بصری کاملاً متفاوت است؛ بهطوریکه بعد از چند ثانیه میتوان حدس زد در چه تاریخی به سر میبریم.

توضیح عکس: سمت چپ شخصیت کلیدساز (از فیلمهای ماتریکس) و سمت راست شخصیت ساعتساز (از مجموعه تاریک).
* تلهپورت یا دورنوردی مفهومی است که به جابهجایی ماده بین دو نقطه بدون پیمودن متداول فضای بین دو نقطه مورد نظر، اشاره میکند. به عبارت دیگر انتقال یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی ما بین آنها است. این فناوری شامل تبدیل ماده به داده-نور، انتقال به مقصد و تبدیل مجدد به ماده اولیه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





